Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: All season dæk

All season dæk 10.09.2021 19:56 #32758

Jeg er i tvivl og gode input søges

Vi har lige købt en Giulietta TCT fra 2012 og fik den leveret med nye Landsail Qirin 990 på. Dækkene føles ok til kørsel med automatgear, men det bliver jo snart vinter.
Så valget står imellem indkøb af nye fælge og vinterdæk eller indkøb og montering af Michelin CrossClimate 2 på eksisterende fælge.

Vi er i forvejen kun til sommer- og vinterdæk, men gode anmeldelser af CrossClimate dækket og automatgear, at slippe for 2 x dækskift om året samt kørsel med autmatgear har fået os til at overveje all season dækket.

Jeg lover at læse jeres kommentarer ganske fordomsfrit og jeg lover, at offentliggøre vores valg.

mvh
Klaus

Sv: All season dæk 11.09.2021 07:27 #32759

Hej Klaus.

Jeg har kørt med Cross Climate lige siden de kom frem.
Først på min 156 sw og nu min Giulietta.

Sådan som vejret har artet sig de senere år, specielt vintrene,lidt frost og meget lidt sne er det et oplagt valg. Jeg har kørt i snevejr og på glatte veje,der opfører de sig ganske upåklageligt. Om sommeren føles det ligesom at have sommerdæk på.

Hvis jeg skal sige noget negativt ,slitagen på forhjulene er noget større end på baghjulene.

Jeg er meget glad for at skulle slippe for bøvlet med tidsbestilling sommer/vinter dæk skifte,
dækhotel og betaling for af og påmontering.

Venlig hilsen og god weekend.
Mugge.

Sv: All season dæk 11.09.2021 09:33 #32760

Kører du primært på tider og steder der er ryddet for sne er de fine - vær dog opmærksom på kortere levetid end ved sæsondæk.

Sv: All season dæk 11.09.2021 10:35 #32761

Tillykke med hende - jeg har nu selv kørt snart 10 år i den model og er stadig glad for TCT.
Det fungerer fremragende i sne og på is, så dit valg med helårsdæk er nok ikke helt ved siden af.

Jeg døjede i starten med, at dækkene slap grebet ved kraftig acceleration i regnvejr, men det har sidenhen vist sig at være de originale Pirelli-økodæks skyld. For tiden hælder jeg til Bridgestone (sommer og vinter), men det Michelin-dæk skal jeg da have læst op på.
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex ditto — 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 11.09.2021 10:47 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: All season dæk 14.09.2021 11:23 #32768

Hvad har automatgear med dæk at gøre? Det er vel først og fremmest en komfortting?
Helårsdæk er altid et kompromis og i min verden et dårligt et af slagsen. Hvis man kører 10k om året så holder dækket måske 4 år, men vil kun have brugbart mønster til vinterkørsel de første to vintre.
Det med hjulskift kan i hvert fald den ene gang kombineres med årligt service - og tager ikke en time hvis man gør det selv.
Discountdæk har jeg ikke noget pænt at sige om, så det vil jeg lade være med - men begriber ikke at det kan være en mulighed på et premiumkøretøj, som særligt udmærker sig ved fremragende køreegenskaber .. hvis altså de ikke stækkes ..
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: All season dæk 14.09.2021 11:36 #32770

Jeg skifter selv fra sommer til vinterdæk, jeg syntes at man går vinteren bedre i møde med nogle rigtige vinterdæk, tænk på at bremselængden kan blive forlænget, men hver sin lyst
Har man nogle fede alufælge, vil det også vær træls med salt
Mvh. Søren

Giulia Edizione årg. 2019 Rullefeltsmåling 217 Hk. / 355 Nm alm. benzin
Spider 916 årg. 1996
Sidste redigering: 14.09.2021 15:48 af Søren Grøndberg.
Tid til at oprette siden: 0.23 sekunder

Banner

© 2008-2021 Alfa Romeo Klub Danmark