Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: 1750 TBi til test

Sv:1750 TBi til test 29.11.2009 00:54 #2536

Ja jeg er jo vant til at man skal træde til før der sker noget, så jeg hænger altid oppe i forruden de første par gange jeg bremser når jeg prøver nye Alfaer
155 Q4
Giulietta 1.4 120
GTV 2.0TS Youngtimer racer

Sv:1750 TBi til test 29.11.2009 03:08 #2538

Riis, jo, man kan godt sammenligne turbomotorer og sugemotorer, når det er alternative muligheder - endda i samme bil. Hvorfor skulle vi tage en diesel? En diesel kan alligevel ikke komme på tale for mig. Den er simpelthen for kedelig. Og jeg HAR prøvet dem alle sammen: MiTo 1,6 JTDm, 159 1,9 JTDm, 159 2,4 JTDm, 166 2,4 JTDm aut., GT 1,9 JTDm Q2, 156 2,4 20V JTDm, 156 2,4 10V JTDm, 156 1,9 JTDm (m.Novitec chip). Af de nævnte var 156 2,4 20V JTDm i øvrigt klart den bedste.

Det er ok med diesel (faktisk rigtig fint), når man kører på motorvej til Essen, som jeg lige har været i en anden (unævnelig) helt ny turbodieselbil.

Men hvis alternativerne er en brugt 159 3.2 eller en ny 159 1750 TBi, så er det vigtigt at lave en direkte sammenligning af disse to. Og det kan i øvrigt ikke blot gøres på papir. Man skal have hørt og mærket V6'eren, førend man kan afgøre. Der hører mange følelser med.

Jeg har ikke set tiderne for de to 159'ere, men de har stort set samme gearing, og den nye har kun lige en bagatel over det halve i ccm. Det bliver da lidt interessant at høre. Vernon startede med at sige, at hans egen V6'er føltes hurtigere.

mvh
Peter
Alfasud 1.2 ti 1977, Alfasud 1.5 ti 1982, Alfasud 1.5 ti QV 1982, Alfa 145 1.6 T.Spark 1998

Sv:1750 TBi til test 29.11.2009 12:02 #2540

Jeg kan kun give Peter ret i, at en diesel kun er et
alternativt til en benzinmotor, hvis man kører meget
lande- og motorveje og har brændstoføkonomi som et
stort issue. Jeg blev aldrig rigtig glad for min
gamle 2,4 R5 og kører derfor igen 3,2 V6.

Da jeg endnu ikke selv har prøvekørt 1750 TBI'eren
glæder jeg mig til at læse testen, da TBI'eren på
nuværende tidspunkt er eneste alternativ til den
store 3,2.
Alfa Stelvio Q og Mini Cooper SE
Sidste redigering: 30.11.2009 00:34 af Ole Jørgensen.

Sv:1750 TBi til test 29.11.2009 23:50 #2548

Nu har jeg haft min TBI (godt nok ikke en 1850, som du har prøvet Vernon ) i 3-4 måneder og har også haft fornøjelsen af en rigitg fed dag på Jyllandsringen (og skal det igen en uges tid)
Jeg oplever den klart mere agil og underholdende i svingene end de "gamle" modeller OG lettere at dosere både på bremse og speeder.

Jeg har også haft "fornøjelsen" af at teste den i real life pressede situationer - og den er IMPONERENDE!

Det blir spændende at se jeres klokke-tider....I er nok noget bedre til dét end ham Bilbasen-gutten
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Giulia Super, Benzina (2017)

Tidligere Alfa´er: 156 JTS 2,0 Berlina (2002), 156 JTS, 2,0 RST Berlina (2003), 156 JTS, SW 2,0 RST (2003), 159 Tbi Berlina (2009)
Sidste redigering: 29.11.2009 23:55 af Ole Steen Rasmussen.

Sv:1750 TBi til test 30.11.2009 00:02 #2549

Vernon; "- Ulrik som ikke køre 159 til hverdag oplevede V6'ens bremser mere doserbare og TBi'ens lidt "rigeligt kontante"."

Tja, mere vægt kræver mere tryk - og dét kan måske forveksles med mere doserbarhed...men det ér jo ikke så godt i fht. bremselængden.
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Giulia Super, Benzina (2017)

Tidligere Alfa´er: 156 JTS 2,0 Berlina (2002), 156 JTS, 2,0 RST Berlina (2003), 156 JTS, SW 2,0 RST (2003), 159 Tbi Berlina (2009)
Sidste redigering: 30.11.2009 00:06 af Ole Steen Rasmussen.

Sv:1750 TBi til test 30.11.2009 01:46 #2552

Det var også det vi kom frem til da vi var ude og lave lidt sammenligninger, vægt har aldrig gjort noget godt for bremselængder

Men det handler jo mest om hvad man er vant til, efter lidt tid i TBien får man følelsen i foden og så spiller det bare
155 Q4
Giulietta 1.4 120
GTV 2.0TS Youngtimer racer
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark