Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Vand i olien efter tandrems skift…?

Sv: Vand i olien efter tandrems skift…? 23.07.2022 13:50 #33384

Hej Erik,

Jeg har ikke checket for kølervæske niveau før jeg begyndte at opleve problemer. Værkstedet havde fyldt 4 liter kølervæske på (jf regningen) og jeg tænkte helt ærligt ikke, at det var nødvendigt at holde øje med det. Jeg stolede fuldt og fast på, at værkstedet havde udført service “efter bogen” og at jeg havde fået at vide fra dem, hvis der var noget jeg burde holde øje med - måske for naivt. Hvis jeg selv havde haft “skruet på noget” havde jeg nok holdt bedre øje.
Så vidt jeg har lagt mærke til har der ikke været dryp fra bilen.
Jeg vedhæfter lige et billede af motorolien som den så ud efter aftapning - ca. 4 uger efter det udførte service inkl. olieskift. Ingen tvivl om, hvor vandet blev af…

Hilsen Sif
Vedhæftning:

Sv: Vand i olien efter tandrems skift…? 27.07.2022 23:14 #33387

Som man kan se er der vand i olien.
Der er en mulighed i varmeveksleren som sidder ved oliefilteret, men så er der typisk olie i kølevandet også.
Men igen, toppakningen er snart 20 år gammel og de kan godt blive lidt mør med tiden.
Og har motoren kørt med for lidt vand og er blevet lidt mere varm end den normal vil være.
Så kan de godt gå i stykker.
Og da alfa sikkert er som ny og skal holde i mange år endnu, vil jeg anbefale og skifte alle pakninger i topstykket, nu når det sikkert skal afmonteres, og husk de paraplyer/ simmeringe der sidder på ventilstammen, de er sikkert som granit nu.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: Vand i olien efter tandrems skift…? 28.07.2022 16:37 #33388

Jeg er helt enig i, at vi jo ikke kommer udenom, at risikoen for at noget går i stykker bliver større i takt med at bilens alder forøges
– Det er jo ligesom, når vi selv bliver ældre…

Mener dog, at det næppe - set herfra - kan udelukkes, at det fx kunne være oliekøleren – der hvor oliefiltret er monteret - der skal skiftes.

Selvom man betaler en mindre formue for at få udført et serviceeftersyn, kan man med en (gammel) bil jo aldrig være sikker på, at nogle af de andre dele af bilen, som ikke normalt er en del af et service, ”rammes af ælde” og forårsager en defekt.

Min personlige oplevelse er, at ældre biler derudover slides hurtigere, hvis man kun kører kortere ture. Små ture med en kort, kun delvis opvarmning slider på pakninger, stempelringe og andre metaldele, olie mv. – og særligt hvis man ikke jævnligt får varmet alle dele ordentligt igennem med en længere tur på mindst 40-50 km.

Hvis en bil står stille hele vinteren for derefter at blive hevet ud af sit hi og kun ”bliver sat til” at kun at køre nogle kortere ture ved lave o/min., tror jeg derfor, at det ikke kan udelukkes, at det er direkte skadeligt. Motoren ”kokser til” og der kan dannes mere ”snask” i olien, som ikke nødvendigvis forsvinder ved at man bare skifter smøremidlerne. En Alfa skal have lov at arbejde – og altså en gang i mellem også ved højere o/m, når motoren er blevet gennemvarm.

Du kan jo i høj grad glæde dig over, at din Alfa Romeo har tjent dig trofast i mere end 15 år, men det medfører jo også, at ”hun” trods alt er blevet en ”ældre dame”.

Min pointe er, at det langt fra er sikkert, at man kan pege fingre ad hverken en person eller nogen særlig grund til, at ens ældre bil pludselig begynder at skrante.
Sidste redigering: 28.07.2022 16:39 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Vand i olien efter tandrems skift…? 03.08.2022 13:37 #33392

Kølevandet forsvinder som vanddamp ud af udstødningen og samtidig vand i olien, så er det vel toppakningen, der af ukendt årsag er gået, næppe af ælde og systemet lufter sig selv ud. Om du får noget økonomisk ud af et juridisk slagsmål skal være usagt, men mere kompliceret er den motor nu heller ikke, end at et almindelig kompetent værksted kan lave den, hvad med Autoforum i Slagelse?

Jeg havde en Lancia Dedra gennem 12 år med 2.0 TC motor i familie med TS. På et tidspunkt begyndte vandpumpen at larme ganske voldsomt. Jeg havde ikke lige tid at skifte den, så mens jeg kørte derudad gik måleren i det røde felt, til sidst kunne jeg kun holde temperaturen nede ved at køre i lavt gear med høje omdrejninger. Det gik selvfølgelig ikke, og jeg måtte ind og holde i vejsiden og tilkalde vejhjælp, den havde smidt vandet ud gennem vandpumpens pakdåse. Vel hjemme satte jeg en ny vandpumpe på, i med kølevand og jeg kunne uden videre køre igen, så noget kan den blok holde til.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: Vand i olien efter tandrems skift…? 17.08.2022 20:11 #33406

Flere ting: forbrænding af et kg benzin producerer 1,42 kg vand, som kommer ud gennem udstødningen - evt utætheder i toppakningen vil derfor næppe være signifikant ift damp fra udstødningen. Men udstødningsgassen er varm og på en kold morgen ses det tydeligt.
FDM og retssag får du ikke andet end frustrationer ud af - det lyder ikke som om der er sammenhæng mellem service og den senere opståede fejl.
Personligt har jeg ikke benyttet autoriseret værksted efter udløb af garanti - der findes små, flinke, samvittighedsfulde og kompetente mekanikere i næsten hver en flække, sim udmærker sig hvis fornuftige priser. Det er et af de få områder hvor man kan bruger internettet til noget fornuftigt - både gode og dårlige anmeldelser.
Mht kørsel er det en ærgerlig misforståelse ikke at bruge motoren i hele omdrejnings registeret. En Alfa tåler hård brug, inkl banekørsel - den skal bare være varm inden det sker. Hvis din Spider er en JTS er småture og mormorkørsel direkte dræbende, den kokser til for et godt ord.
Så find et fornuftigt værksted, ny toppakning på - og giv så gas.
Min 156 er 20 år og har kørt knapt 300k - stadig frisk, var senest på Nürburgring i juni og har ingen aldersrelaterede skavanker - regner med den holder mindst 20 år mere ..
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.07 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark