Det britiske Autoexpress har nu en langtidstest af Junior Electra Veloce – og nederst ligeledes af Tonale PHEV
Test-parret for Junior synes at være ret godt tilfredse.
Et klagepunkt er at Apple-Carplay GPS har ledt dem på vildspor pga. en blokeret vej, men dybest set har det jo intet med bilen at gøre (Apple Carplay er efter min mening noget opreklameret bras, væsentligt ringere end Andriod og hvis man (som fx min datter) er afhængig af Apple, klares problemet oftest ved at skifte til Alfaens egen GPS (TomTom?),
Desuden klages over, at der ikke er plads til en vandflaske i sidelommen i døren, men at flasken derfor er nødt til at stå i holderen i midterkonsollen…(!).
Dette sidste ”altoverskyggende problem” var jo også problemet for en række Alfa’er fra dengang, hvor kopholder kun var noget, Alfa Romeo nødtvungent puttede i bilerne, alene til brug for amerikanere (undskyld, var lige ved at skrive noget grimt pga. at US-entusiasmen jo er på nulpunktet for tiden), der levede af fastfood, ædt i deres biler, men bla. aldrig har fattet, at biler er andet og mere end bare et simpelt transportmiddel…
I Junior-testen, der i det store og hele roser bilen, advarer de imod 18 og 19 tommer hjul, da det angiveligt forøger hjulstøj og vindstøj (!).
Umiddelbart ville jeg dog mene, at hjulstøj klart må afhænge af valget af dækmærket... At vindstøjen skulle blive forøget af større hjul, lyder for mig ”helt sort”, men jeg er jo selvfølgelig heller ikke ”ekspert” udi motorjournalistikkens AI- og e-verden..:
www.autoexpress.co.uk/alfa-romeo/junior/...term-test-dawn-grant
På samme side kan nedenfor man også finde en nyere test review af Tonale PHEV (FEB 2026), med en 6-måneders langtidstest nederst,
Det vanlige, tåbelige vrøvl i testen om at ”den er jo ikke lissom” en BMW eller en Volvo (som jo i dag er kinesisk-ejet) slipper vi dog ikke for, og da vi taler om familieklassen, er man ude i milimeter-sammenligninger om længde og bredde, og hvor Alfaen vinder på klart størst bagagerum..
Når den 6 måneders langtidstest af Tonale PHEV - altså med el-assisteret benzinmotor også skrives ”ud fra en kvindes synspunkt”, er det overraskende, at et af de eneste få klagepunkt er, at hun mener, at gearskifte-padlerne er direkte utiltalende (!), og at afbryderen til rat og sædevarme (er det vist nok) sidder for langt væk på info-tainmentsystemet på de højrestyrede biler for dem, der kører i ”den forkerte side af vejen”. idet den tilsyneladende ikke er flyttet...
Desuden lukker bagagerummet vist lidt for langsomt, når man skal have en hund ind der, og "vognbane-assisten” bliver af og til ”forvirret” fordi briterne ved midlertidig ændringer i vognbanerne ved vejarbejde på motorvej tilsyneladende maler grønne striber (!) og ikke gult som her…
Ellers er der ikke noget at komme efter. I realiteten er begge ret fremragende biler – eller hvad, Peter Vester..

?