Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Alfa 75 TS motor taber omdrejninger

Alfa 75 TS motor taber omdrejninger 11.08.2015 20:09 #19338

Som nogen måske allerede har læst i nogle af mine andre tråde her på fora'et har jeg lidt udfordringer med min TS motor i min Alfetta QO. Jeg har skiftet toppakningen p.g.a. af vand i motorolie og har samlet motoren igen, uden at ændre på noget (hvad jeg ved af i hvertfald!). Alligevel taber motoren omdrejninger når den går tomgang og får gas. Jeg mener ikke at der er noget utæt således at der kommer falsk luft ind bag luftmængde måleren. Jeg har haft tændpistol på alle 8 tændrørskabler og der kommer impulser. Jeg har heller ikke ændret på strømfordelerne, men har nu leget lidt med dem for at se om det skulle ændre noget - ingenting... Næsten alle stik på motoren er idiot sikret, så heller ikke her burde det være muligt at forbytte noget. Hvad har jeg overset???

Jeg har ikke set på benzintryk regulatoren endnu, ved ikke hvad jeg skal kigge efter, hvis den smider brændstof ind i plenum'et, men jeg tror ikke fejlen ligger her da motoren sætter for hurtigt ud i forhold til hvornår dampene kan komme i forbrændingskammeret
OO=V=OO

AlfettaLars

1985 Alfetta QO
2011 Giulietta JTDm 170
2006 Fiat Grande Punto
1981 Honda CX500 caferacer

www.alfetta.dk

Sv: Alfa 75 TS motor taber omdrejninger 12.08.2015 13:46 #19345

Jeg har lavet et kort film klip, der måske kan hjælpe?

Se her:
youtu.be/Eg9LOijE8yQ
OO=V=OO

AlfettaLars

1985 Alfetta QO
2011 Giulietta JTDm 170
2006 Fiat Grande Punto

www.alfetta.dk
Sidste redigering: 12.08.2015 19:08 af Lars Jacobsen.

Sv: Alfa 75 TS motor taber omdrejninger 13.08.2015 16:05 #19354

På din youtube kan jeg se 2 tændspoler, på dele til TS ser jeg et tændings modul del nr. 1, men ingen tændspoler www.myalfa.eu/index.php?cat=c2486_T-ndingsanl-g-TS.html
Af tomgangen og let gasgivning lyder det for mig som for mager blanding.

Sv: Alfa 75 TS motor taber omdrejninger 13.08.2015 21:02 #19361

Tak for svar!

Jeg har ikke ændret ved tændingen den er som inden jeg skiftede toppakning - jeg har testet med en tændpistol, og der er spænding til alle tændrør.

Jeg tror du har ret mht. din antagelse omkring at den kører for magert. Inden jeg skiftede toppakning lugtede udstødningen altid af benzin og til syn blev udstødningen også målt til 3.9% - lige undergrænsen af hvad en gammel bil må have. Nu lugter udstødningen ikke længere. Derudover kan jeg skrue olie dækslet af uden af motoren "skaber" sig mere end den allerede gør. Tidligere begyndte den at gå dårligt (som nu) når dækslet blev løsnet.

Der er nok ikke andet at gøre end at pille hele indsugningen af og samle det igen og så håbe at jeg har lavet en fejl....
OO=V=OO

AlfettaLars

1985 Alfetta QO
2011 Giulietta JTDm 170
2006 Fiat Grande Punto

www.alfetta.dk

Sv: Alfa 75 TS motor taber omdrejninger 14.08.2015 09:45 #19365

Har du renset AFM og kontrolleret, at den virker som den skal?
Kontrol af slanger og pakninger i indsugningen.
Jeg går ud fra, at der ikke er kat og lampda på udstødningen. Hvis der er, kan katten være tilstoppet og/eller faldet samme. Lampda udmåles.
Flere af tingene kan et Bosch værksted kontrollere.

Sv: Alfa 75 TS motor taber omdrejninger 14.08.2015 19:22 #19368

Hvis du har haft knastakslerne pillet af , er du så kommet til at bytte om på nogle af ventilløfterne .
Det kan også være de trænger til at blive justeret , det er rimeligt omstændig på den gamle ts motor .
Ventilerne er meget ofte et overset sted ,som tit giver dårlig motorgang.
Det med den taber omdr. ved let gas kan være den lille kontakt på gasspjældet ikke står rigtigt , det kan være pga sod der hvor spjældet ligger an til tomgang .
Det kan self. være mange andre ting.
Hvis topstykket er blevet planslebet skal der justeres tænding i hvert fald kontroleres med tændingslampe.
Mvh flemming
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.11 sekunder

Banner

© 2008-2021 Alfa Romeo Klub Danmark