Jeg synes ikke, det er helt klart, om din JTS - udover alarmerne - også fejltænder og kører på kun 3 cylindre – eller om du kun oplever alarmer i lamper og display (og evt. lyd)?
Din sælger ved tilsyneladende ikke helt, hvad han taler om, men har formentligt en smule ret i, at på 156 JTS er alarmerne vist nok noget mere følsomme, end flertallet. Har dog set et par bekendte med nyere Mazda’er og Kia længe har kørt med lysende gule lamper for motorstyring. Her taler vi dog trods alt om en Alfa, der jo må være mindst 17 år gammel.
At bare prøve at ignorere fejlmeldingen ville jeg dog ikke selv risikere særligt længe – udover det jo er forb… irriterende.
For mit eget vedkommende har langt de fleste MSCF-alarmer på den 156 JTS årg. 2003, som min familie har kørt siden 2016 – og mere end 60.000 km – stammet fra en af tændspolerne (evt. tændrørene). Derimod har jeg aldrig oplevet problemer med hverken lambda’er eller KAT (dog måske periodisk).
Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor ECU Scan ikke skulle fortælle dig præcist og i klart sprog, hvad det er for en fejl - og hvor. Måske er dit program er ”for nyt” således kunne du prøve:
www.multiecuscan.net/
Øverst forudsatte jeg selvfølgelig, at tændrørene er i god stand og af den type, der er foreskrevet (NGK PFR6B – alternativt NGK BKR6EKPA). Ganske vist siger serviceintervallerne, at tændrørene skulle kunne holde til mere end 100.000 km, men det er langt fra min oplevelse, at holdbarheden er så lang.
Desuden forudsattes, at luftfiltret er skiftet for nyligt og senest inden for det seneste års tid. Olien bør heller ikke være for gammel, hverken i alder eller km - og naturligvis altid være tæt på max. mærket på oliepinden. Yderligere bør man for JTS jo ikke køre på olie med viskositet mindre end 10W60.
Som andre – og du også selv nævner - har jeg selv gode erfaringer med at køre udelukkende på Shell V-power på JTS – og det særligt når bilen kører de korte ture. Det er dog næppe tilstrækkelig bare at bruge det en gang i mellem. At prisen for tiden ligger omkring 20 kr. og 78 øre pr. liter (!) må man desværre leve med. (FDM betaler dog noget af benzinprisen ”tilbage”, såfremt du er medlem og er tilmeldt rabatordningen). Om andre benzinmærker med 100 oktan kunne give den samme effekt, har jeg ikke prøvet, men det kan bestemt ikke afvises.
En flaske Bell Add Servicerens i tanken, til rensning af indsprøjtningsdyserne (ca. en gang om året eller hvert halve år) - som også allerede nævnt- har også jeg oplevet, har haft en forbavsende god effekt:
www.belladd.dk/da/produkter/bell-add/ser...w-direct-detail.html
Herefter er det godt med en lang tur på både motorvej og landevej. Fx efter lyskurver med en del flere omdrejninger end normalt – selvfølgelig når motoren er varm (lavere gear, end du normalt ville vælge) så rensemidlet kan få mulighed for at virke.
Herluf Jensen - Alfaspecialisten i Esbjerg/ Sædding, - som jeg købte min 156 af - talte dog om, at JTS har en tendens til stoppe til i indsprøjtningsdyserne. Har dog ikke selv oplevet det, men har en formodning om, at det måske primært gælder de første udgaver af motoren… eller også er Bell Add / V-Power bedre end forventet.
Såfremt advarselslampen går ud af sig selv efter et antal starter, ligger fejlen næppe i tændingssystemet, men er formentligt i stedet registreret som en periodisk fejl og /eller ligger sandsynligvis i indsugningen (evt. MAF).
Men er de ting, jeg nævnte i orden, burde man bestemt ikke løbe ind i fejlmeldinger særligt ofte - nærmest uanset, hvor meget olie, JTS'eren brænder af. Måske kunne du i det tilfælde betale en mekaniker med stor Alfa-erfaring for at finde fejlen – og derefter lade din sælge udbedre de grunde, den anden finder..?