Månedens Klassiker -
1930 til 1939
|
Onsdag, 01 Juni 2005 00:00 |
|
|
ALFA ROMEO 6C 1900
Alfa Romeo 6C 1900 blev præsenteret i 1933, men den fik kun en kort levetid mellem modellerne 6C 1750 og 6C 2300.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den første 6C-motor med topstykke af aluminium. |
|
Motoren var den seneste version fra model 6C 1750, men boringen var øget med 3 mm til 68 mm, hvormed slagvolumen steg fra 1.752 til 1.917 cm3. Det er værd at bemærke, at model 6C 1900 var den første bil i 6C-familien, der havde et topstykke af aluminium. I forhold til model 6C 1750 var sporvidden øget med 4 cm til 142 cm, og de halvelliptiske bladfjedres længde var øget med 2 cm til 74 cm.
De fleste eksemplarer af model 6C 1900 blev leveret med Alfa Romeos eget berlinakarrosseri med fire døre af “selvmordstypen” og to-farvet lakering, men både den britiske karetmager James Young, Carrozzeria Touring samt Carrozzeria Castagna leverede åbne karrosserier til model 6C 1900.
Model 6C 1900 nåede kun at blive fremstillet i 197 eksemplarer, før den i 1934 blev afløst af model 6C 2300. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Denne to-farvede 6C 1900 fra 1933 med Alfa Romeos eget berlina-karrosseri. |
Alfa Romeo 6C 1900 fra 1933 med karrosseri af Carrozzeria Castagna. |
|
SPECIFIKATIONER, 6C 1900
Opbygning
Chassisramme af stål med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
6-cylindret rækkemotor med to tandhjulstrukne, overliggende knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 68 mm. Slaglængde 88 mm. Slagvolumen 1.917 cm3. Kompression 6,3:1. En dobbelt-karburator af typen Solex 26-30 FFVS. Maksimal ydelse 68 hk v/4.500 o/m. Litereffekt 35,5 hk/l.
Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør flerplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,8:1; 2. 2,16:1; 3. 1,5:1; 4. 1:1; R. 3,8:1. Udveksling i differentiale: 4,909:1.
Styretøj
Snekke/rulle.
Hjulophæng
For: Stiv aksel med halvelliptiske bladfjedre og friktions-støddæmpere.
Bag: Stiv aksel med halvelliptiske bladfjedre og justérbare friktions-støddæmpere.
Bremser
Mekanisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Trådhjul med dæk i størrelse 5,5x18”.
Mål og vægt
Længde 397 cm. Akselafstand 292 cm. Sporvidde for/bag 142/142 cm. Egenvægt 1.250 kg. Benzintank 58 liter.
Præstationer
Tophastighed 130 km/h.
Produktion
1933 197 stk.
|
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.
|
|
|
|
|
|
|
|
|