Ahaaa, jah, - når jeg nu har fået gravet lidt mere i hukommelsen, tilbage fra diesel-dagene i militæret, har du da en klar pointe, Steffen Juul.
Det er vel også derfor, der ikke er kølevandstermometer på de fleste andre personbilmærker på diesel.
Anyway, ser man fx på alfaowners, og alfa156.net oplever man en del uenighed om, hvilken temperatur, en dielsel-Alfa normalt skal vise på den måler, der sidder længst til højre…
Der er dog ret bred enighed blandt dem, der normalt véd, hvad de snakker om, at det er på ECU’en, der skulle være det eneste rigtige sted at måle, når det gælder en diesel. Viser en måling på ECU’en mellem 85-88 grader ved varm motor, skulle termostaten sandsynligvis være OK.
På alfaowner er der dog også en, der gør opmærksom på, at når man bruger anti-dug-funktionen til forruden, starter det også Aircon., og dermed også den anden kølerblæser. Jeg har dog endnu ikke haft tid til selv at se efter, om det er sandt.
Under alle omstændigheder må det jo dog forudsætte, at udetemperaturen er høj nok. (Når det er koldere end 3 grader C., vil Aircon’en jo normalt blive koblet ud automatisk). Men hvis blæseren til Aircon. kører (selvom kølervæsken ikke er varm nok til at starte den anden; - kølerblæseren), vil det jo naturligvis forøge kølingen endnu mere, - og dermed må det vare endnu længere (hhv. bilen skal køres endnu hårdere), før dieselmotoren bliver rigtig varm…
Et andet sted er der en, der påstår, at Alfa til de koldere markeder skulle have monteret med en ekstra varmer på deres diesel’er, for at forbedre kabinevarmen. Kan de ærede medlemmer sige om, det er korrekt ??
Men hvis der er noget om snakken, kunne det måske gøre en forskel, om din Crosswagon er importeret fra ny – eller som brugt fra fx Italien… ??