Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33?

Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 10.03.2013 12:53 #9134

Jeg går med tanker om at skifte 156'eren ud til fordel for en sjovere sommer/trackdaybil.

Umiddelbart er jeg blevet lun på en 33 med 1,7 16v. motoren. Men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gå efter, og hvad forskellene er på den tidlige og den sene 33? Umiddelbart kan jeg bedst lide designet på den tidlige/facelift, men der er ikke så mange af dem mere, og de sene skulle være galvaniseret?.. Plus at det højst sandsynlig ville kræve selv at lægge en 16V-motor i, hvis jeg købte en ældre, og de hænger jo heller ikke på træerne.

Ydermere er jeg faldet over nogle stykker, der har sat karburatorer på i stedet for indsprøjtning. Efter hvad jeg kan se, så har det været forbundet med bedre performance. 150 hestekræfter skulle være muligt, blot ved skift til karburatorer og en god indkøring, eller har jeg misforstået?

Jeg håber, I kan hjælpe mig på vej mod at blive en forhåbentlig rigtig glad boxer-ejer!

Faktisk har jeg aldrig haft det privilegium at køre en 33, så hvis der er en, der kunne lokkes til at give mig en tur i Københavnsområdet, ville det være fantastisk, inden jeg drager til udlandet for at importere.

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 10.03.2013 18:33 #9136

Glimrende ide! En original 33 16v er den der kører bedst fra fabrikken, men der er mange muligheder for blande dele og komponere og få en herlig fwd go-kart ud af det. Det er så bare ved at være svært at finde en i god stand, så du skal nok punge ud eller hente sydpå. Jeg har haft et par 33ere, bl.a. 33 16v. Sjove og praktiske hatchbacks. Min 16v ku endda gå 14-15 ved morfar. Alternativt kan du overveje 145 1.6/1.7 boxer, som jeg har som familiebil ved siden af 75 pt. Den kører også rigtig godt, men er mere moderne, solid og sikker og samtidig rigtig billig. God jagt!

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 10.03.2013 18:59 #9137

Enig med Flemming
Alle 33'er burde være del galvaniseret. De blev bare bedre til det på S3 modellen. 16V er den fedeste motor, men også den der kræver mest vedligehold. Man skal være hysterisk med tandremmen og strammer. 150 hk er nok ikke helt ved siden af med karburatore, men det giver ca det samme og montere en anden motorstyring som feks Omex, MS osv. Hvis du går op i lovligheden er det kun muligt at ligge den i en S2 1,7 QV.
S3 er den bedste bygget af 33'erne. Du må godt prøve min, men det kræver du kommer til Jylland

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 11.03.2013 10:45 #9142

Nu taler i varmt om S3, men vejer den ikke en del mere end S2 f.eks.? Er der nogen af 33'erne, der har indvendige skiver ligesom de tidlige SUD?

Flemming: Jeg regner også med at skulle importere, da der som nævnt ikke er så mange tilbage. Nu siger du, at 145 er mere solid. Hvor stor er forskel til 33? Skal man regne mange penge til generel vedligehold? Har de nogle generelle svagheder, jeg skal være opmærksom på?

Steffen: Det er pænt af dig, men lidt langt at køre. Hvis jeg skal til det mørke på et tidspunkt, hiver jeg fat i dig
Hvordan kan det være, at man kan hente ydelse ud af en anden motorstyring? Er den originale virkelig så ringe?

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 11.03.2013 12:09 #9144

Mikkel Ryrsø skrev:
Nu taler i varmt om S3, men vejer den ikke en del mere end S2 f.eks.? Er der nogen af 33'erne, der har indvendige skiver ligesom de tidlige SUD?

Flemming: Jeg regner også med at skulle importere, da der som nævnt ikke er så mange tilbage. Nu siger du, at 145 er mere solid. Hvor stor er forskel til 33? Skal man regne mange penge til generel vedligehold? Har de nogle generelle svagheder, jeg skal være opmærksom på?

Steffen: Det er pænt af dig, men lidt langt at køre. Hvis jeg skal til det mørke på et tidspunkt, hiver jeg fat i dig
Hvordan kan det være, at man kan hente ydelse ud af en anden motorstyring? Er den originale virkelig så ringe?

Der er ingen af dem som kører med indbords bremser. Der er ikke den store vægtforskel. Den tungeste er S3 16V som vejer ca 950 kg. Ja den originale motorstyring er en af de første generationer af indsprøjtning. Dvs den kører med luftmængdemåler som er noget hø. Standart 16V har jo 4 enkelte 40mm spjældhuse. Med en anden motorstyring kan man sløjfe luftmængdemåleren og sætte 4 tragte på spjældhusene. Det giver en fed lyd ligesom karburator Når det er sagt kører jeg selv med standart motorstyring. Overvejer at sætte en Squadra chip i den.
145 er slet ikke så sjov som 33'er. Den er blevet for tung.
Man kan nu godt finde 33'er i DK. Hvilken stand, pris osv kigger du efter?
Generelle svagheder rust, el, co værdier på ie modeller.
Om de kræver meget vedligehold ? Det syntes jeg ikke. Mest på 16v mindst på karburator modellerne. Har kørt 30.000 km i min hverdags S1 33 uden de store problemer.

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 11.03.2013 12:19 #9145

Du kan jo komme over til vores boxerdag arrangement Mon ikke der er et par forskellige 33'er du kan få en tur i
Tid til at oprette siden: 0.14 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark