Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: P0261 - ledningsnet og eLearn

P0261 - ledningsnet og eLearn 05.04.2021 12:23 #32372

Hej

Jeg har et problem med min 156 JTS (ved det, fuldstændig uhørt )
Den får pludselige "flip", hvor motorlampen blinker vildt, og motoren dårligt kan trække. Fejlkoden den smider er P0261, "Cylinder 1 injector circuit low".
Så triller jeg lidt videre, og pludselig trækker motoren fint igen i nogle sekunder, for derefter næsten at gå i stå igen.

Det kan selvfølgelig godt være indsprøjtningsdysen selv, der er noget galt med - men min mistanke retter sig mod ledningsnettet, som tidligere har givet mig bøvl. Specielt de to store multikonnektorer bagerst i motorrummet.

Jeg har allerede erstattet nogle af forbindelserne med SuperSeal-konnektorer, men ikke dem alle. Så før jeg begynder at skille for meget ad for at grave mig ned under indsugningsmanifolden, vil jeg prøve samme øvelse med forbindelserne til indsprøjtningsdyserne.

MEN: ...Hvad for nogle af benene er det lige det er? Jeg har kigget i min kopi af eLearn, men jeg kan simpelthen ikke finde den side, hvor der står pinout på multikonnektorerne. Så vidt jeg husker fra sidste gang, var der nu heller ikke altid den store sammenhæng mellem diagrammet og virkeligheden.

Så: Er der nogen, der har diagrammet liggende - eller kan sige mig hvor jeg kan finde det? Eller har andre gode ideer til at løse problemet?

Og som sidespørgsmål: Er det kun min egen kopi af eLearn, der er noget nær umulig at finde rundt i? Døde links, manglende beskrivelser etc. etc.? For mig er manualen noget nær ubrugelig, men måske har jeg bare fået fat i en dårlig version.

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 05.04.2021 14:45 #32373

Skulle skifte viskerrobot på min GTA - den var på diagrammet, men ikke på tegningen.
Fandt den til sidst begravet under komposterede blade i viskerbrønden i passagersiden.
Den var druknet, men fandt en brugt fra en Lancia - den havde ganske vist et andet nummer, men lignede meget og funker fint ..

Så summen af kardemommen - ikke meget hjælp at hente der ...
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 05.04.2021 16:29 #32374

Hah - OK, så det er ikke bare fordi jeg ikke kan læse diagrammerne

Jeg fandt pinout for ECU'en: 4cardata.info/elearn/116/2/2000080/2000012/2002062/3232883

Og fik sporet A1 og A33 frem til et af multistikkene. Klippede ledningerne af, og samlede dem i et SuperSeal stik i stedet.

Og det gjorde absolut ingen forskel. Øv!

Nå, nu har jeg givet stikkene ved motorstyringen lidt kontaktrens, og så prøver jeg igen, når det er dampet af. Men jeg har ikke store forhåbninger. Tror enten det er en dårlig forbindelse ved indsprøjtningsdysen, eller også er dysen selv stået af. Uanset hvad er der vel ingen vej uden om at hive hele skidtet fra hinanden.

Er der nogen der ved, hvor man kan få renoveret dyser? Og kan det betale sig, fremfor at købe en ny?

De er jo ikke ligefrem billige, så jeg begynder da at overveje om min bil nærmer sig udløbsdatoen.

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 05.04.2021 17:33 #32375

Hej Aage.

Vedr. dyserne og pin date. Har du et oscilloskop til at måle med ????
Og vedr. at give stikbene kontakt rens nede ved motorstyringen er nok ikke en så god ide med mindre du har blæst det hele rent efterfølgende.

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 05.04.2021 18:14 #32376

Ja, har oscilloskop, men jeg har ikke haft det på.
Mht kontaktrens:tænker du på den film, det kan efterlade? Den jeg bruger skulle helst ikke efterlade noget, men jeg tørrede og blæste efter for at fjerne det overskydende.
Det ser nu heller ikke ud til at have gjort nogen forskel, hverken i den ene eller den anden retning...

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 05.04.2021 19:41 #32377

Mystisk!
Efter at motoren havde hakket og rystet på 3 cylindre i 5-10 minutters tid mens jeg holdt omdrejningerne lidt oppe, begyndte den så småt at gå bedre, og jeg valgte at tage en prøvetur.

Det føltes som om der var et par heste eller tre, der havde forladt folden, men bortset fra det gik den egentlig nogenlunde, så jeg forlængede prøveturen og forsøgte mig med en "Italian tuneup".

Og det lod faktisk til at virke meget fint - lige indtil jeg kørte af motorvejen igen og slap speederen. Så tabte den totalt pusten og gik på 3 cylindre i nogle sekunder, før den kom til sig selv igen.

Jeg stoppede for at handle lidt ind, og da jeg startede den igen lå tomgangen pludselig på 2000 o/min, men med alle cylindre i spil.

Et eller andet er der jo tydeligvis galt. Det, der forvirrer mig, er hvordan den kan skifte fra det ene øjeblik til det andet. Man kan trykke på speederen, uden at der sker noget som helst - og så pludselig tager fanden ved den, og den accelererer med fuldt skrald. To sekunder efter er den tilbage i "limp home mode", og kan dårligt køre 40 km/t.

Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg skal tolke det. Er det mon en defekt dyse, tilsodet motor pga. korte ture her i Corona-tiden, eller en løs forbindelse nede ved dysen selv?

Nogen gode ideer? Skal jeg sætte et skop på? Og i så fald: Hvor, og hvad skal jeg kigge efter?
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark