Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Motor - oktan, tændrør, tomgang, karburator

Sv: Motor - oktan, tændrør, tomgang, karburator 28.02.2022 13:21 #33168

Jo, da - additiver må der til.
Jeg kigger lidt på kørselsmønsteret, og når jeg synes, der har været for mange små- og byture kører jeg enten en lidt længere tur med go'e omdrejninger på maskinen - eller supplerer benzinen lidt med additiver.
Jeg køber det hos Refako - 1/2 liter for godt og vel en hund.... såvidt jeg husker.
Vh Bo
Nuværende biler:
Alfa Romeo Spider Veloce 1750, 1969
Alfa Romeo Alfetta 2000 GTV, 1976
Volvo V50, 2013
Tidligere biler:
Fiat 500, 1965
Austin Cooper S mk2,1968
Autobianchi A112, 1976
Autobianchi A112, 1979
Lancia A112, 1986
Fiat Punto, 1998

Sv: Motor - oktan, tændrør, tomgang, karburator 04.03.2022 19:10 #33170

www.drivkraftdanmark.dk/wp-content/uploa...01/Tjekliste-E10.pdf

Efter lidt forgæves kørsel med en 20L dunk????

Er der nogen der har erfaringer Shell - de skriver der er rensende additativer i?

7558F892-10B3-42FD-B988-6759DE2628F0.png
Sidste redigering: 04.03.2022 19:14 af Nicolaj Fentz.

Sv: Motor - oktan, tændrør, tomgang, karburator 04.03.2022 19:13 #33171

Sv: Motor - oktan, tændrør, tomgang, karburator 05.03.2022 23:52 #33172

Peter Søndergaard skrev:
Tilslutter mig OK's Oktan 100. Bruger den næsten konsekvent, men fylder tanken til randen, når Spideren (105) sættes i vinterhi og absolut ikke startes før til foråret. Har fungeret uden bøvl i mange år på den måde.
Så det er nok en kombination af kondens og koldstarter.


Bruger også OK's oktan 100 til min Spider (105, 1974), men med en noget anden fyldnings-strategi og i øvrigt også en anden vinter-strategi.

Jeg fylder kun ca. 10 liter på ad gangen, således at benzinen er så "ung" som muligt. Tænker du, Peter, at en fuld tank giver mindre iltning/oxidering/nedbrydning af benzinen?

Min Spider kommer ikke rigtigt i vinterhi. Jeg kører en 15-20 km tur hver 4-6 uge. Har en idé om, at det sikrer gen-smøring af alle kroge i motoren, hvor olien langsomt er drevet væk/ned under stilstand, og dermed hindrer korrosion inde i motoren. Bilder mig også ind, at benzinen der står i slanger, rør og benzinpumpe har godt af at blive skiftet ud.

Indrømmer ærligt, at mine strategier beskrevet ovenfor overvejende er lommefilosofisk begrundede. Håber på rationelle, teknisk velfunderede modspil fra jer, mine gode alfisti-kollegaer.

Hvor langt vil I i øvrigt mene, at man skal køre med en 2,0L Nord-motor, før den kan siges at være gennemvarm? (Mit gæt / empirisk semi-videnskabeligt begrundede bud er 15-20 km jf. ovenstående.)

På forhånd tak.
Sidste redigering: 05.03.2022 23:54 af Helge Jessen.

Sv: Motor - oktan, tændrør, tomgang, karburator 08.03.2022 19:57 #33176

Hej Helge og resten
Jeg må indrømme, at min tilgang er lige så lommefilosofisk. Og baseret lidt på de forskellige råd, som jeg har fundet mest logiske. Rationalet bag at fylde tanken er netop at undgå kondens og nedbrydning - men benzin er jo ikke vin, så måske er det bare pjat.
Om vinteren vil jeg ikke have den ud, så derfor stilstand(og det passer med veteranforsikring). Det har fungeret godt i de 8 år, jeg har haft den. Nogle skifter i øvrigt olie før vinterhi; jeg gør det altid om foråret. Casper hos Car Centre synes, at det fungerer OK, og at bilen har det godt, så jeg holder mig til det. Måske er der bare flere gode måder at gøre det på.
Motoren er vanligvis varm efter ca. 15 km, men følger kølevandstemperaturen før den får lidt kul. Og om en uge skal den på gaden, glæder mig
Peter Søndergaard
Spider 2.0 Veloce 1985 Zender
Jaguar XJS 4.0 Convertible 1993
Mini Cooper S Convertible 2010
Volvo V60 T6 AWD

Ex - 146 1.6 TS 1997
Ex - 156 1.8 TS 1999
Ex - 156 SW 2.0 TS Selespeed 2000
Ex - 156 2.0 JTS Selespeed 2003
Ex - 159 SW 2.4 Jtdm aut. 2008
Ex - Stelvio 2.0 Benzina Q4 2019
Ex - Fiat 500X 1.4 MJet 4x4 2016
...og diverse andre ikke-italienere.

Sv: Motor - oktan, tændrør, tomgang, karburator 10.03.2022 09:27 #33180

Motoren er varm når olien er varm (ikke kølevandet).
Min GTA har olietermometer og ligger ved almindelig kørsel omkring 80 grader - det når den efter knap ti minutter når det er koldt - og indtil da køres der med let speederfod.
Mht frisk benzin er kondens formentlig den største risiko - så fyld altid helt op.
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark