Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Spørgsmål motor 'nødprogram' i Giulietta type 940.

Sv: Spørgsmål motor 'nødprogram' i Giulietta type 940. 22.01.2023 21:23 #33580

Tak for inputs, Thomas. Præcis sådan ser den ud, og den er nu udskiftet med godt resultat, men jeg er ét stort spørgsmålstegn omkring hvad den laver i min bil (andet end unødigt ballade). Testeren sagde ikke noget om at den skulle have noget med start/stop funktionen at gøre (som jeg i øvrigt altid vælger fra når jeg starter), men derimod som nævnt være relateret til selve gearskifte mekanismen, og den sidder godt begravet mellem gearstangen og gearkassen. Jeg ville ønske at jeg havde en fabriks værkstedshåndbog, som måske kunne belyse hele sammenhængen. Ud fra det jeg nu ved, synes jeg det er bekymrende, at motoren går i 'nødprogram' pga. af sådan en fejl, som intet har med motoren at gøre, så vidt jeg kan se.

Sv: Spørgsmål motor 'nødprogram' i Giulietta type 940. 24.01.2023 18:25 #33581

Enig, der er ikke nogen grund til at male fanden på væggen. En advarsel kunne være "Start/Stop failure" i stil med "Start/Stop unavailable" beskeden.

Personligt ønsker jeg Start/Stop hen hvor pebret gror, men jeg slipper nok en tand billigere i afgift på grund af den.
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.
ex Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT — ditto — 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 24.01.2023 18:27 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: Spørgsmål motor 'nødprogram' i Giulietta type 940. 18.08.2023 07:03 #33874

Hej Finn,
Jeg laver det her svar til dig da jeg har søgt efter et lignende problem. Nedenstående er mit spørgsmål jeg har slået op andetsteds.
Så vidt jeg kan læse i indlæggende her, lyder det som samme fejl der opstår.
Kan du give et input på det ?
I givet fald har jeg muligvis løsningen på mit problem.

Jeg har brug for noget input til fejlfinding.
Bilen er 6 år gammel Giuliette 2.0 jtdm. Jeg har et par gange efterhånden, og oftere det sidste tid ,oplevet at jeg får fejlmeddelse i display når jeg trykker lidt til den.
Fejlen er som følger. Når jeg har trådt lidt, og meget til gassen, kommer lampen ”Fejl på transmission” op sammen med lampen ”fejl på insprøjtningssystem”
Start/stop og cruisekontrol og DNA-vælger kan ikke bruges men bilen kører videre i normal tilstand. dog med nedsat ydelse.
Når jeg standser og slår tænding fra,, herefter genstarter er Fejl på transmission væk og cruisekontrol kan bruges igen. Dog ikke DNA vælgeren der forbliver i normal.
Når jeg så har haft fulde 3 stop med tænding og nøgle ude opfører bilen sig helt normalt igen.
I starten troede jeg det var på DNA vælgeren (løs ledning eller lign.) fordi det skete når jeg slog den i Dynamic og trådte til. Det er undersøgt og det er ikke her der er fejl.
Der har været tester på men der kom ingen fejlmelding ud siger min mekaniker. Jeg har brugt Carcentre de sidste 15 år og har helt overvejende stor tiltro og tillid til både Casper og værkstedet.
Jeg har brug for noget hjælp til at finde fejlen både fordi det optræder oftere og oftere og fordi det er voldsomt irriterende og sidst fordi når man har brug for at bilen sikkerhedsmæssigt rykker er det totalt nogo at den går i fejlmode.
Jeg har personligt intet jeg kan fixe på biler udover en pære og skifte et hjul hvis nødvendigt Men er der nogen der har oplevet det samme og ved hvor fejlen ligger eller nogen med gode input jeg kan tage videre ?
M.v.h. Mads Holgersen
940 Giulietta 1,4 multiair turbo benzina
Sidste redigering: 18.08.2023 07:07 af Mads Holgersen.

Sv: Spørgsmål motor 'nødprogram' i Giulietta type 940. 18.08.2023 10:44 #33875

for meget turbo tryk dine variable vinger i turbo sidder fast og det udløser din motorlampe ..ny turbo på og brug belladd diesel rens i dit diesel olie hver gang du tanker.

Sv: Spørgsmål motor 'nødprogram' i Giulietta type 940. 19.08.2023 16:40 #33876

Tak for buddet . Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om du selv har haft, kender en der har, eller andet der giver udslag i det bud på fejlen ?
M.v.h. Mads Holgersen

Sv: Spørgsmål motor 'nødprogram' i Giulietta type 940. 24.08.2023 16:52 #33877

For at foreløbigt ende historien og evt søgning for andre vedr. min fejl.

Endnu engang tester på ved værksted og denne gang kom der er fejlkode P0700 ud. Henviser til batterifejl. Men batteriet er rimeligt nyt (1½ -2 år)og lå ved service for 3 måneder siden på 80% hvilket er fint.
Ved nøjere check af batteriet KUNNE det sidde lidt løst/irret og ved en sekund-del af slip medføre omtalte fejl og display visning.
Det kan meget godt passe med en fejl der starter langsomt og kommer oftere og oftere som forbindelsen løsner sig mere og mere. Nu er det strammet op hele vejen og så må jeg se om ikke det er det.
M.v.h. Mads Holgersen
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark