Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Drejningsmoment OK - Hk for lavt

Drejningsmoment OK - Hk for lavt 25.04.2026 15:12 #34624

Hej med jer

Jeg har i dag haft min 2018 (200 Hk) på rullefelt for at få den målt igennem. Drejningsmomentet ligger inden for specifikationerne (ca. 330 Nm), men Hk katastrofalt lavere - ca 160... Turboen har lidt svært ved at holde max ladetryk, og udstødstemperaturen blev målt for høj. Ingen fejlkoder, da han trak dem ud inden den skulle måles. Er der evt. en forklaring på dette? Er det Lambda-sonderne? Jeg er lidt på herrens mark her...

På forhånd tak for hjælpen

Bh,
Claus
Sidste redigering: 25.04.2026 18:26 af Claus Fischer-Knudsen. Begrundelse: stavefejl

Sv: Drejningsmoment OK - Hk for lavt 26.04.2026 09:20 #34625

Hej Claus,

Prøv at checke aktuatorarmen til turboens wastegate - den kan blive slidt, hvilket påvirker turboens ydeevne. Søg eventuelt på nettet - der ligger beskrivelser og videoer om dette problem.

Jeg har selv samme model (produceret i 2016) og har selv ikke haft problemer i løbet af de 9,5 år og 240.000+ km. Der har dog været servicebulletiner omkring tætningerne af turboens olie og kølevandsrør, som blev skiftet på kulancen. De første årgange havde en anden turbo end de senere årgange, og ved ikke om dette kan spille en rolle.

Sv: Drejningsmoment OK - Hk for lavt 27.04.2026 17:13 #34626

Hej Lars

Mange tak for dit svar. Jeg mærkede efter på aktuatorarmen, da motorhjælmen alligevel var oppe, og der var umiddelbart ikke slør. Den rasler heller ikke, som mange skriver om. Jeg prøver lige igen, hvor den er kold (den var meget varm, da jeg mærkede efter).
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.05 sekunder

Banner

© 2008-2026 Alfa Romeo Klub Danmark