Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Vinduesviskere + termostat

Sv: Vinduesviskere + termostat 02.02.2016 16:38 #21102

Den 1,9 og 2,4 for den sags skyld er bare ikke ret god til at blive varm når det bare er lidt koldt. Nu blæser det jo også meget i dag. Var det i modvind at den ikke blev mere end 60 grader? Den motor skulle have haft et hjælpe fyr fra fabrikkens side af

Sv: Vinduesviskere + termostat 02.02.2016 18:45 #21103

Har ingen erfaring med Alfa på Diesel, men hvis kølevands-termometeret opførte sig sådan på en benzin-Alfa 156,- og hvis det samtidigt kniber med at få varme i kabinen, - så er termostaten ”stået af”.

Hvis det ligefrem er normalt på en diesel, sådan som Steffen skriver, undrer det mig meget, at Alfa ikke har lavet en – eller flere type(r) termostat(er), der tager højde for vores koldere breddegrader…

Jeg kan se, en termostat til en diesel koster ca. det dobbelte af dem til benzinmotorer, men man kan jo stadig få den til "langt" under ”en tusse”, hvis du skifter den selv...

Men koster det jo ikke alverden at prøve med at sætte en plade eller lignende foran køleren, sådan som Erik Løye foreslår. Det vil oftest hjælpe en hel del på varmen i kabinen.
(I 1950'erne og 60'erne havde nogle biler jo ligefrem et kølergardin, som man kunne hive ned om vinteren v.hja. en snor i kabinen, så kabinevarmen blev forbedret )
Sidste redigering: 02.02.2016 18:46 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Vinduesviskere + termostat 02.02.2016 22:06 #21105

Det er ikke kun Alfa/Fiat der har problemer med det. De "store" diesel motore laver ikke ret meget overskudsvarme, da de er ret effektive i forhold til benzin motorer. Derfor har stort set alle tilskudsvarmer af den ene eller anden art. Feks hjælpefyr eller glødetråde. Termostaten tager skam hensyn til vores breddegrader. Min åbner i hvert fald ikke før ca 85-87 grader Den når bare ikke derop når det er så koldt

Sv: Vinduesviskere + termostat 02.02.2016 22:09 #21106

Nu er det ikke så koldt mere så problemet med varme i bilen er ikke helt så stort men motoren kører som bekendt bedre ved den rette temp.
Jeg skal ikke kunne sige vindretningen, men bykørsel så er der vist vind fra alle sider, eller ingen... Da det var koldt for en uges tid eller to siden var den kold, pæænt kold og var meget længe om at blive varm. Men lagde ikke mærke til temperaturen. Kan være chancen kommer igen i denne vinter.

Jeg har flere vintre i træk lovet mig selv at denne vinter blev den sidste uden oliefyr.. ha ha, det blev så heller ikke denne vinter!

Sv: Vinduesviskere + termostat 03.02.2016 10:34 #21107

Bykørsel er skidt. De falder i kølevands temperatur i tomgang når det er koldt

Sv: Vinduesviskere + termostat 05.02.2016 11:33 #21116

Ahaaa, jah, - når jeg nu har fået gravet lidt mere i hukommelsen, tilbage fra diesel-dagene i militæret, har du da en klar pointe, Steffen Juul. Det er vel også derfor, der ikke er kølevandstermometer på de fleste andre personbilmærker på diesel.

Anyway, ser man fx på alfaowners, og alfa156.net oplever man en del uenighed om, hvilken temperatur, en dielsel-Alfa normalt skal vise på den måler, der sidder længst til højre…

Der er dog ret bred enighed blandt dem, der normalt véd, hvad de snakker om, at det er på ECU’en, der skulle være det eneste rigtige sted at måle, når det gælder en diesel. Viser en måling på ECU’en mellem 85-88 grader ved varm motor, skulle termostaten sandsynligvis være OK.

På alfaowner er der dog også en, der gør opmærksom på, at når man bruger anti-dug-funktionen til forruden, starter det også Aircon., og dermed også den anden kølerblæser. Jeg har dog endnu ikke haft tid til selv at se efter, om det er sandt.

Under alle omstændigheder må det jo dog forudsætte, at udetemperaturen er høj nok. (Når det er koldere end 3 grader C., vil Aircon’en jo normalt blive koblet ud automatisk). Men hvis blæseren til Aircon. kører (selvom kølervæsken ikke er varm nok til at starte den anden; - kølerblæseren), vil det jo naturligvis forøge kølingen endnu mere, - og dermed må det vare endnu længere (hhv. bilen skal køres endnu hårdere), før dieselmotoren bliver rigtig varm…

Et andet sted er der en, der påstår, at Alfa til de koldere markeder skulle have monteret med en ekstra varmer på deres diesel’er, for at forbedre kabinevarmen. Kan de ærede medlemmer sige om, det er korrekt ??

Men hvis der er noget om snakken, kunne det måske gøre en forskel, om din Crosswagon er importeret fra ny – eller som brugt fra fx Italien… ??
Sidste redigering: 05.02.2016 11:51 af Peter Engholm-Pedersen.
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark