Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: MultiAir fejl

Sv: MultiAir fejl 08.10.2016 08:48 #24072

Fik skiftet modulet ved ca 50000. Jeg havde ikke de symptomer du beskriver (Mito 1,4 QV). Start stop virker perfekt, ikke problemer ved koldstart. Satte bare ud, som på 3 cylinder. Løse dysser i modulet ifg. Fiat Kalundborg. De prøvede at rense osv. Virker ikke. Nyt modul 5000 + montering.
Jeg er med Marc her.......

Sv: MultiAir fejl 08.10.2016 09:25 #24073

Rune Mathiassen skrev:
Jeg har først brugt via biler aarhus v og sidst terminalen i risskov, da via biler ikke længere kunne lave reklamationer

Her nogle alternativer i Aarhus (førstnævnte autoriseret):
Koch Biler
Juel Auto
Automester Viby
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 08.10.2016 09:27 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: MultiAir fejl 08.10.2016 14:42 #24075

Vi har ikke fået at vide, hvor gammel bilen er. Vi ved at ved 45.000 startede problemet. Hvis bilen er 5-6 år gammel, kan man sige, at kulancen ikke rækker så langt.
Jeg synes heller ikke, at vi har hørt om, at servicebog er udfyldt af autoriseret forhandler/værksted. Det er hvad teknisk afdeling altid ser på, når der ydes garanti eller kulance.
Har bilen fået service hos aut. forhandler/værksted, så må man være sikker på, at korrekt olie er påfyldt.
Det undre mig, at en fejludlæsning af ECU ikke har givet fejlmelding om problemet.

Sv: MultiAir fejl 08.10.2016 16:48 #24077

Erik og Ann Løye skrev:
Det undre mig, at en fejludlæsning af ECU ikke har givet fejlmelding om problemet.

Det er vel et spørgsmål om fejltolerance. For mange år siden døjede jeg længe med en defekt lambdasonde, som heller ikke meldte om fejl og den var selvfølgelig periodisk.
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 10.10.2016 19:16 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: MultiAir fejl 08.10.2016 19:43 #24078

Tja jeg synes nu heller ikke det virker helt typisk hvis man kan tale om det ud fra hvad jeg læser fra andre, er det evt. andre derude med tidl. fejlet modul som kan sige om det er typisk opførsel ??
Bilen er 3,5 år gl. Jeg kan ikke rigtig svare helt hverken ja eller nej til at den er serviceret hos Aut. Den er købt hos Krogsgaard og aftalen var at den blev serviceret derfra inden jeg fik den. På min årgang er service interval jo kun per 30.000. Jeg synes dog det var lige rigeligt så fik skiftet olie på den efter ca. 15.000 km. Det var så godt nok en 5/30 fuldsyntetisk olie.3-4 måneder senere skiftede jeg så til en 5/40 fuldsyntetisk Olie hos en anden Mekanikker da jeg ville være sikker på at det ikke var olien der skabte problemer. Det blev det dog kun værre af et stykke tid, nu er det tilbage til status quo. Ingen af dem var Aut. men den sidste har arbejdet med Alfa de sidste 20 År og skifte olie på mange Multiair modeller så burde vide hvad kvalitet olie det skal være. Jeg overvejer pt. at skifte ned i en 0/30 Lige som de nye moduler kræver da det som sagt blev værre et stykke tid af den lidt tykkere olie.

Sv: MultiAir fejl 09.10.2016 15:12 #24083

Jeg kan se på din profil, at du bor i Glamsbjerg. Jeg ville køre til det autoriserede Alfa værksted i Odense, Auto Centrum Fruens Bøge eller forhandleren, Autohuset Vestergaard og få lavet en fejlrapport fra ECU.
Jeg kender ikke nogen af dem, men mener at Auto Centrum har været aut. værksted længe. Måske en med bedre kendskab til dem end jeg, kan anbefale hvem af dem som er mest erfarne.
Der kan du også få oplyst, hvilken olie som Alfa p.t. anbefaler.
Læste i en anden tråd (om de nye Giulia benzin modeller med MultiAir ventilstyring) at det er udviklet en ny 0W-30 selina olie til dem.
Når din Giulietta er 3,5 år gammel, bør den være med det forbedrede MultiAir system - der var flest fejl på MultiAir systemet på de første årgange (2010-2012).
Jeg håber, at nogen kan finde frem til fejlen.
Tid til at oprette siden: 0.14 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark