Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Alfa 75 - dødsstødet?

Alfa 75 - dødsstødet? 28.09.2009 22:54 #2216

Hej Alfister!

Min 75 2,0 karb. er lige blevet indkaldt til syn, og derfor har jeg haft den forbi et værksted og en pladesmed for at få at vide, hvordan det står til med den.
Mekanisk er den god, men der er pladearbejde for omkring 25.000.
Det er penge, jeg ikke lige har, og som jeg synes, er meget for en studerende at smide i en bil til 12.000. Især hvis der så ud i fremtiden stadig skal laves rust for en 5-10000 hvert andet år, når den skal synes (pladesmedens vurdering).

Jeg har kun haft bilen i sølle 5 måneder, men har nået at blive rigtig glad for den. Den kører jo fantastisk sådan en transaksel, og de dobbelte karburatorer lyder vidunderligt. Derudover synes jeg, den ser skide fed ud

Min største interesse har altid været biler, og det er bilen, jeg bruger mine penge på. Jeg elsker at pille ved den, lave de reperationer der er. Derudover læser jeg til maskiningeniør, og min erfaring igennem mit arbejde med bilen, kan jeg derfor også bruge i fremtiden.

Jeg kan ikke nænne at lade denne fantastiske maskine dø!
Jeg har desværre endnu ikke lært at svejse, og har ingen erfaring med pladearbejde, så jeg kan ikke lave det selv.

Hvilke muligheder har jeg? Hvad vil garvne alfister som jer råde mig til?
- Er det det værd at betale de 25k?
- Skal man afmelde den og få pladearbejdet lavet af en privat 75-guru i fritiden?
- Skal den bare skrottes?
- Skal den strippes og sælges i dele?
- Sælges som reservedelsbil?
- Kan man bruge den til race?

Jeg har selv lidt en idé om, at det kunne være sjovt at skille den ad i atomer, sandblæse chassiet og karosseridelene og restaurere den. Det er dog næppe billigere end de 25.000, men så får man et sjovt og lærerigt projekt ud af det og delt omkostningerne ud over en større tidsperiode.

Fortæl mig meget gerne hvad I synes, og hvad der er jeres erfaringer.

De er ikke lavet til vores klima, de sydeuropæiske damer...

Venlig hilsen Christian

Sv:Alfa 75 - dødsstødet? 28.09.2009 23:23 #2217

Er du glad for den ? - så få den "lavet"
mvh
oo=v=oo
Vernon P.
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)

Sv:Alfa 75 - dødsstødet? 29.09.2009 14:39 #2218

Hvis du selv tilegner dig evnerne kan en istandsættelse helt sikkert klares billigere - men der er nok ingen tvivl om at det vil koste en del penge og ret meget tid, hvis pladesmeden skyder på 25kkr.
Ligner den denne her? www.lishmann.dk/index.php?module=Photosh...;template=thumbnails

Hvis den bliver lavet rigtigt i første omgang, så bør der ikke skulle laves yderligere rust for 5-10kkr om året i nogle år frem... Men det stiller krav til kvaliteten og grundigheden af arbejdet.

Går du på DTU? Så har vi jo en glimrende værkstedsklub som du kan blive medlem af? Send evt. mail.

Sv:Alfa 75 - dødsstødet? 29.09.2009 23:00 #2219

Mange tak for de hurtige svar!

Vernon: Jeg elsker den!

Bent: Jeg har endnu ikke så meget erfaring og har aldrig rodet med pladearbejde. Men jeg vil gerne lære det, og vil gerne selv lave bilen.

Umiddelbart ser min ikke helt så slem ud. Motorrummet er rustfrit, og det virker ikke som, at der er rust fra midten af bilen og op. Bunden er desværre ret rådden. Et dunkraftbeslag er trykket op, og pladesmeden siger, at begge sider i bunden skal laves. Han mener, at der nok også gemmer sig en del bag skørterne og inderskærmene. Reservehjulsbrønden er gennemhullet, og der er hul under den ene baglygte og et et hul oppe ved bagagerumsåbningen. Derudover ser bagagerummet pænene ud end på den viste. Der er også lidt i bunden af dørene og en kant af motorhjelmen.

Ja, jeg går på DTU. Jeg er lige startet som P&K'er, og har lige siden, jeg fik at vide, at jeg var optaget, prøvet at komme ind i værkstedsklubben. Det går åbenbart ikke for hurtigt med optagelse af nye medlemmer...

Jeg har godt hørt, at I er nogle med 75'ere derude.
Tror du, der er mulighed for at kunne lave en større restaurering i PF-Auto? Kan man have den stående og have sine dele der? Der er jo ikke helt vildt meget plads... Jeg bor selv hjemme i rækkehus uden garage, så der er ikke plads.

Jeg har tænkt lidt på at få den afmeldt og så hurtigt som muligt tage kurser i pladearbejde i PF-Auto. Derudover får vi jo også et kort 3-ugers værkstedskursus i januar i bl.a. at svejse.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark