Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Olieskift & filter, Alfa 33 m. fl.

Olieskift & filter, Alfa 33 m. fl. 03.10.2008 23:44 #122

ALFA 33, men egentlig alle AlfaBoxermotorer.

Lige en kort "Gør det selv" skildring, om skift af motorolie og filter, og et par spørgsmål kastet ud til alle boxerkørere: Hvilken olie/oliefilter bruger i, - og hvor ofte skifter i ?

Men først lige det praktiske, Deeet Leth - og tager max ½ time:
Her er det meste, der skal til:

4 Liter Motorolie, 1 stk. nyt oliefilter, 1 stk. 17 mm nøgle til bundprop ( 16V dog speciel Torx), 1 stk. olifiltertang ( fås i forsk. Udførelser), + lidt klude og en tragt er en fordel ...

Desuden noget at lade den gamle olie løbe ned i, f. eks som her, en gammel dunk skåret midt igennem, men der kan også købes "dunke" specielt lavet til formålet. En donkraft måske, hvis bilen er meget sænket, eller holder på et ikke plant underlag.

1. Når jeg er klar med alt, plejer jeg at køre en tur i bilen, og kører motoren (olien) varm. Ikke absolut nødvendigt, men et trick jeg har bragt med fra min tid som motorcyklist. Når olien er varm, er den væsentlig tyndere, og man får meget mere af den gamle olie (og skidt) med ud. Men nogen vil sikkert mene det er pjat, - og det er da heller ikke en detalje du får med, når du kører på værksted.

2. Sørg for bilen står vandret, eller måske en lille smule højere fortil. Tag proppen af oliepåfyldningsstudsen ( omkring v. strømfordeleren) - og skru så bundproppen ud af bundkarret. Pas på fingrene hvis olien er varm... - lad olien løbe og dryppe ud. Skru oliefilteret af. Måske skal du bruge oliefiltertangen (mod uret). Rens med papir el. klud, fladen hvor det nye filters pakning skal slutte til:

3. Smør lidt olie på gummipakningen af det nye filter, og skru det på, - spænd til med håndkraft. godt og vel. Bundproppen er udstyret med en magnet, - rens den og check den.

Den kan afsløre om der sker "ting" i motoren, - men gå ikke i panik over ganske lidt finmetal, eller slam. Spænd bundproppen godt til, men ikke for voldsomt. Hvis du er usikker - så brug momentnøgle.

4. Hæld ny olie på, ca. 4 liter, men check oliepinden når du nærmer dig de 4 liter. Start motoren og check med en finger under oliefilteret at der ikke løber olie ud, ligeledes bundproppen. Kør så en tur, og check derefter igen + oliepinden. Fyld efter hvis den ikke er på MAX.

Det var så det ! Selvfølgelig checker man lige køle, bremse og sprinklervæske også.

OLIE:
Skal være en 10W40 el. 10W50. Tidl. har jeg brugt Duckhams 10W40, som jeg har været ganske tilfreds med. Jeg har nu valgt at prøve AGIP 5W40 Extra HTS Special Synthetic, som fås til kr. 248.- for 4 liter. Denne motor bruger ca. ½ L pr. 1000 km., derfor vil jeg ikke bruge de dyreste olier, som f. eks "Red Line", eller de dyrere Agip, Shell m. fl. .

Hvad bruger i andre boxerkørere ?

OLIEFILTER:
Her har jeg ikke noget mærke, men har hørt dårlige historier om billige filtre. F. eks en MC, hvor filtermaterialet smeltede, og stoppede oliekanaler i motoren. Specifikt om Alfa-boxer-filtre, har jeg hørt, at nogle kan mangle en ventilanordning... - Så jeg køber dem som regel hos Alfa Romeo forhandler Vestergaard i Odense

Det sorte her, er fra Vestergaard til kr. 160.- . Det andet er også godkendt mærke (Monteret af Skallebølle auto). Jeg har også set filtre til salg for omkr. kr. 60.-

Hvad har i andre af betragtninger om dette ?

INTERVAL:
Det foreskrevne interval er jo 10.000 km. Jeg har tidl. i min hårdt tunede Alfasud skiftet noget oftere, men i standardmotor, og med gode syntetiske olier, må det være rigeligt at skifte pr. 10.000. Når man så oven i købet løbende skifter ca. ½L pr. 1000 km., vil jeg mene det må være rent fråds at skifte oftere.

Hvad gør i andre ?
Sidste redigering: 04.10.2008 00:23 af Michael Ryhl.

Sv:Olieskift & filter, Alfa 33 m. fl. 04.10.2008 18:27 #135

Jeg får skiftet olie + filter én gang om året, da jeg ikke når at køre 10.000 km. (ingen vinterkørsel)

Jeg bruger kun orig. oliefilter på min. Jeg kører på enten Selenia 20K 10/40W eller Selenia Racing 10/60W olie. De sidste 2 gange har jeg kørt på Racing 10/60W, da jeg jeg har deltaget i pilgrimsturen til Nürburgring. Om jeg kører på 20K eller Racing olie har ikke nogen betydning for olieforbruget. Det er ikke nødvendigt at efterfylde mellem hvert olieskift, selv ikke efter turen til Nürburgring. Det er meget lidt oliestanden rykker sig på målepinden. Meget godt klaret syntes jeg selv, da den har kørt næsten 260.000 km. Og motoren har aldrig været skilt ad/renoveret.
Henrik
Giulietta 1750 TBi Veloce TCT

Sv:Olieskift & filter, Alfa 33 m. fl. 05.10.2008 11:16 #140

hej michael , filtret få's uoriginalt også både fra mahle og bosch begge med ventiler indeni . desværre har konen lige 33 på arbejde men jeg kan give dig mahle nummeret når hun atter er hjemme .

mvh steffan

Sv:Olieskift & filter, Alfa 33 m. fl. 06.10.2008 01:05 #163

Hej Henrik:

Hvad kalder du originalt olifilter ? Er det noget der simpelthen står Alfa Romeo på ?

Har netop set nogle orange til salg privat, andetsteds, - men virkede nærmest som om det var en raritet, - der ikke fås mere.

@ Steffan: Joh tak, - ligeså meget prisen jeg er nysgerrig om. Kvaliteten vil jeg aldrig gå på kompromis med, men derfor kan der måske godt være prisforskelle, - selvom 160.- kr. pr. 10.000km jo ikke vælter budgettet, med nuværende benzinpriser...

Sv:Olieskift & filter, Alfa 33 m. fl. 06.10.2008 20:42 #175

prisen er ca 56kr for et mahle filter , tror ik bosch og mahle har ringere filtrering som det originale ( det originale er sikkert et mahle anyway ). nå det et hengst der sidder på fruens nu , det hedder h10w08 og er med ventil

mvh steffan
Sidste redigering: 06.10.2008 20:45 af Steffan Ludvigsen.

Sv:Olieskift & filter, Alfa 33 m. fl. 06.10.2008 21:42 #186

Hej Michael

Der er Alfa logo på det originale oliefilter. Det er hverken Mahle eller Bosch der er leverandør af det pågældende filter, men et firma der hedder Sogefi Filtration Italy. Jeg syntes nu godt nok at 160,- lyder lidt i overkanten for det filter Hvad er det for et filter du har købt hos Vestergaard ? Giver de ikke ARKD rabat ?
Henrik
Giulietta 1750 TBi Veloce TCT
Tid til at oprette siden: 0.43 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark