Min Alfa 145 havde standard støddæmpere og Novitec fjedre, da jeg købte den.
De forreste støddæmpere er imidlertid blevet dårlige, og jeg besluttede mig for en komplet opdatering med nye Bilstein B6 sports-gasstøddæmpere og Eibach fjedre.
Udskiftningen gav en lille forhøjelse af bilen (det var grundlæggende i orden), men den blev forhøjet mest foran, hvilket ikke var så godt. Jeg har genmonteret Novitec fjedrene, og det ser ud til, at det ikke er Eibach fjedrene, der er forkerte (for høje fortil), men at det er Bilstein dæmperne, der har platformen for forfjedrene siddende for højt oppe på fjederbenet, så bilen med uændrede fjedre bliver for høj foran. Jeg er klar over, at det er gasstøddæmpere, og at de derfor løfter bilen lidt svarende til en løftekraft på hvert hjul på cirka 30 kg. Men det er jo gas både for og bag, så der burde ikke blive forskel.
Desværre har jeg smidt de gamle fjederben på lodsepladsen, så jeg kan ikke måle på dem og sammenligne med de nye Bilstein.
Men hvis du har en 145/146 kunne du hjælpe mig ved at måle højden på din egen bil. Det er ikke så afgørende, om den er sænket eller ej, men fortæl det alligevel, når du har målt og fortæller om resultatet.
Jeg vil gerne have, at du måler fra centrum af hjulet (midte navkapsel) og til skærmkanten. Målene for og bag skal være i området 32-35 cm. Bilen skal stå på et plant område. Flyt den eventuelt lidt og mål igen - og tag så gennemsnittet.
Skriv de målte værdier FOR og BAG her i tråden, så jeg har lidt at gå videre med - altså om jeg for alvor skal have sikret mig en dokumentation, så jeg kan klage over de fejlagtige Bilstein (som for øvrigt virker fremragende).
mvh
Peter D