Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Tændrørs crash

Tændrørs crash 02.11.2018 22:21 #29371

Et godt halvt år er gået med mit "nye" 10 år gl. 159 2,2 fund med gode køreoplevelser - har studeret bilens historik og fandt at skift af tændrør ikke kunne gøre tingene dårligere, omend de blot havde kørt 60.000 km. Opgaven var da også overskuelig og på trods af de så ud til at kunne længe endnu, så skiftede jeg dem til samme type (fra Bosch) for en måned siden. I efterårsferien var jeg på langtur og på vej hjem fra Frederikshavn e. 4 timers kørsel kom der en kortvarig "udsætter" af motor, og motoradvarslen tændte for en kort bemærkning. Siden har jeg ikke bemærket noget -indtil i går aftes, hvor motoren var træg og kørte ujævnt, og advarslen var tændt vedvarende. Jeg fik dog listet den hjem og besluttede at tjekke tændrør, da den ene cylinder tydeligvis ikke trivedes.
Det første rør jeg fik ud (nr 2) fra venstre var uden tvivl årsagen - stelelektroden var simpelthen væk ligesom + spidsen var det - har aldrig set noget tilsvarende !! fik fisket et af de gl. rør frem (havde heldigvis ikke kasseret dem) og sat det i- motoren beklagede sig noget ved opstarten, men efter en genstart mere, lød det rimeligt rigtigt og roen faldt lidt på.
Motoradvarselslampen vedblev med at være tændt og "have engine checked" meldte sig også. Jeg var i kontakt med en Alfa kyndig, der fortalte at fejlindikationerne burde holde op efter et antal genstarter - hvis ikke der var opstået andre fejl ! Jeg frakoblede batteriet formåske at hjælpe den reset der skulle finde sted, og efter 3.die start tændte advarslen sørme ikke. Stor lettelse og nu håber jeg så det bliver ved det. Men de dele der forsvandt ned i kammeret kan vel næppe gøre megen skade- eller ??? Tænker der må have været en fabrikationsfejl på det tændrør og det måske er den kraftige varme der forårsager nedbruddet, men voldsomt forekom det....og lidt Spooky
IMG_1957.JPG


IMG_1958.JPG
Sidste redigering: 02.11.2018 22:24 af Ebbe S. Nielsen.

Sv: Tændrørs crash 03.11.2018 09:22 #29372

Jeg har aldrig været fan af Bosch tændrør i noget der er lavet i Italien.
Det fungere bare ikke hver gang.
Jeg vil nok købe NGK tændrør til den. de har Oem nummer 55182623 NGK FR5CP
De koster ca. 130-150kr stk.
Eks: www.autodeleshop.dk/ngk-1042695.html
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: Tændrørs crash 03.11.2018 11:46 #29373

Hej Ebbe
Jeg ville tage kontakt til Bosch for at høre hvordan de stiller sig til sagen, og om Bosch vil betale ved evt. motorhavari?

Evt. om Bosch vil betale forebyggende adskillelse af motoren, for at finde stumperne fra tændrøret.

Du har forhåbentlig dokumentation for hvornår Du har købt dem?

Et defekt/knækket tændrør kan medføre et totalt motorhavari. Min fader, der var kørelærer, oplevede det samme på en skolevogn. Det kostede en ombytningsmotor.

Tage

Sv: Tændrørs crash 03.11.2018 19:23 #29376

Er det virkelig et Iridium-rør? - centerhummer ser ret bredt ud...

Klart at reklamere over for Bosch, hvis tændrøret er deres anbefalede til din bil ????
166 3.2 Progression '04 - Il Cammello Ambulante
156 SW GTA Selespeed '03 - ex Japan, "Blå Vogn 2003"
159 2.2 JTS '06 - bye-bye
Honda VF1100S/V65 Sabre '84 og ditto '85, Honda VF750S F/I '85, Honda GB500 CA '89

Sv: Tændrørs crash 03.11.2018 20:55 #29377

Nej - Richard - det er ikke er Iridium rør, men det står på en længere liste over kompatible rør FR8DPP33+, og er identisk med det der sad i og samme gnistgab (ikke aut. Alfa værksted kan jeg så se) jeg kan se i instruktionsbogen at det anbefalede rør er fra NGK som også Michael Riis påpeger - dog bed jeg mærke i der til 3,2 l motor var anvist et Bosch rør af AR, og har tidligere anvendt Bosch uden lignende problemer - lidt en smags-ting -vel. Jeg afventer et par kommentarer mere - og Bosch påtager sig næppe megen ansvar i sådan en sag, så for mig handler det mere om der er en tikkende risiko for flere komplikationer med restaffaldet i cylinderen.
Sidste redigering: 03.11.2018 20:57 af Ebbe S. Nielsen.

Sv: Tændrørs crash 03.11.2018 22:41 #29378

Der er sket det at sideelektroden er smeltet/ knækket af, og så er midterelektroden brændt langsomt væk.
Bliver man ved med og køre med sådan noget brænder man hul i stemplet.

Men sideelektroden er sikkert i udstødningen et sted. Ellers kan en kikkert som kan komme ned gennem tændrørshullet se om den sidder i toppen af stemplet. Men der er jo plads til den over stemplet, så den burde bare blive blæst ud i udstødningen.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.07 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark