Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Hovedbrud

Hovedbrud 20.11.2020 19:07 #32031

Nu har jeg lige haft mit hoved mellem vognbund og perlegrus og det var et held, at jeg kan skrive dette. Jeg skulle lige se efter, om der var olie i gearkassen, stramme håndbremsen og smøre kardangakslen. Jeg havde kørt bilens forhjul op på to stålramper og hævet bagvognen op og placeret denne på to bukke med mellemlæg af træklodser, der passede op i de to bagføringsarme. Jeg syntes, at alt så godt og sikkert ud. Medens jeg lå der og rodede med mit forehavende gled forhjulene på de to ramper tilbage hvorved støttebukkene bagerst så også blev forskubbet. Av! Den var tæt på, men kunne dog efter et lille stykke tid tække mig ud med trykken for brystkassen og en hel del skrammer i panden. Viste I, at der i vognbunden anvendes en del selvskærende skruer, som der ikke behøves at forbores for, det skal der åbenbart heller ikke i min hjerneskal, selvom mange påstår, at jeg er noget "tykhovedet".
Da jeg havde sundet mig lidt og fået standset blodet og besigtiget skaderne på mig selv, - Bertonen fejlede ikke noget - kørte jeg straks de to ramper op på genbrugspladsen til skrot.
Jeg er som sagt "perlegrusmekaniker" og har ikke nogen smøregrav eller lignende og kender ikke nogen der har.
Hvordan løfter man en Bertone så højt op, at man relativt sikkert kan kravle ind under den?
Under hvilke punkter kan man sætte en donkraft?
Går det an midt under differentialet bag og hvor foran? Dette for at kunne placere støttebukke så tæt ved hjulene som muligt. Jeg kan pt. ikke anvende "hævebeslagene" foran til den originale donkraft, da blikket her ikke har den fulde styrke.
Er der et medlem af vores klub, der har et rigtigt godt forslag ? For jeg tør ikke løbe an på heldet én gang til. Det var et held bilen ikke var med et sænkningssæt, så var den ikke gået.

Sv: Hovedbrud 20.11.2020 21:16 #32032

Peter, Peter ... God vi har dig endnu, husk man har kun eet liv ... Donkraftbeslagene er noget tvivlsomme, dem bryder jeg mig ikke om at bruge. Bagest kan den løftes under differentialet og foran under forbroen. Jeg har ingen lift eller grav, og skal også have den løftet op hvis der skal arbejdes under bilen. Løft bagest er som beskrevet under differentialet, så sætter jeg bukke op under akselrørene. Allerhelst vil jeg have den stående på ramper, så trækker jeg håndbremsen, så er der ro. Foran samme recept, dog med bukke under fjederskålene. Jeg kan finde på at smide en transportstrop omkring dækket og ramperne, så kan bilen ikke rulle ned. Håber det kan bruges ...
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Mazda MX-5 2.0 Sky-G 184 Roadster med sportspakke 2019
Ex - Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973
Sidste redigering: 20.11.2020 21:17 af Morten Svendsen.

Sv: Hovedbrud 22.11.2020 13:35 #32033

Puha, sikke en grim forskrækkelse!

Jeg ved at mange perlegrusmekanikere dobbeltsikrer ved f.eks. at smide fire brede hjul under vangerne efter bilen er løftet op. To på hver side, så de tager fra før hovedet/brystkasse gør.

Allerhelst skulle vognen jo ikke trille eller falde ned, men dobbeltsikring kan vel ikke skade, når det er med livet som indsats.

Puha, jeg er på vej ud for at sætte vinterhjul på, og kommer vist til at være ekstra forsigtig i dag.

Sv: Hovedbrud 22.11.2020 16:48 #32034

Jeg er enig i Jakobs kommentar. Jeg har købt et par ekstra bukke, som jeg sætter under som "backup". De koster ikke mange basører...
Med venlig hilsen
Jørgen Schmidt, østjylland
ARKD-medlem nr. 4118
Alfa Romeo Giulietta 1.4, 2011
Alfa Romeo 156SW 1.8, 2000 (u/pl)
Alfa Romeo 146ti 2.0, 1996 (u/pl)
Alfa Romeo Spider 2.0, 1972
Alfa Romeo 75TS LE, 1992 (u/pl og u/afgift)
Alfa Romeo 75TS, 1991 (u/pl)
Ex - Alfa Romeo Giulietta 2.0, 1983
Ex - 5 stk. Alfa Romeo 75TS

Sv: Hovedbrud 23.11.2020 13:38 #32035

Her i byen havde vi en som også kom galt afsted på samme måde, han blev fundet næste dag i garagen ... Nu har vi et motorsports arr som hedder : Mads Kjærs mindeløb som køres hvert år 2 påskedag.
Pas på !!
Nuværende Alfa:
Alfasud 1.5 QO 1983
Alfasud 1.5 Ti 1983
Alfasud Sprint Veloce 1.5 1979
Alfasud Sprint 1.5 1979
Alfa 155 2.5 V6 1993
Alfa Berlina 2000 1972

Tidligere Alfa :
Alfasud 1.3 Super 1978
Alfasud 1.5 QV 1983

www.facebook.com/Rust.dk
www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse_bil/...ud_foer_og_efter____
www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse_bil/...ud_sprint_1_5_veloce

Sv: Hovedbrud 24.11.2020 21:13 #32037

@Peter Det var godt og heldigt, at du ikke kom mere til.

Jeg har aldrig brugt ramper, som man skal køre op på, da jeg anser dem for usikre.

Når jeg skal arbejde under en bil, står den altid på cementgulv og på to eller fire vognbukke.

Du skriver, at du arbejder på perlegrus, men på det underlag vil jeg fraråde ramper og vognbukke, da underlaget er ujævnt og ustabilt. Jeg vil foreslå nogle store og solide træklodser, hvor de nederste er lange og brede, så de kan ligge stabilt på perlegrus. Som en ekstra sikkerhed kan man derudover benytte vognbukke.

Jeg er enig i, at man foran bør løfte på forbroen. Da bagtøjets differentialehus er lavet af letmetal, vil jeg mene, at det er bedre at løfte på de langsgående bærearmes bageste fastgørelse tæt på bagbremserne. For at beskytte bilen anvender jeg som regel en lille træklods eller en jackpad mellem bil og donkraft.

Hvis du benytter en værkstedsdonkraft med hjul, er det jo meningen, at den skal køre "frem" i takt med, at bilen løftes, men hvis donkraften står på perlegrus, kan stenene forhindre donkraftens hjul i at dreje, hvilket kan være skyld i, at bilen ikke kun løftes, men også trækkes hen mod donkraften. Dette kan afhjælpes ved at have en metalplade, som du lægger under donkraften, når bilen skal løftes og sænkes. En køreplade fra en kommune eller entreprenør, der er skåret ud i en størrelse på 50x100 cm kan bruges som underlag til donkraften.
Sidste redigering: 24.11.2020 21:16 af Erik Schifter-Holm.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.22 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark