Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Hyppighed af fejlkoder

Hyppighed af fejlkoder 03.05.2011 15:16 #5188

Min 156 2.0 JTS har en kedelig vane med at der ofte kommer fejl i motorstyringen. Hvis jeg udlæser fejlen med FiatECUScan siger den fejlkode P0430, katalysator 2. Hyppigheden er 8 gange i år på ca 3500 km. Bilen lever nok et hårdt liv, med mange korte ture men den kommer også jævnligt på motorvej.

I følge sælger af bilen er det ikke unormalt med fejl på motorstyringen på Alfa, den skulle være mere følsom end andre bilmærker.

Det skal siges at sælger ikke har afvist at rette fejlen, men da bilen nu skal på værksted for fjerde gang vil jeg gerne vide om jeg bare skal vende mig til at nulstille fejlen og så ellers ignorere den er der.

Har sælger ret i at Alfa har flere fejlmeldinger end andre bilmærker på grund af for ringe tolerance?

/Kim
Alfa Romeo 156 2.0 JTS Sportwagon
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM
Fiat Grande Punto 1.2 (Raketten)
Tidligere
Fiat Tipo
Fiat 127

Sv: Hyppighed af fejlkoder 03.05.2011 15:58 #5191

Hej
Nej - jeg mener ikke du bør acceptere den fejl og slet ikke den hyppighed den opstår - det er rigtigt "det hårde liv" du hentyder til er ikke godt i det lange løb - det kræver lidt oftere olieskift osv.
- det der sker med mange korte (kolde) ture er bla. en tilsodning - så forbrænder den ikke rent (og dumper til syn ) - gør dig selv den tjæneste, køre nogle længere(hurtige) ture en gang i mellem - og brug evt. Shell V-power - som desuden er 99oktan og det vil din bil rigtigt gerne have

Din sælger kan have delvist ret - der er måske nok en tendens til flere fejlmeldninger hos Alfa Romeo - om det skyldes små tolerancer eller "vi tosser" som køber/køre Alfa Romeo måske køre lidt mere hårdt end fx. en golf 1,4 ejer ved jeg ikke
mvh
oo=v=oo
Vernon P.
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)

Sv: Hyppighed af fejlkoder 05.05.2011 07:37 #5195

Hej Vernon.

Tak for svar.

Jeg har kørt på V-power og alligevel fået fejl.

Der er heller ikke noget system i hvornår fejlen opstår. Jeg havde tre dage hvor jeg kørte Aarhus N - Silkeborg - Aarhus N to gange dagligt. På de 6 ture fik jeg fejl på de to og der burde den vel være varmet ordentligt op og dermed renset.

Når der ikke er andre der har svaret i tråden, kan jeg så konkludere at de øvrige JTS ejere ikke har samme fejlrate som jeg har?

/Kim
Tidligere
Fiat Tipo
Fiat 127

Sv: Hyppighed af fejlkoder 06.05.2011 07:42 #5203

Biler bliver mere følsomme, når der kommer mere elektronik i motorrummet.

Den fejl du har kunne tyde på der enten er blæst et hul i katalysator 2.
eller lambdasonde/er er på det sidste.

Det den brokker sig over, er at katalysator 2 ikke renser udstødningen nok.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.

Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: Hyppighed af fejlkoder 06.05.2011 09:24 #5206

Kim Thoudahl skrev:
.......Jeg har kørt på V-power og alligevel fået fejl......../Kim

V-power er godt både hvad angår den rensende virkning og oktan tal - men det kan nok ikke forhindre ir og løse forbindelser i det elektriske anlæg - som meget ofte er årsag til fejlkoder.

V-power er godt til os som måske køre lidt (for) korte ture en gang i mellem - det reperere ikke deffekte dele .... desværre
mvh
oo=v=oo
Vernon P.
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)

Sv: Hyppighed af fejlkoder 07.05.2011 11:26 #5208

Michael Riis skrev:

Den fejl du har kunne tyde på der enten er blæst et hul i katalysator 2.
eller lambdasonde/er er på det sidste.

Der er vist skiftet 2 lambdasonder - jeg ved det ikke helt da det er en garenti reparation så jeg har ikke fået en regning hvor hvor jeg kan se reservedele.

Hvis der er hul i katalysator 2 vil det så ikke være en fejl der er mere eller mindre konstant? Det er jo en fejl jeg får ind imellem, iøvrigt uden at der er et mønster i om det er på korte eller lange ture.
/Kim
Tidligere
Fiat Tipo
Fiat 127
Sidste redigering: 07.05.2011 11:26 af Kim Thoudahl. Begrundelse: Stavefejl
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark