Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Sidespejle- kan jeg bevare spejlhuset?

Sv: Sidespejle- kan jeg bevare spejlhuset? 11.07.2025 19:09 #34426

Kom til at tænke på, at William Lütken havde lavet en række fine vejledninger til diverse repr. for Alfa 156 på google.com/site – inklusive sidespejle, men så vidt jeg kan se, er de desværre ikke længere tilgængelige ..

Men vores portugisiske ven på youtube med siderne, ”Alfa Romeo No problem” har massevis af temmelig god vejledning af div. repr. af Alfa’er, og han kan måske være behjælpelig:

Nåh, det virker ikke - Rettelse:

Da links til youtube stadig ikke virker her, så må du selv prøve at søge på youtube, f.eks.:
”Removal of wing mirror Alfa Romeo 156”
Sidste redigering: 11.07.2025 19:11 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Sidespejle- kan jeg bevare spejlhuset? 12.07.2025 07:51 #34427

Finn Rasmussen skrev:
Lars Gotved Jacobsen skrev:
Hej Finn,

Sidder og kigger på et nyt spejl, og så vidt jeg kan se kan du godt skifte indmaden over. Det springende punkt er om du kan klikke spejlglasset af, uden at det går i stykker.

Spejlglasset sidder på en plastikbro, der er skruet fast i huset i hver ende. På indersiden af plastikbroen sidder der et alu-rotationsstykke - som nok er det der er gået i stykker. Alu-rotationsstykket er det der er skruet fast i holderen på døren.

IMG_7716.jpeg

Hej

Tak for jeres videndeling. Jeg havde egentlig bestemt mig for, at købe et brugt spejl og få det malet. Nu har jeg afmonterede sidespejlet og skilt det ad - mest af nysgerrighed. Den største udfordring var at få selve spejlet af. Undrede mig så over at der tilsyneladende ikke var noget der var knækket eller brækket. Årsagen til det "løse" spejl Lars er at den låsering der skal holder den kraftige fjeder over alu-rotationsstykket spændt er "hoppet" af. Fjederen er så hård, at jeg ikke kan presse den sammen med fingrene og få låseringen ind igen. Opgaven er nu at finde en måde at presse fjederen sammen på uden af beskadige låseringen.

Hej Finn,

Hvis du har skilt spejlet helt ad, kan du så ikke spænde fjederen sammen i eksempelvis en søjleboremaskine og så få låseringen i indgreb igen (måske med en dorn der holder det hele centreret)? Går ud fra, at den oprindelig er sat i på lignende vis.

Sv: Sidespejle- kan jeg bevare spejlhuset? 12.07.2025 11:37 #34428

Som vist i nogle af videoer på Youtube så bruge en top fra et topnøglesæt og pres det samme i et skruestik

Sv: Sidespejle- kan jeg bevare spejlhuset? 14.07.2025 08:23 #34430

Endnu engang tak for jeres indspark. Mit mål er af holde bilen i så original stand som mulig, så et nyt spejl er sidste udvej. Jeg kan nu heller ikke sige mig fri for at det øger min livskvalitet at løse tekniske udfordringer

Spejlet er som nævnt skilt ad og spejlglasset er stadig helt. Dit forslag Lars om at bruge en søjleboremaskine til at presse fjederen sammen med var jo også lige det jeg manglede Jeg må finde et rør - om nødvendigt ofre en top - der har samme diameter som yderkanten af låseringen og presse fjederen sammen så låseringen går i indgreb.
Hvis manøvren lykkes, kan jeg så med fordel lægge en smule fedt på de flader hvor plastikbro og alurotationsstykket møder hinanden? Eller skal der være maksimal friktion?
Fortsættelse følger

Sv: Sidespejle- kan jeg bevare spejlhuset? 14.07.2025 16:45 #34431

Så sidder spejlet fast igen og det fungerer. Det der tog længst tid var at få spejlglasset "centreret" rigtigt så det ikke støder imod indersiden af huset. Der er ingen justeringsmuligheder og der er ikke meget plads. Jeg havde spejlet adskilt, afmonteret og samlet igen hele tre gange inden spejlglasset kunne bevæge sig frit i huset.

20250714_125807.jpg
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.12 sekunder

Banner

© 2008-2026 Alfa Romeo Klub Danmark