Et godt halvt år er gået med mit "nye" 10 år gl. 159 2,2 fund med gode køreoplevelser - har studeret bilens historik og fandt at skift af tændrør ikke kunne gøre tingene dårligere, omend de blot havde kørt 60.000 km. Opgaven var da også overskuelig og på trods af de så ud til at kunne længe endnu, så skiftede jeg dem til samme type (fra Bosch) for en måned siden. I efterårsferien var jeg på langtur og på vej hjem fra Frederikshavn e. 4 timers kørsel kom der en kortvarig "udsætter" af motor, og motoradvarslen tændte for en kort bemærkning. Siden har jeg ikke bemærket noget -indtil i går aftes, hvor motoren var træg og kørte ujævnt, og advarslen var tændt vedvarende. Jeg fik dog listet den hjem og besluttede at tjekke tændrør, da den ene cylinder tydeligvis ikke trivedes.
Det første rør jeg fik ud (nr 2) fra venstre var uden tvivl årsagen - stelelektroden var simpelthen væk ligesom + spidsen var det - har aldrig set noget tilsvarende !! fik fisket et af de gl. rør frem (havde heldigvis ikke kasseret dem) og sat det i- motoren beklagede sig noget ved opstarten, men efter en genstart mere, lød det rimeligt rigtigt og roen faldt lidt på.
Motoradvarselslampen vedblev med at være tændt og "have engine checked" meldte sig også. Jeg var i kontakt med en Alfa kyndig, der fortalte at fejlindikationerne burde holde op efter et antal genstarter - hvis ikke der var opstået andre fejl ! Jeg frakoblede batteriet formåske at hjælpe den reset der skulle finde sted, og efter 3.die start tændte advarslen sørme ikke. Stor lettelse og nu håber jeg så det bliver ved det. Men de dele der forsvandt ned i kammeret kan vel næppe gøre megen skade- eller ??? Tænker der må have været en fabrikationsfejl på det tændrør og det måske er den kraftige varme der forårsager nedbruddet, men voldsomt forekom det....og lidt Spooky