Tjah, Generelt er dit spørgsmål jo ret svært at svare konkret på. Der er jo temmelig mange spørgsmål, der udestår. Fx er bilens generelle stand jo væsentlig, og om den fx har stået udenfor eller i en garage, de år den har stået stille.
Enhver bil har det jo skidt med at stå udenfor i al slags vejr uden at blive brugt. Jeg ved af erfaring, at hvis en bil fx har stået under nogle træer, har der sandsynligvis samlet sig en masse nedfald fra træerne (særligt ved nåletræer
) som ofte lægger sig alle sig de steder, hvor regnvandet burde rende ud – i stedet for at løbe ind i bilen. Desuden bliver diverse pakninger, gummilister til døre og ruder, forlygter oma. tit møre på en bil, der ikke bliver brugt.
For mig heller ikke klart, om du ønsker at tjene på projektet eller om du vil starte det af ren interesse. Generelt skal man dog næppe forvente at tjene på at genopbygge en ældre bil, der ikke helt har nået veteranalderen endnu.
Er det af ren interesse, er Alfa 156 jo en fremragende og behagelig bil at køre i (fx hvis man har hjemmeboende børn med kørekort). Er bilen godt vedligeholdt, og har man har tid og evnerne til at lave det meste af vedligeholdelsen selv, har man i en relativt ret billig og driftssikker bil i forhold til alder.
Skal man betale arbejdsløn til værksted for at foretage de fleste eller samtlige af de mulige reparationer i et restaureringsprojekt, kan man hurtigt komme af med en frygtelig masse penge, uanset hvilken biltype, vi taler om.
Du bør tage med i beregningen, at det anbefales at udskifte tandremmen på en Alfa 156 hvert 3. år – uanset om bilen har kørt eller ej, fordi i hvert fald fabrikken var bange for, at gummiet kan mørne. Sprænger tandremmen, medfører det voldsomt dyre reparationer på motoren. Et skifte af en tandrem er sig selv er jo relativt dyrt på et værksted. Beholder man fx bilen som den er, kan man naturligvis altid vælge at "tage chancen"
Hvis du skal prøve at finde en eller flere frivillige, der forventes at deltage i projektet mere eller mindre gratis, vil succesen jo også afhænge af, hvor meget der evt. skal laves, hvor man kan stå, når man skal foretage de mulige reparationer og meget andet.
Indledningsvis, bør du i hvert fald være helt sikker på, at km-standen nu også er korrekt. Hvis man ikke ved med sikkerhed, om kilometerstanden svarer til km-tælleren på speedometeret, fordi man har købt bilen brugt, er de tidligere synsrapporter jo brugbare til kontrollen.
Rapporterne er det i øvrigt også gode, hver gang, man skal købe en brugt bil, der har nået synsalderen – og ved lave km-tal skal man jo altid være særligt mistænksom. Der kan sagtens være foretaget udskiftninger, som har ændret på KM-tælleren, men af km-angivelserne i synsrapporterne kan man se, om kilometerstanden løbende er forøget, uden at talrækken pludselig har taget et hop, bagud:
findsynsrapport.fstyr.dk/sider/soegning.aspx
eller en af de private søgemaskiner, fx:
www.tjekbil.dk/synsrapporter
Et sted at starte kunne fx være at køre Alfa'en igennem en synshal, hvorefter du af synsrapporten i hvert fald kan se, hvad der evt. skal laves, før den er trafiksikker – inklusiv evt. rust. Kører den direkte igennem, eller der er kun mindre tekniske fejl, har du jo allerede et vældigt godt udgangspunkt, der i hvert fald har sparet dig ret mange kroner til rustarbejde.