Jeg er desværre også ramt af rust på min røde Giulia fra 2018

Umiddelbart ligner det, at jeg har begyndende rust på alle 4 hjørner på tagpladen.
Jeg bad værkføren om at notere det og melde det som en rustskade ved importøren.
Værkføren var venlig og gjorde som jeg bad om, men udtrykte samtidig, at han ikke troede importøren ville gøre noget ved det
At Alfa ruster igen er virkelig en dårlig ting for et bilmærke, som stadig har svært ved at komme sig over massive rustproblemer i 70´erne, 80´erne og 90´erne.
Kommer dette frem i pressen og den danske bilverden kan det virkelig give bagslag for Alfa, som vi jo alle ved laver fremragende biler.
Sad jeg i importørens direktørstol, ville jeg håndtere dette hurtigt og professionelt, så de få loyale kunder der er tilbage til nye Alfaer, kommer igen.
Dette er ikke kun på Henriks, Oles og min bil. I forhandlerens udstilling stod en Giulia fra 2019, som havde samme problem - Og når Henrik refererer fra udenlandske foraer, at de også kender problemet, ved Alfa det også.
Dette er ikke udefra kommende rust, fordi man har fået et stenslag, som man selvfølgelig selv er ansvarlig for at få udbedret. Dette må være en produktionsfejl helt tilbage fra samlebåndet, hvor tagpladens hjørner eller svejsningen ikke er beskyttet tilstrækkeligt - Så kan det godt være, at importøren prøver at dække sig ind under, at det ikke er indefra kommende rust, hvilket de også har ret i, men rusten opstår, fordi Alfa ikke evner at rustbeskytte tagpladen tilstrækkeligt. Er den særlig sårbar overfor rust, hvis svovlindholdet er højt?
Er det ikke korrekt, at øvrige pladedele på en Giulia er enten aluminium eller kunststof?
Det er interessant at konstatere, at Lars´s Alfa med glastag ikke ruster. Selvom det bare er en enkelt bil, bekræfter det alligevel, at stålpladetaget ikke er beskyttet tilstrækkeligt.
Er det mon muligt, at klubben prøver at indgå en dialog med importøren, så både importøren og Giulia-ejeren kommer godt og konstruktivt ud af denne meget uheldige problematik?
Importøren vil jo gerne snakke med os, når de skal have noget positiv omtale af deres biler - Så mon ikke det er tid til lidt "Pay-back".
Personligt fortsætter jeg dialogen med forhandleren ligesom jeg også er medlem af FDM, hvor jeg vil gå til dem, hvis/når jeg bliver afvist. Får FDM tilstrækkelig mange henvendelser vil de måske hjælpe og måske omtale det i deres blad.
Hermed en opfordring til alle Giulia-ejere om at tjekke deres tagplade for rust og melde det retur på denne tråd.