Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Fjedre og dæmpere til Giulietta

Fjedre og dæmpere til Giulietta 03.08.2022 12:19 #33391

Fjedre og dæmpere er vist et emne man aldrig rigtigt bliver færdig med

Jeg er den lykkelige ejer af to Giulietta modeller; en 1750 tbi og en 1,4 120 turbo. Begge er løbet af samlebåndet i 2011 (QV dog indregistreret i 2012) og begge har kørt ca. 85.000 km.

Ingen af dem har endnu fået skiftet originalmonteringen af hverken fjedre eller dæmpere omend 120'eren har fået skiftet fjederen forrest i venstre side grundet et brud før mit ejerskab. Jeg kører til Sydfrankrig og retur 2 gange årligt i skiftesvis den ene eller anden af dem.

120'eren står højt (som de nu gør med originalmonteringen) og kører fint til hverdag, dog med nogen raslen ved ujævnt underlag og bump. Men ved hastigheder over 120-130 km/h er den lidt for levende og ustabil på vejen (jeg har tidligere haft endnu en 120'er, originalmonteret, som ikke føltes på samme måde før end ved måske 170-180 km/h). Mon det er tid til skift af fjedre og eller dæmpere eller kan det være noget andet? Og hvis det er fjedre/dæmpere hvad kan så anbefales når jeg ønsker let sænkning - helst ikke mere end 20-25 mm - og eventuelle dæmpere i nogenlunde standardtrim?

QV'en med samme km-tal lider ikke af samme udfordringer, som beskrevet om 120'eren, og kører lydefrit og skarpt op mod de 200 km/h (når autobahn en sjælden gang giver plads til det), men den har til gengæld stille og roligt "sænket sig selv" over tid og står nu synligt lavere end oprindeligt - især over baghjulene. Det skal tilføjes at den ikke kører om vinteren og måske står og "falder lidt sammen"...? Er det mon også tid til nye fjedre og måske dæmpere på den? Her vil jeg nok holde mig til nye originale - er i hvert fald mit udgangspunkt hvis ikke andet kan anbefales?

venlig hilsen
Søren Rix

Sv: Fjedre og dæmpere til Giulietta 03.08.2022 18:36 #33393

Den her kombination kan godt anbefales, hvis ikke det skal være originalt. Jeg havde et tilsvarende sæt monteret på den GT 3.2 jeg havde. Det er Eibach fjedre og Bilstein støddæmpere.

Den blev tilpas fast i undervognen, uden at det var ulideligt at køre med til hverdag.

shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giu...-Sportiva::6112.html
Henrik
Giulietta 1750 TBi Veloce TCT
Fiat Punto Evo 1.4 16V Multiair 105hk

Sv: Fjedre og dæmpere til Giulietta 03.08.2022 19:03 #33394

Hej Henrik

Spot on! - Præcis i retning af hvad jeg havde forestillet mig til 120'eren. Måske også en mulighed til QV'en.

Tak for det

Vh
Søren
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2021 Alfa Romeo Klub Danmark