Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Multiair-stumper søges

Sv: Multiair-stumper søges 11.12.2015 09:57 #20723

Leo Finn Jensen skrev:
Så kan 2CV'en også få lidt vinterpause igen, selv om den jo er ret ligeglad med salt efter jeg har fået den galvaniseret.

Men som jeg husker den, så var den lidt kold at køre i om vinteren...

Det kunne være spændende at høre om hvilket værktøj/udstyr, der er nødvendigt til sådan en operation.
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer

Sv: Multiair-stumper søges 11.12.2015 11:25 #20725

Thomas Lund Nielsen skrev:
Leo Finn Jensen skrev:
Så kan 2CV'en også få lidt vinterpause igen, selv om den jo er ret ligeglad med salt efter jeg har fået den galvaniseret.

Men som jeg husker den, så var den lidt kold at køre i om vinteren...

Det kunne være spændende at høre om hvilket værktøj/udstyr, der er nødvendigt til sådan en operation.

2CV har rimelig varme, hvis man holder højrebenet strakt, så det går fint så længe det ikke er glat...

Du vil blive overrasket over hvor nemt det egentlig er at hive ventildæksel og Multiair af.
Jeg har brugt en Clik-R-tang til spændebåndene på de slanger, de sidder i vejen. Køb sådan en tang, hvis du har ambitioner om at skille noget som helst ad i motorrummet på en moderne Alfa...

10mm top og fastnøgle til tændspoler og diverse, som er skruet på ventildækslet.
8mm top til boltene, der holder topdækslet.
T45 torx til boltene der holder Multiairenheden.

Hvis man så vil skrue i enheden frem for bare at udskifte den skal man bruge en T25 torx til topdæksel, 17mm top til de omløbere, der går løs og evt. en 14mm til de 8 hydraliske aktuatorer, som jeg har smadret en af...

Den løse omløber har jeg spændt med 40 Nm + stærk Loctite (648). De er ikke sikret med Loctite fra fabrikken og vil gerne gå løs, og så får man tikken, urolig tomgang og så vidt jeg kan gennemskue mindre åbning af indsugningsventilerne.

Enheden er bøvlet at få på plads, da nogle af indsugningsknasterne vil trykke på vippearmene. Heldigvis er der gode styrebøsninger, så man kan trække enheden ned med et par bolte efter den har fat i dem.
Her var det så at et par af de hydrauliske aktuatorer faldt ud af min enhed pga manglende låsering og kom i klemme. Det virker som om låseringen (en ultratynd springring) kun er beregnet på at holde aktuatorerne ved montage fra ny.
T45-Boltene spændte jeg med 25 Nm og topcoveret har jeg spændt med omkring 10 Nm, t-nøgle med en hånd...

Der sidder en lille ventil i enheden til at prime den med olie helt henne ved oliepåfyldningen. Jeg gjorde det ikke, da jeg havde fyldt olie i før jeg skruede enhedens dæksel på, men det tager alligevel en del startforsøg før det hele er luftet ud og indsugningsventilerne begynder at åbne.

Jeg har også lidt fotos, bare ikke her og nu...
MVH Leo - Middelfart
Mito QV 2010 (solgt) -XJ-S 1977 - Xj6 1992 - 2CV 1975

Sv: Multiair-stumper søges 11.12.2015 11:46 #20726

Der findes et værktøj til at trykke løfterne sammen med , sådan at men undgår at beskadie ventil løfterne , det gælder både af og på mont.
Er løfterne blevet tømt for olie eller ny enhed , er det vigtigt at fylde multiair modulet med olie , nemmest med lille oliekande med spids tud.
Påfyldning sker igennem lille kugleventil oven på modulet.

Sv: Multiair-stumper søges 11.12.2015 11:56 #20727

Flemming Kongensgaard Vrdlovec skrev:
Der findes et værktøj til at trykke løfterne sammen med , sådan at men undgår at beskadie ventil løfterne , det gælder både af og på mont.
Er løfterne blevet tømt for olie eller ny enhed , er det vigtigt at fylde multiair modulet med olie , nemmest med lille oliekande med spids tud.
Påfyldning sker igennem lille kugleventil oven på modulet.

Fin info, tak
Det lyder fornuftigt at der findes et værktøj til at holde vippearmene væk fra knasterne under montage.
Jeg vil kigge på om jeg kan strikke noget sammen, der kan det samme, i hvert fald til den enhed hvor knasten er fremme.
MVH Leo - Middelfart
Mito QV 2010 (solgt) -XJ-S 1977 - Xj6 1992 - 2CV 1975

Sv: Multiair-stumper søges 11.12.2015 16:35 #20728

Tak for den fine beskrivelse, jeg tør nok kun udskifte enheden, når det en dag kommer dertil.

Sjovt med Loctite, den første af mine to hjemkaldelser handlede om TCT og Loctite.
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer

Sv: Multiair-stumper søges 11.12.2015 19:58 #20729

Værktøjet har et bestillings nr 2000043500 på e-per det er faktisk ikke særligt dyrt derinde omkring 500 , men om det er til værkstederne det ved jeg ikke.

Jeg har taget et par billeder af værktøjet , men kan ikke få skittet lagt ind her på

Har du et mobil nr kan jeg sende et billede til dig , det kan da også være du kan finde billede af værktøjet ud fra nummeret på det.

Hvis der bliver ændret noget på multiairmodulet , selv om det er en løfter dr bliver skiftet , skal modulet nulstilles , for ikke at begynde at ligge fejl på det .

Mvh Flemming
Tid til at oprette siden: 0.13 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark