Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: MultiAir fejl

Sv: MultiAir fejl 09.10.2016 18:29 #24085

Jeg har selv en 170 hk multiair årg. 2011.
Jeg har oplevet unoderne, dog kun sjældent. - Jeg har læst hvordan de hårdt ramte ikke kan få en troværdig diagnose fra et troværdigt autoriseret autoriseret værksted. Der er omtalt fuld erstatning fra Fiat defekte moduler, mens andre har betalt for modulerne selv.
Altsammen giver en negativ stemning i baglandet, eller med andre ord, fra den trofaste kreds af alfister. De kan leve med mange unoder, før det bliver for meget.
Med den nyeste model vil Alfa gerne tiltrække andre kunder end os tosser. De har meget snedigt startet salget med kun at tilbyde den nye model med dieseldrift.
Vi ser bort fra den dyre milionkr.s model.
Med dieselmodellerne har de formået at komme med i FDMs gruppetest for firmabiler, hvor det viste sig, at den fik 5 stjerner af 6 mulige. Blev nr 2 efter Audi, men foran mercedes og Jaguar.
Fantastisk. Men derfor er vigtigt, at Fiat ikke ødelægger det hele ved at lancere en multiairmodel i stil med Giulietta, hvor problemerne fortsætter. Og hvis de nye kunder behandles ligesom de trofaste er blevet behandlet, så tror jeg, det hurtigt får en ende med den nye model.
Men vi får se, hvad Fiat finder på. Det kan kun blive bedre.

Henning Andersen
Aalborg

Sv: MultiAir fejl 10.10.2016 19:22 #24102

Henning Andersen skrev:
Men vi får se, hvad Fiat finder på. Det kan kun blive bedre.

Og man må håbe, at de hører efter.
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer

Sv: MultiAir fejl 16.10.2016 16:45 #24137

Jeg er nu blevet så meget klogere at jeg tror det er et elektrisk problem. Efter fuld opladning af batteriet forsvandt problemet nogle dage. Derefter kom det langsomt snigende igen. Ud med det gl. batteri og i med et nyt kvalitets batteri med 100 Amp. mere saft. Ligeledes smidt nye tændspoler på. Problemet er dog ikke 100% væk. Der er ikke nær så slemt som før men det lader til batteriet skal være 100% opladet for at unoderne fosvinder. Start stop virker dog nu for første gang ! Det leder mig frem til den konklusion at det enten er generator eller som jeg har fået det at vide det indbyggede relæ som sidder i generatoren som ikke virker optimalt siden det er problemer ved kold motor eller ved langvarig tomgang. Jeg tænker det måske er når den skal skifte over for at lade på batteriet at den ikke har tilstrækkelig spænding til at drive resten eller den står og svinger i relæet eller lign. Nogen El freaks derude der kan kaste lys over dette.. ?? Vil også lige holde øje med om den aflader batteriet, nu er det nye ihvertfald ladet helt op også.

Sv: MultiAir fejl 16.10.2016 17:22 #24140

Lige som svar til Erik, kan jeg sige at jeg har været forbi nu 2 stk. Aut. Alfa værksteder og fået udlæst Ecu 4 gange. Der er ingen fejl ! Har blandt andet været hos Vestergaard i Odense. De er flinke og rare men tager nogle ret voksne priser men kom ikke med noget brugbart i mine øjne. De vil alle samme gerne skifte multiair modulet (incl Alfa dk)men kan ikke påvise/svarer på hvorfor eller hvordan det kan virke når bilen er varm hvis det er defekt ej heller sige hvordan de når frem til diagnosen udover at de ikke kan finde andre fejl. Det er ikke godt nok i mine øjne. Jeg er nu ved at være rimelig sikker på at problemet ligger i Generator eller relæ og intet har med MultiAir at gøre da fejlen forsvinder når jeg lader batteriet helt op.

Sv: MultiAir fejl 16.10.2016 17:38 #24142

En moderne generator har indbygget elektronisk spændinsregulering, som burde styre ladespændingen korrekt. Feks på min gamle Spider har jeg en Boschgenerator med elektronisk spændingsregulering fra en AR 75. Den lader med 14 V næsten uanset hvad. Jeg ville koble et multimeter på batteripolerne og køre lidt med det for at se opførslen. Hvis spændingen kommer under 13 V eller deromkring er der noget galt. Har du det rigtige batteri? Det lyder som om at du hentyder til startstrøm, men lige så vigtig er kapaciteten i Ah (Amperetimer). Husk at et batteri på en moderne bil sjældent holder mere end 3 år. Men jo bedre batteri du køber, desto længere holdbarhed.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: MultiAir fejl 16.10.2016 20:28 #24150

Umiddelbart ser det ud som om den lader rigtigt (14,6V) men det er kun målt på et tilfældigt tidspunkt og ikke der hvor problemerne optræder. Jeg har som sagt lige sat nyt batteri på med godt 100 Amp mere end det originale men der var ikke meget saft på det så har lige ladet det helt op og vil så holde øje med om det taber strøm, bilen burde vel kunne holde det stort set opladet ville jeg mene da jeg bor på landet og sjældent kører en tur under 5 km og oftest mere. Men problemerne kunne som sagt fjernes midlertidigt med det gl. batteri blot ved at lade det Helt op. Når der efter nogle dage så var faldet i spænding kom problemerne stille og roligt lidt igen dog kun i langt mindre målestok end før jeg havde ladet det. Det jeg tænker på er om relæet som styrer om den lader på batteriet eller ej måske kunne være defekt eller som du siger at den ikke lader med tilstrækkelig spænding. Jeg har ikke haft problemer med at starte med Start stop har aldrig virket før nu og synes også lyset nogle gange er gået lidt op og ned når den har hold i tomgang.
Sidste redigering: 16.10.2016 20:32 af André Nielsen.
Tid til at oprette siden: 0.33 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark