Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: MultiAir fejl

Sv: MultiAir fejl 16.10.2016 21:22 #24152

14,6 V lyder af meget umiddelbart, så måske du lige skulle spørge et værksted om den korrekte ladespænding ? For høj ladespænding kan også tage livet af et batteri. De 100 A ekstra er startstrøm og hjælper dig ikke hvis du mangler kapacitet. Kapacitet måles i Ah. For at holde saft nok på batteriet kræves der nogle ordentlige ture, væsentlig mere end lidt mere end 5 km, specielt hvis der bruges sædevarme, elektrisk opvarmet bagrude eller andre store strømforbrugere.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973
Sidste redigering: 17.10.2016 10:35 af Morten Svendsen.

Sv: MultiAir fejl 16.10.2016 23:38 #24156

Næh men hele humlen er vel at jeg ikke burde mangle Kapacitet. Uanset hvad burde bilens generator vel alt rigeligt kunne producere den strøm som der forbruges af bilen. Såvidt jeg lige kan se fra spec. skal generatoren lave ca. 120 Amp. Men hvor stor forskel det gør om bilen går i tomgang eller kører og hvor meget det evt. har at sige om den er varm eller ej er jeg ikke sikker på (men forstiller mig måske at den fungere bedre når den er varm /tør og i høje omdrejninger). Så er det selvfølgelig rigtigt at den startstrøm jeg bruger til starteren skal lades på igen under kørsel sammen med det tab som kan være imens bilen står stille, men sædevarme og andet bruges vel normalt kun under kørsel og burde vel rigeligt dækkes ind af generatoren. Har kun et voltmeter så ved ikke rigtig hvor meget jeg kan måle mig frem til.

Sv: MultiAir fejl 17.10.2016 13:10 #24160

Hvis du har et multimeter, er det meget let at måle batteriet. Ved stilstand (motoren kører ikke) skal du have 12,5 volt. Ved start må spændingen falde til under 10,5 volt og ved tomgang med lys og andre strømbrugere sat til, skal ladespændingen være 14,5 volt.
Det er klogt at rense polerne og polskoene inden målingen.
Hvis ikke disse tal opnås er batteriet faldet sammen eller generatoren defekt (specielt hvis 14,5 volt ikke er tilstede med strømbrugere sat til).

Sv: MultiAir fejl 17.10.2016 16:15 #24165

Ladespændingen på en 12V bly akkumulator må ikke over 14.4V (målt direkte på polerne) så begynder akkumulatoren at koge.
Da en generator har lidt tolerance på lade spændingen er en spænding på 14.2 - 14.4V ok.

Sv: MultiAir fejl 12.09.2017 16:42 #26550

Så tror jeg sgu desværre multiair indhentede mig. Der var intet da jeg kørte mod arbejde i morges men da jeg efter lidt over 40km kørsel senere kørte ind på parkeringspladsen på job var der tikken og vælgende tomgang. Fejlkode P0301 og P0300 hvilket egentlig bare indikerer tændingsfejl på cyl.1.
Er der nogen synderlig årsag til at vælge et andet værksted end AT biler selv her i Vejle? Jeg bruger dem ikke til daglig men formoder ikke at det er overvældende mange uafhængige værksteder der er bekendt med multiair...?

Sv: MultiAir fejl 12.09.2017 22:24 #26560

Du kan da roligt bruge AT biler i Vejle, De har lige ansat en Alfa tosse .
Tid til at oprette siden: 0.16 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark