Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Mito 1,3 jtdm - holder stille i sønderborg

Sv: Mito 1,3 jtdm - holder stille i sønderborg 20.08.2016 14:35 #23375

Hej allesammen. Tak for de gode tanker og råd. Vi er selv spændt på hvad det er på mandag. Men feriestarten kunne være startet mere smidigt.
Har da lært af de forskellige tråde omkring mito og olieforbruget der skal man være virkelig obs på
Har ikke samme udfordringer med min 159 2.2 jts og olien. Men det er lidt dyr lærdom.

Sv: Mito 1,3 jtdm - holder stille i sønderborg 20.08.2016 15:05 #23376

Thomas Lund Nielsen skrev:
Husk at bilen skal holde vandret og at motoren ikke må være varm, når du måler oliestand. Der plejer at være 1 liter fra min til max mærket på pinden. Dieselrøg skal jeg ikke kloge mig på...


Korrekt at bilen skal holde vandret når man pejler olie og at afstanden min til max ofte er 1 liter.
Men motoren kan godt være drift varm, men man skal vente et par minutter, før man pejler olie standen. Så er olien løbet tilbage i bundkaret.
Derimod må man ikke skrue kølerproppen af med drift varm motor. Kølevæsken er ca. 80-90 grader varm, og man kan blive skoldet. Derimod kan man se kølevæske standen i ekspansion beholderen, hvis den er gennemsigtig.

Håber ikke uheldet ødelægger ferien. Held og lykke.

Sv: Mito 1,3 jtdm - holder stille i sønderborg 20.08.2016 16:16 #23378

Hvornår er der skiftet olie på bilen . Det er vigtigt at nulstille for olie skift med tester, Da motoren går i nødprogram ved overskridelse på ca 1000 km for at beskytte partikkelfilteret da sensoren måler nedbrudt olie.

Hvis der er kommet for meget olie på og bilen begynder at regenere kan den begynde at ryge meget . Hvid røg kan stamme fra regenering /toppakning død turbo giver sort røg.

Når man laver en tvungen regenering ryger bilen hvid røg.

Det lyder usansyneligt med toppakningen , det har jeg endnu ikke været ude for , det eneste der har været på 1,3 jtd motoren har været forkæderne og turboen der bliver slidt .

Men som så mange andre får at vide så lad nu være med at køre på billig olie og 2 år mellem skiftene .

Det kan self være toppakningen men har aldrig skiftet sådan en ikke engang på postbilerne som ihvertfald bliver prøvet af:laugh:

Få læst fejl ud omkring olieskift , det kan være den .

Har haft en postbil der gik i nødprogram og tabte pusten pga at chauførren på pågældende får at vide når den blinker i lampen er det fordi olieskift er påkrævet, det ignorere de self. , fortsætter til den går ned i ydelse,jeg tror faktisk stadig jeg har udskriften på det.

Mvh Flemming.

Sv: Mito 1,3 jtdm - holder stille i sønderborg 21.08.2016 21:30 #23381

Interessant info omkring manglende nulstilling ved olieskift. Har altid skiftet selv på vores GP og blot ignoreret nulstilling. Ingen advarselslamper, blot blinkende km-symbol i servicemenuen. Kører motoren så i nødprogram (199A2000) ?
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Mito 1,3 jtdm - holder stille i sønderborg 21.08.2016 22:14 #23382

Hej Morten det er kun hvis de har partikkel filter at de skal nulstilles for olieskift også .
Service lamperne skal nulstilles ved service og olie nedbrydningsindikatoren ved hvert olieskift som kan ligge uden for service.

Jeg laver et par Ducatoer for billund lufthavn ,med 2,0 motoren som også sidder i Giulietta og 159 , de er opgivet til service for hver 48000 km og jeg garantere for at olien tit er nedbrudt længe før 48000 , de køre mange korte tur og her taler vi mellem 6-8000 mellem skiftene og nogle post biler er helt nede på 2500 km mellem skiftene .

Sv: Mito 1,3 jtdm - holder stille i sønderborg 22.08.2016 07:08 #23383

Tak for svar. ja, 199A2000 er uden partikelfilter. Jeg har altid syntes, at intervallerne var for lange, men det er vel en salgsparameter ...
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973
Tid til at oprette siden: 0.12 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark