Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: 2,2 Diesel, olie i luftfilter og MAFsensor IGEN!!!

2,2 Diesel, olie i luftfilter og MAFsensor IGEN!!! 28.10.2021 15:57 #32940

Hej Alle...

Jeg havde min fine Stelvio 2,2 JDTM på værksted da den havde kørt 33.000km efter at "check engine" tændte.


Jeg blev fortalt af mekanikerne hos Djarlo, at det var normalt at der kom olie i luftfilteret og på luftsensoren, som gør at motoren går i fejl... (fair nok)

Bilen har nu kørt 61.000km

og så er den gal igen!!!

Jeg har vedhæftet nogle billeder, så folk kan se hvad jeg mener med olie i luftfilteret og på sensoren.

Jeg synes det er MEGET ærgerligt, at man ikke laver fejlen på et originalt alfa værksted !, men blot skifter dele der er blevet ødelagt..

Nu er garantien udløbet....
Vedhæftning:
Sidste redigering: 04.07.2022 15:22 af Niels Henriksen. Begrundelse: Opdatering :-)

Sv: 2,2 Diesel, olie i luftfilter, og på luftsensor 30.10.2021 10:18 #32944

Nu har jeg aldrig haft en dieselbil, men det lyder lidt mystisk. Jeg ville undersøge nærmere hvad den egentlige fejlkode var, især hvis den dukker op igen.
ex Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT — ditto — 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 30.10.2021 10:27 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: 2,2 Diesel, olie i luftfilter, og på luftsensor 30.10.2021 14:20 #32945

Trykket i krumtaphuset holdes under kontrol med et udligningsrør, der udmunder i indsugningen før turboladeren. Der er i røret indskudt en olie separator, der sender de kondenserede oliedampe tilbage til krumtaphuset, således kun de uskadelige dampe når indsugningsrøret. Der kan være monteret en såkaldt PCV ventil, der lukker ved højt tryk i indsugningskanalen under høj fart med bilen.

Det må være dette system, der af ukendt grund, ikke fungerer efter hensigten og generelt på Stelvio.

Almindelige årsager er tilstoppet returrør, PCV ventil lukker ikke, for meget påfyldt olie eller trykket i krumtaphuset er unormalt højt grundet gennemslag (blow-by) ved stemplerne.

Med de få kilometre, kan det mon være stempelringe/cylinder, der lige skal slides til.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: 2,2 Diesel, olie i luftfilter, og på luftsensor 30.10.2021 17:54 #32947

God forklaring! Nu tænker jeg så, om det ikke var en idé med et KN-filter?
www.knfilters.com/alfa-romeo/stelvio/2.2l-l4-diesel/2018/
ex Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT — ditto — 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 30.10.2021 17:55 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: 2,2 Diesel, olie i luftfilter, og på luftsensor 04.11.2021 17:39 #32956

Hej
"Check engine" var normalt for nogle år siden på bl.a. 159 1.9 jtd.
Det var batterispændingen der var lav, under 10.4v,så hvis Du kun kører små ture er det ikke sikkert, at Stelvioen kan nå at lade batteriet op.
Løsningen var: Kør en lang tur, evt. sæt batterilader på eller skift batteriet.
Vi havde også lidt olie i luftfiteret på 159eren, men aldrig mere end det kunne tørres op med et stykke køkkenrulle.

Hilsen Tage
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.11 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark