Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Multiairfilter

Multiairfilter 14.09.2021 12:04 #32771

Jeg har nu haft min Giulietta, multiair 1,4, 170 hk, i ca. 3 mdr. Årgang 2011, 98.000 km. Den kører fortsat perfekt!

Jeg har med interesse læst debatindlæg ang. ovenstående model. Det kan være lidt svært at få hoved og hale på, og entydige konklusioner vedr. især multiairmodulet, desværre.

Det undrer mig, at der i min instruktionsbog ikke med et ord er nævnt noget om multiairfilteret i den ellers meget grundige og detaljerede bog!, og slet ikke noget om udskiftning og/eller rensning af samme. Det skorter ikke på advarsler, formaninger og lign. i den iøvrigt udmærkede instruktionsbog, men jeg kan selvfølgeligt have overset noget?

En del medlemmer, værksteder mv. anbefaler vedligeholdelse (med hvilke intervaller?) af netop dette filter. Hvordan hænger det sammen, når fabrikken tilsyneladende ikke mener, det har nogen betydning?
Alfa Romeo Giulietta MultiAir 1,4TB 170 (2011)
Før: Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998)
Sidste redigering: 15.09.2021 06:19 af Finn Jørgensen.

Sv: Multiairfilter 14.09.2021 17:30 #32772

Jeg tror, at svaret på mit eget spørgsmål er følgende, gengivet fra et udenlandsk Fiat-forum:

Filteret er beregnet til filtrering af større klumper, altså ikke micron-størrelse partikler. Så længe du skifter olie som foreskrevet, og prøver at undgå oxidering, vil filteret ikke tilstoppe. Hvis det gør alligevel, er der noget andet galt, som udskiftning af dette filter ikke vil hjælpe på.
Filteret er der, fordi fabrikken forventer, at nogle ikke skifter olie (og filter) regelmæssigt og derfor kan det ske, at urenheder passerer det normale oliefilter. Altså hvis du overholder de faste retningslinier i.h.t. instruktionsbogen, er der ingen "ko på isen", og derfor ingen grund til unødig indgriben eller årsagsmistanke for funktionsfejl ang. multiairmodulet!

Det er derfor ikke en del af den normale vedligeholdelsesplan - og heller ikke med i instruktionsbogen - fordi det er et sidste teknisk "redningsforsøg" inden det går helt galt!

Jeg synes, at ovenstående forklaring lyder logisk og troværdig.Hvad siger I?
Sidste redigering: 14.09.2021 17:32 af Finn Jørgensen.

Sv: Multiairfilter 14.09.2021 20:03 #32773

Det er vigtigt at den korrekte Selenia multiair olie anvendes, hvis du vil undgå bøvl med multiair modulet.

Ole
Giulia 200 Super
Giulietta 2.0 JTDM, 170 HK - TCT
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior

Sv: Multiairfilter 14.09.2021 20:47 #32776

Olie med de rigtige specifikationer og udskiftning minimum 1 gang årlig. Herom er der bred enighed. At det nødvendigvis skal være Selenia er der som bekendt stor uenighed om!

Så vidt jeg kan forstå på ekspertudsagn er viskositet særlig vigtig afhængig af årgang. Man skal ikke ændre denne, selvom anbefalingen for nyere årgange har ændret sig. Et skifte til en "tyndere" olie kan skade multiairmodulet ganske alvorligt. Fortsæt med samme olietype, uanset hvad samme motors senere anbefaling måtte være. En meget vigtig pointe og viden, som altså er fortalt til mig af en erfaren Alfa-mekaniker. Er der nogen derude, som kan bekræfte dette?

Sv: Multiairfilter 15.09.2021 15:53 #32780

Fin diskussion du har med dig selv
Filteret koster 50€, så hurtigere at skifte end at diskutere om man skal.
Mht olie er der ingen god grund til at benytte andet end Selenia (for at spare 100kr?)
Når nu fabrikanten er blevet klogere og ændret både viskositet og specifikation (ikke det samme), så er der heller ingen god grund til at holde fast i gammel type. Der er næppe mange milliliter tilbage i motren af det gamle, hvis ellers olien er varm og filteret også skiftes ..
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: Multiairfilter 15.09.2021 16:25 #32783

Kan godt fornemme, at du ikke er enig, men prøver at bagatellisere det hele til et spørgsmål om småpenge og dovenskab! Filteret er nu ikke efter min mening helt så nemt at skifte!
Jeg har ikke udtalt mig om Selenia, men kun konstateret, at der er uenighed, og det er fakta. Du har et helt andet syn på skift af olietype end den kompetente fagmand, jeg har talt med. Fred være med det!

Jeg synes i det hele taget, at dit svar virker nedladende og bedrevidende!
Sidste redigering: 15.09.2021 17:09 af Finn Jørgensen.
Tid til at oprette siden: 0.22 sekunder

Banner

© 2008-2021 Alfa Romeo Klub Danmark