Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Nyt batteri, type AGM

Nyt batteri, type AGM 13.11.2020 07:57 #32019

Hej med Jer

På trods af, at min bil kun er et halvt år gammel kunne den igår ikke starte
Det skyldes vores kørselsmønster her under Corona (korte ikke så hyppige ture) og den måde en moderne bil er lavet på for at kunne opfylde emissionsnormer m.v., det er jeg klar over. Jeg er nu ude i, om jeg skal købe en lader og jævnligt lade på det eksisterende batteri, eller jeg skal prøve at købe et batteri af 'AGM' typen. Jeg har læst på det amerikanske Stelvio forum, at der er succes med at skifte standard batteriet ud med et sådant.

Nogen der har erfaringer på dette område ?

Mvh
Søren
Alfa Romeo Stelvio Q4 280 B-Tech
Tidligere biler:
- Alfa Romeo Giulietta Veloce 240 TCT
- Alfa Romeo Mito QV 170 TCT
- Alfa Romeo Giulietta 140 JTD
- Alfa Romeo 159 210 TI
- Alfa Romeo 156 GTA
Derudover en del Fiat'er, mest interessante Coupé 20V Turbo.
Sidste redigering: 13.11.2020 12:55 af Søren Bengtsson.

Sv: Nyt batteri, type AGM 15.11.2020 21:03 #32026

Du skal have en lader der kan pulslade 14,7 volt en alm lader der lader 14 volt er for lille. Du har et AGM batteri i bilen, du skal ikke begynde med andre batterier for så risikere du først at rende i problemer. Har batteriet først været nede på 10-11 volt så er det ikke sikkert du kan lade det helt op mere.

Sv: Nyt batteri, type AGM 16.11.2020 07:57 #32027

Flemming Kongensgaard Vrdlovec skrev:
Du skal have en lader der kan pulslade 14,7 volt en alm lader der lader 14 volt er for lille. Du har et AGM batteri i bilen, du skal ikke begynde med andre batterier for så risikere du først at rende i problemer. Har batteriet først været nede på 10-11 volt så er det ikke sikkert du kan lade det helt op mere.


Hej Flemming
Tak for svar Er det sikkert, at det er et AGM batteri, der sidder i ? Jeg kan se oppefra, at det er et Varta 95ah, der står 'HD 12' ?
Jeg har købt en CTEK MXS 5.0 lader, der både kan oplade AGM og almindelige batterier. Jeg har opladet det som et 'almindeligt' batteri, ikke med AGM indstillingen, håber ikke at det er et problem, den starter fint nu. Jeg har ydermere købt et voltmeter til cigarstikket så jeg kan holde øje med om spændingen falder. Den ligger nu på 12,1-12,3 når man bare har tænding på. Hvis 14,4 er en indikation på, at den lader kan jeg godt se, at den ikke gør det hele tiden på trods af, at motoren er tændt...
Alfa Romeo Stelvio Q4 280 B-Tech
Tidligere biler:
- Alfa Romeo Giulietta Veloce 240 TCT
- Alfa Romeo Mito QV 170 TCT
- Alfa Romeo Giulietta 140 JTD
- Alfa Romeo 159 210 TI
- Alfa Romeo 156 GTA
Derudover en del Fiat'er, mest interessante Coupé 20V Turbo.

Sv: Nyt batteri, type AGM 17.11.2020 08:44 #32028

Moderne biler kan man ikke få til at lade maks i tomgang , da de først lader maks ved påløb eller under motor bremsning. Så når man måler i tomgang kan det godt virke lidt ustabilt . Når du kan måle 12,1 - 12,3 kun med tænding på skal det lades fuldt op , batteriet vil hurtigt komme under 12 volt hvis den står lidt for længe uden at blive startet. Kommer den under 12 volt så begynder den at melde fejl. De typiske fejl der opstår på Stelvio og Giulia kan som oftest tilføres til batteriet.

Sv: Nyt batteri, type AGM 18.11.2020 07:38 #32029

Flemming Kongensgaard Vrdlovec skrev:
Moderne biler kan man ikke få til at lade maks i tomgang , da de først lader maks ved påløb eller under motor bremsning. Så når man måler i tomgang kan det godt virke lidt ustabilt . Når du kan måle 12,1 - 12,3 kun med tænding på skal det lades fuldt op , batteriet vil hurtigt komme under 12 volt hvis den står lidt for længe uden at blive startet. Kommer den under 12 volt så begynder den at melde fejl. De typiske fejl der opstår på Stelvio og Giulia kan som oftest tilføres til batteriet.


Efter jeg havde ladet batteriet og kørt nogle ture var spændingen på batteriet nede på 11,1-11,7 igen. Tænker at det nok var faldet sammen fordi den har stået ved forhandleren længe. Det har jeg ikke tålmodighed til og gider ikke kæmpe med Alfa Romeo Danmark om at betale et nyt batteri, så nu har jeg sat et Exide AGM 95Ah/850A batteri i. Jeg følger nøje med på voltmeteret i de komende kolde måneder Fejlene på forskellige enheder, der kom lige efter skiftet forsvandt efter et par minutter, så ingen problemer der
Alfa Romeo Stelvio Q4 280 B-Tech
Tidligere biler:
- Alfa Romeo Giulietta Veloce 240 TCT
- Alfa Romeo Mito QV 170 TCT
- Alfa Romeo Giulietta 140 JTD
- Alfa Romeo 159 210 TI
- Alfa Romeo 156 GTA
Derudover en del Fiat'er, mest interessante Coupé 20V Turbo.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.21 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark