Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: V6 tændrør

Sv: V6 tændrør 13.01.2013 09:28 #8633

Nåja, tillykke med bilen, det bør blive en klassiker Det er en skøn motor, der sidder i den.

På hjemmesiden jeg henviste til, kan du vælge din type Alfa og se, hvad der anbefales. Hvis du ikke ved, hvornår tændrørene er udskiftet vil det være en god ide at gøre det, men ellers har jeg ikke haft problemer med at køre over 100.000km med et sæt.
Alfa Romeo Giulia Sprint - 2021
Alfa Romeo 4C - 2015
Alfa Romeo 166 3.2 - 2003
Alfa Romeo Spider 3.0 24V - 2001
Alfa Romeo 164 Q4 - 1994
Alfa Romeo Alfetta Blindata - 1980
Lancia Thema 8.32 - 1989

Sv: V6 tændrør 14.01.2013 08:58 #8639

Mojn og ogdt nytår.

Tillykke med en dejlig bil.

Jer har rodet med biler og motorcykler i mange år og kørt mange km. Det ved vi koster. Som mekaniker på værksted har jeg skiftet mange tændrør, nok mest fordi det stod i papirerne. De fejlede ikke noget, men ud skulle de. Ved mine egne køretøjer bruger jeg en sandblæser fra Harald Halvpris. Den med posen til rustrep.. Der passer rørerne ind i spidsen. Først renser jeg røret, Derefter bøjer jeg elektroden tilbage, hvorefter jeg med en vinkelsliber sliber elektronden skarp igen. På raceren bider jeg med en bidetang en revne i elektroden. Det hedder splitfire! Juster afstanden og så er der mange km. i dem igen. Med den pris de koster er det arbejdet værd. 9 - 11 på NGK rørene hendtyder til afstanden. Billede venligst lånt fra NGKs hjemmeside.
Om ideen kan bruges er op til den enkelte, men det virker.
Vedhæftning:

Sv: V6 tændrør 14.01.2013 16:25 #8642

Det lyder sgu smart Christian!....især når man har 6 af dem! Genbrug er godt, især når der ikke er en grund til andet. Selv plejer jeg at kaste 2 nye i Apriliaen hver forår, men sidste år blev et sæt iridium tændrør sat i. Og de bliver der i renset udgave i år...

Sv: V6 tændrør 14.01.2013 20:50 #8644

Mindre kan også gøre det, oftest er det nok med lidt håndbørstning med en messing- evt stålbørste. Hvis elektroden er blevet lidt rund på kanten, filer jeg den med en platinfil ( som er så tynd, at den næsten kan være i elektrodegabet ). Efterfølgende nedjusteres elektrodegabet til ønsket afstand via små slag mod en træ- eller fiberklods. Slutteligt afrenses tændrøret i rensebenzin feks med en gammel tandbørste og blæses rent med trykluft.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Mazda CX-5 2.0 Sky-G 165 Cosmo man. 2021
Mazda MX-5 2.0 Sky-G 184 Roadster med sportspakke 2019
Ex - Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: V6 tændrør 15.01.2013 00:00 #8646

Mojn igen.

Mindre er ikke altid godt. Brug af messing eller stålbørste kan ikke anbefales. Der afsættes metalaflejringer på isolatoren. Dette kan virke som leder og skabe dårlig motorgang. Det med rensebenzin er kun at snyde øjet. Det er prøvet i en tændrørstester for mange år siden. Det er bedst med sandblæsning. Selvfølgeligt er det fint med en fil ved mangel af vinkelsliber. Men bare det at gøre det selv er vigtigt. Metoden er jo ligemeget. Vigtigt er også at få elektroden til at være paralel med midterelektroden.

CFA YT # 64

Sv: V6 tændrør 19.01.2013 15:25 #8674

Tak alle sammen for råd. Nu har jeg købt tændrør, de rigtige NGK og dem fandt jeg i Tyskland (alfisti.net som ligger i Lübeck) Jeg har betalt 543 incl. transport som tog 2 dage. Billigste bud i DK var T Hansen, som ville have 1200 kr. Så er der næsten til en tankfuld benzin
Nu er jeg så ved at skifte dem, og jeg skal hilse og sige at der er langt ind med de bagerste 3 stk. Hele indsugningen skal afmonteres for at komme til. Så det der med lige at tage dem ud og puste på dem.....
Nå, men inden jeg montere det hele igen skal jeg lige kontrollere om ventilerne skal stilles. Og såvidt jeg kan se i instruktionsbogen, skal de slet ikke justeres på en 3,0 24V
(godt forresten at jeg ikke købte en 2,0 V6, der skal der stilles ventiler og skiftes tændrør ved hver 20K.)
Hvis nogen mener at jeg er helt galt på den med ventiljustering på 24V så lad mig lige høre fra jer.
vh. Carsten
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark