Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: The Fastest SUV in The World

The Fastest SUV in The World 29.09.2017 06:08 #26709

Sakset fra www.facebook.com/alfaromeousa
"There’s a new King of The ‘Ring––the Stelvio Quadrifoglio laps Nürburgring in a record 7 minutes and 51.7 seconds, making it the fastest SUV in the world."
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 29.09.2017 06:10 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: The Fastest SUV in The World 29.09.2017 09:27 #26711

Det er godkendt, kun 20 sekunder langsommere end Giulia Q.
Ole
Alfa Spider 916 3,2 V6, 2005
Alfa Giulietta 2,0 JTDm Sportivo QV, 2014
Fiat 500 Twinair 105 S, 2015
Sidste redigering: 29.09.2017 09:31 af Ole Jørgensen.

Sv: The Fastest SUV in The World 29.09.2017 19:45 #26722

Lars
Giulietta 1750 TBi
Giulia 1300 Super

Sv: The Fastest SUV in The World 30.09.2017 08:34 #26723

Who cares?

Der er alligevel en eller anden porschechef, som nu har fået en nervøs trækning...

PS. Man laver naturligvis ikke tidstagning med kamera ombord, det vejer jo!
PPS. Måske er tiden kommet til at genoplive Autodelta? Le Mans? F1? Eller måske noget helt nyt?
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 03.10.2017 19:04 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: The Fastest SUV in The World 05.10.2017 08:51 #26742

Ole
Alfa Spider 916 3,2 V6, 2005
Alfa Giulietta 2,0 JTDm Sportivo QV, 2014
Fiat 500 Twinair 105 S, 2015
Sidste redigering: 05.10.2017 08:54 af Ole Jørgensen.

Sv: The Fastest SUV in The World 17.12.2017 16:48 #27256

Lå i motorvejs-kø bag et eller andet nyere højbenet M-B. SUV-lignende misfoster med ”GLC” eller ”GLE” eller noget i den stil på bagklappen. Pludselig siger fruen præcis, hvad jeg lige havde tænkt : At sneglefarten (selv når man skal nå et fly) bliver endnu mere irriterende, når man er tvunget til at køre bag ved en så dyr bil, der er så ufattelig grim, set bagfra.

Derimod mener jeg, Alfa Stelvio er en temmelig smuk bil – altså af en SUV at være, - Desuden har Stelvio – bla. med de ekstremt hurtige omgangs tider, den har præsteret på Nürburgring, - slået sig fast som en vaskeægte Alfa Romeo.

Men alligevel har Stelvio – eller Tipo 949 - ikke en gang sin egen rubrik på klub-hjemmesiden under modelforum – og søgefeltet måtte i gang bare for at finde denne rubrik.

Jeg er godt klar over, at en SUV for mange ”fundamentalistiske” Alfister er mere ”ekstensielt”, end selv diesel i en Alfa. Men er ”vi” virkelig så forstokket Berlina-orienterede at vi slet ikke ønsker at tale om den?

Vi bør dog lige holde fast i, at på diesel oplyses 0-100 km/t. til 6,6 sek. For Stelvio Quadrif. er 0-100 tiden flere steder oplyst til 3,8 sek. (!!) Tallene er 3,9 sek. i Giulia Quad.

Det skal også fastholdes, at det nu er bekræftet, så ”officielt” som det er muligt, at Stelvio Quadrifoglio HAR sat verdens hurtigste omgangstid på Nürburgring af alle SUV’er, i tiden 7:51:7.:
nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/

Nogle vil sikkert stadig sidde surt og mumle :”1,8 tons tung varevogn på stylter ”, men Stelvio har faktisk ”styltet” sine 1.830 kg hurtigere rundt på ”Ringen”, end så hurtige biler som fx BMW M-4 coupé, Lamborghini Galliago i forskellige udgaver, Mercedes CLK AMG i DTM-trim, Porscherne; 911 GT3 og Panamera, Ferrari F430 o.lign. (!!)

Porsche Cayenne, der havde SUV-rekorden, indtil Alfa Stelvio kom på banen, blev slået med hele 8 – otte sekunder (!)

Ganske vist ses det jo på filmen (tryk evt. i linket - den røde skrift udfor Stelvios tid), at Fabio Francia denne gang er iklædt både køredragt og handsker, - modsat hans ”berømte” T-shirt i Giulia Quad. (2016), da han satte rekorden, verdens hurtigste 4-dørs sedan / berlina. Og han vil dog nok håbe på, at forsikringsselskabet ikke har set denne film, næste gang, han skal forhandle livsforsikring… Men for sat… da, - det er da race!

De Stelvio’er, jeg har prøvet, styrer efter min mening væsentligt bedre, end mange af de tyske/ franske /asiatiske mv. metervare- sedaner og stationcars, der er i handlen dag. Den føles overhovedet ikke som en bil, der er så stor og høj, som Stelvio reelt er.
Se ligeledes mediernes testkørere – fx som i T.G.’s test (af ikke-Quadrifoglio-modellerne):

www.topgear.com/car-reviews/alfa-romeo/stelvio/driving

og fx: en US–test inkl. gennemgang af det dér, med plads til kufferter mv.,



www.telegraph.co.uk/cars/news/alfa-romeo-stelvio-review/

www.autoexpress.co.uk/alfa-romeo/stelvio

Motorjournalist Søren Clauding’s test (se også video i højre hjørne):
www.motorsiden.dk/Biltest%202017/Alfa%20...Q4%20aut%20Super.htm

På alfaowners.com er copy/pasted en ret OK artikel af en vis berygtet herre, ved navn
J. Clarkson, (der jo blev fyret fra Top Gear) af hans første prøvekørsel af Stelvio på diesel. Jeg bringer en ”hurtig” oversættelse (med et forbehold: dette her er ”tidsfordriv” i flyet, så jeg har desværre ingen ordbog):

”Endelig! En SUV folde-ud-plakat. Og Ja, - den er italiensk.

Jeg har kørt den seneste Audi Q5, og jeg kan absolut ikke komme i tanke om noget som helst interessant at sige om den. Det er velfremstillet kasse, som koster nogle penge og producerer noget emission, og – helt ærligt – jeg vil hellere bruge Uber.

Nej, ærligt talt. Hvem vil nogensinde vågne op om morgenen, badet i sved som en ordblind til en stave-eksamen, bare fordi deres nye Q5 bliver leveret i dag? Hvilket barn vil nogensinde komme til at hænge en plakat op på sit værelse af bil, som denne her? Hvem vil nogensinde komme til at tænke på, at al den knoklen, som man har ydet på arbejdet for at betale for denne forbandede ting, virkelig var sveden værd? Det er der ingen der vil.
Man køber en bil, som denne her, på samme måde som man køber flydende opvaskemiddel. Og hvem, gider læse 1.200 ord om den lettere opdaterede flaske til flydende Fairy?

Hvad jeg kan fortælle, inden jeg går videre, er dog, at jeg hadede dens motor. VW’s post-diesel-gate 2-liters turbo er sandsynligvis det mest kedelige kraftcenter, monteret i nogen bil, nogensinde. Den er ligeså spændende som motoren i din vaskemaskine. Jeg mener: Du lægger først mærke til den, når noget går i stykker. Hvilket, du håber, vil ske i Audien, for så kan du ringe til Uber. Det vil i det mindste lugte interessant. Og komme med nogle interessante holdninger.
Jeg vil være ærlig. Jeg væmmes ved hele den nuværende høst af de såkaldte SUV’er, undtagen dem, jeg hader intensivt. Jeg kan ikke se meningen i at køre rundt i en bil, der er langsommere, dyrere og mere tørstig end en normal sedan eller stationcar. Det virker ganske enkelt idiotisk.

Men så for nyligt var jeg nød til at tage en kort tur til Toscana. Så snart jeg havde manøvreret mig igennem Alan Yentob og Polly Toynbee og Melvyn Bragg’erne, og havde ”flettet ind” på parkeringsområdet i lufthavnen i Pisa, fandt jeg en mand, der tilbød mig nøglerne til Alfa Romeos nye Stelvio.

Navngivet efter et fjernt alpepas i Norditalien, er denne bil en direkte udfordrer til Q5’eren og alle de andre oppumpede middelklasse-stationcars, hvis navne, jeg ikke gider ulejlige mig med at huske. Kort sagt: det var en Giulia sedan på stylter, og jeg var besluttet på at hade hver en del af den.

Manden var meget opsat på at få sit billede taget sammen med mig, og at fortælle, hvor meget han nød et Tv-program, kaldet ”Top Gear”, men jeg lyttede ikke efter. I stedet tænkte jeg: ”Hvad i navnet på alt, hvad der er helligt, har Alfa Romeo dog tænkt på”?

Hvis man har et så fornemt adelsmærke, og er så pinefuldt cool som Alfa, hvorfor ønsker man dog så at lave en forbandet køre-børnene-i-skole-bil? Det svarer til, hvis Armani pludselig begyndte at lave indkøbsposer.

Alfas ingeniører anstrenger sig hårdt for at forklare, at selvom den ser ud som en SUV, så føles det slet ikke sådan, når man kører den. De fortæller, at al kraften fra motoren bliver sendt til baghjulene, men så snart bare en smule af vejgrebet bliver tabt, vil op til halvdelen af trækkraften øjeblikkeligt blive sendt op til forhjulene.
De taler om drivaksler i kulfiber og megen brug af letvægtsaluminium, men jeg står bare og tænker: ”Jaja, men det er jo stadig en ski… indkøbspose.”

Jeg havde næsten den samme følelse af tænder-skærende raseri, i starten da jeg først oplevede Maserati’s Levante, og den viste sig, at den var præcis lige så slem, som jeg havde frygtet. Men i takt med at manden her, hentede flere venner over for at få taget flere selfies, begyndte jeg at stirre mere indgående på Stelvio’en, og det var ikke til at komme uden om det faktum, at den reelt ser temmelig godt ud.

Endelig, efter jeg havde poseret sammen med hele politi-etaten, alle og enhver i grænsevagttjenesten samt 3.000 taxi-chauffører, som alle elskede Top Gear, var det tid til at hoppe ind i Stelvioen. Og det er heller ikke til at komme uden om, at det var et vældigt rart sted at sidde. Lang, langt mere rart, end i Audien.

Der var noget originalt skulpturelt der inde. Du får følelsen i en Q5, at instrument-brættet er bygget med samme omsorg, som man får fra en køkkenmaskine. Det er alene en holder til målere og kontakter. Alfa derimod, har lavet sit til noget, der er værd at kikke på. Jeg formoder, at dette er en italiener-ting. Det derfor, Siena er et langt bedre sted at sidde og betragte mennesker, end i Dortmund.

At indstille GPS’en var til gengæld en udfordring. Det er fordi enhver by i Italien har et navn på 5.000 bogstaver, og så, - når du endelig har klaret at indtaste dem alle, - spørger GPS’en, hvilken Santa Lucia Del Menolata di Christoponte, du ønsker at indstille som destination. Det viser sig nemlig, at der også er 5.000 byer med samme navn. Langt om længe, - ca. samtidig med at Alan og Melvyn og Polly tager tilbage til lufthavnen for at rejse hjem fra deres ugelange brainstorming, – havde jeg fundet den rette by, og fyrede op under motoren. Diesel-motoren. Åh, du almægtige Gud. En diesel Alfa Romeo SUV.

Det mærkelige var dog, at fordi alle og enhver i Italien har en dieseldreven bil, føltes det ikke særligt underligt at klapre ud fra parkeringspladsen. Og derefter føltes det fint, fordi snart, var jeg på den racerbane, som kaldes autostrada’en, hvor den føltes meget kraftfuld.

Tallene siger, den går fra 0-62 miles i timen på 6,6 sek., hvilket er godt, men det er accelerationen ved middel-omdrejningerne, der imponerer allermest. Det er en acceleration, du ikke får i en Audi Q5. Det betyder, at du kan komme fri af bonden med det valnødde-lignende ansigt, som har klinet sin aldrende Fiat Ritmo fast til din bagkofanger ved 100 miles i timen.
Og nu er det ikke sådan, at man efterlader et spor af død efter sig, fordi på trods af sin store kraft og moment, er denne motor betydeligt renere, end den diesel, Porsche monterer i sin Macan. Og Alfa siger, deres kan klare næsten 60 miles pr gallon.

Altså, er den lige så hurtig, som badgen antyder, men styrer den nu også så godt, som Alfa lover?

Tjah, indlysende nok, er den mere end 7 tommer højere end sedanen, og har længere fjedre, men den er også (? ”squidgier” ?), hvilket ville være fint, hvis ikke Alfa havde givet den det samme superhurtige styrings-setup. Bare den mindste bevægelse med rattet medfører store retningsændringer, og det er fantastisk, når du er på en racerbane i en lavt-ridende bil. Men det er en smule alarmerende, når du er på autostradaen – på stylter – med en Ritmo helt oppe i numsen, og lastbilen foran pludselig vandrer ind i din bane, fordi chaufføren ser porno på sin mobil i stedet for at se på trafikken forude.

Det tager tid at lære at tænke sig vej rundt i svingene, men når du har fået fat i det, så må jeg sige, der er en gedigent spændende bil at køre. Den føles ikke så klodset som alle de andre SUV’er, og du får følelsen af, at den er skabt af folk, der var med til det, fordi de virkelig gerne ville. Ikke fordi, de skulle straffes for at have gjort noget galt.

Og af den grund, fordi det er en stor praktisk vogn med et enormt bagagerum og foldesæder og masser af aflæggerum, som nu også er Alfa Romeo, – er det den eneste SUV, som er ganske fristende. Når Alfa lancerer versionen med sin 500 hk. benzin-motor, vil den måske være direkte uimodståelig.”

Kilde: alfaowners.com, men har googlet, og det ses, at han giver Stelvio 4 ud af 5 stjerner (Levante gav han 2, Porsche Cayenne 3) og den reelle kilde:

www.driving.co.uk/car-reviews/clarkson-r...-alfa-romeo-stelvio/

På JC’s opfordring: test af Stelvio Quadrifoglio – bla. fra hans tidligere arbejdsplads :.

www.topgear.com/car-reviews/alfa-romeo/2...5dr-auto/first-drive

(til gengæld er stavekontrollen vist sparet væk på T.G…)

www.autocar.co.uk/car-review/alfa-romeo/...rifoglio-2018-review

Faktum er, at på danske gule plader kan man slippe med 350.000 kr. (ex moms) for Stelvio, i basisudgave, 150 Hk. diesel – og baghjulstræk).
Sidste redigering: 17.12.2017 17:14 af Peter Engholm-Pedersen.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.25 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark