Jeg er helt enig i, at vi jo ikke kommer udenom, at risikoen for at noget går i stykker bliver større i takt med at bilens alder forøges
– Det er jo ligesom, når vi selv bliver ældre…
Mener dog, at det næppe - set herfra - kan udelukkes, at det fx kunne være oliekøleren – der hvor oliefiltret er monteret - der skal skiftes.
Selvom man betaler en mindre formue for at få udført et serviceeftersyn, kan man med en (gammel) bil jo aldrig være sikker på, at nogle af de andre dele af bilen, som ikke normalt er en del af et service, ”rammes af ælde” og forårsager en defekt.
Min personlige oplevelse er, at ældre biler derudover slides hurtigere, hvis man kun kører kortere ture. Små ture med en kort, kun delvis opvarmning slider på pakninger, stempelringe og andre metaldele, olie mv. – og særligt hvis man ikke jævnligt får varmet alle dele ordentligt igennem med en længere tur på mindst 40-50 km.
Hvis en bil står stille hele vinteren for derefter at blive hevet ud af sit hi og kun ”bliver sat til” at kun at køre nogle kortere ture ved lave o/min., tror jeg derfor, at det ikke kan udelukkes, at det er direkte skadeligt. Motoren ”kokser til” og der kan dannes mere ”snask” i olien, som ikke nødvendigvis forsvinder ved at man bare skifter smøremidlerne. En Alfa skal have lov at arbejde – og altså en gang i mellem også ved højere o/m, når motoren er blevet gennemvarm.
Du kan jo i høj grad glæde dig over, at din Alfa Romeo har tjent dig trofast i mere end 15 år, men det medfører jo også, at ”hun” trods alt er blevet en ”ældre dame”.
Min pointe er, at det langt fra er sikkert, at man kan pege fingre ad hverken en person eller nogen særlig grund til, at ens ældre bil pludselig begynder at skrante.