Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Spider 2.0 ts 16v (2003)

Spider 2.0 ts 16v (2003) 09.08.2011 11:39 #5594

"Gammel" nybegynder i Alfa Spider.
Har overtaget min søns Spider, der har gået 103.000 km. Den har aldrig fået skiftet tandremme (jeg tror der er 2, en til ventilstyring og en til balanceakslerne)
Har spurgt mig lidt for hos Alfa mekanikere i Aarhus området, der alle, ud over tandremmene, også vil udskifte en hel masse ruller, strammere osv. samt vandpumpen ("når man nu alligevel er derinde")
En reparation til 8 - 10.000 kr., heraf mekaniker tid på ca. 5-6 timer.
Jeg synes det lyder voldsomt. Hvorfor kan man ikke bare udskifte de 2 remme, som man har gjort på min Peugeot 407 (her er der kun en). Er det fordi det er en Alfa?
Er der en der har en støtte-kommentar, der kan hjælpe mig lidt i min beslutningsproces?

Sv: Spider 2.0 ts 16v (2003) 09.08.2011 12:54 #5596

Jeg tror desværre, at de forespurgte mekanikere har ret mht hvad der skal skiftes, om prisen så er rigtig ved jeg ikke. 2.0 TS kræver en ekstra rem til balanceakslerne og da vandpumpen også trækkes af tandremmen, vil et havari heraf være katastrofalt, så det er tåbeligt ikke at skifte pumpen også. Det er ikke kun på Alfa Romeo, at diverse strammerhjul skiftes, kender flere med VW Lupo 3L, der også kræver en del fornyelse af strammerhjul etc. Nu ved jeg ikke hvorfra i landet du er, men mange er tilfredse (incl mig selv) med Thorkild Dau i Flensborg, som har meget rimelige priser og kender godt til Alfa Romeo. Du kunne jo også bare skifte til en gammel 105-spider, den har en dejlig raslende duplexkæde, der til gengæld holder næsten evigt
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Mazda CX-5 2.0 Sky-G 165 Cosmo man. 2021
Mazda MX-5 2.0 Sky-G 184 Roadster med sportspakke 2019
Ex - Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Spider 2.0 ts 16v (2003) 09.08.2011 19:36 #5598

Hvis den er 8 år gammel og har kørt 103.000 kilometer på samme tandrem, balancerem, kilerem, vandpumpe, lejer/strammere. så ville jeg på ingen måde begynde at spare nogen af delene.

Hvad med knastforstilleren? Er den med i de tilbud du har indhentet?

Den sidder også i forbindelse med tandremmen.

Det kan blive meget dyrt i den sidste ende at spare på denne reperation, specielt hvis den aldrig har været skiftet før.
Henrik
Giulietta 1750 TBi Veloce TCT
Fiat Punto Evo 1.4 16V Multiair 105hk

Sv: Spider 2.0 ts 16v (2003) 10.08.2011 01:29 #5601

Jeg ville ikke køre en meter før remme og remstrammere er skiftet!
det franske transport midel du havde skal også have skiftet både tandrem og strammer!
Ja man kan godt sige det er fordi det er en Alfa - men andre mærker med flere remme skal også have skiftet dem "alle" med relativt kort interval.
mvh
oo=v=oo
Vernon P.
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)

Sv: Spider 2.0 ts 16v (2003) 08.01.2012 16:48 #6489

Hvis det ikke allerede er sket så skift hele molevitten. Prisen lyder noget pebret. Har fået samme dele skiftet + olie + eftersyn + bremser på min 156 for noget mindre hos www.alfaspecialisten.dk/ (Herluf)

Sv: Spider 2.0 ts 16v (2003) 08.01.2012 17:35 #6490

Det er rigtigt hvad alle skriver, og ja - kør ikke en meter i den bil før tandremmen mv. er skiftet. Jeg har selv lige måtte skifte min v6 motor i min 155 og derefter yderligere skifte alle de dele som du beskriver.(se sagaen om min 155 - snart i mål!).

Jeg tror at der er dele for ca. 2500,- og ja resten er så selvfølgelig timelønnen, som man måske kan forhandle, eller køre efter!?

Hilsen Jonas Vad
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.11 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark