Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Køler(frost)væske og nordmotor

Køler(frost)væske og nordmotor 25.05.2016 20:55 #22467

Jeg har renset og adskilt det meste af mit kølersystem og er ved at gøre klar til samling. Kører i Thansen og køber noget køler(frost)væske. Jeg forklarer det er en "gammel" bil med alumotor. Hvor til han bliver lidt usikker på hvad han vil og må anbefale. De har en blå og en rød. Han vil anbefale den røde som indeholder 1,2 Ethandiol som han mener er til alumotorer. Er der nogen der har nogen erfaring med dette og findes der noget bedre?
Vedhæftning:

Sv: Køler(frost)væske og nordmotor 26.05.2016 06:41 #22477

Hvis du kun har adskilt det meste, skal du bruge samme type som før, da de forskellige typer ikke kan blandes. Jeg kan se, at det er G12+, tvivler kraftigt på, at det har været anvendt før. Jeg ville vælge den blå. Skift hver 2. år, så er du sikker på, at der ikke kommer korrosion i systemet. Problemet er ikke, at frostsikringen ophører, men at de korrosionshæmmende additiver bliver opbrugt.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Køler(frost)væske og nordmotor 26.05.2016 07:41 #22479

Hej med jer

Morten er der ikke noget med at med ”den gamle” type frostvæske glykolbaseret og de nye inhibitorer de bruger i long Life ikke er det samme.
Som jeg har forstået det. Er det ikke nødvendigt at skifte frostvæske af long Life typen.
Men da vi ved at der kan være forskel på de forskellige produkter. Ville jeg vælge et produkt hvor det er et kendt firma der distribuerer. Dette kan have betydning for den mængde af inhibitorer der er anvendt i blandingen.
Den nye type har heller ikke de problemer, som var kendt med de glykolbaserede, hvor det med aluminium, forårsagede at frostvæsken skulle skiftes ofte. Da frostvæske kunne korrodere eks. topstykker, eller blok når vi taler om motorer i fuld aluminium

Sv: Køler(frost)væske og nordmotor 26.05.2016 08:35 #22480

Lusker mig lige ind på tråden - min TS motor blev utæt mellem blok og forring sidste år. Vil gerne høre lidt mere omkring valg (og udskiftning) af kølervæske
OO=V=OO

AlfettaLars

Alfetta QO 1986
Giulietta JTDm 170

www.alfetta.dk

Sv: Køler(frost)væske og nordmotor 26.05.2016 17:00 #22484

Jeg ville gøre som Morten skriver, køb den blå frostvæske og skift hver andet år.
Hvis motoren har været fuldstændigt adskilt og kemisk renset, kan man hælde en moderne long life frostvæske på.
Moderne motorer har mange komponenter af aluminium, så long life frostvæske er OK i en renset alu motor.
Hvis en motor med både blok og topstykke i aluminium ikke får skiftet frostvæske hyppigt nok, kan utætheder opstå pga. tæring mellem stålforingen og aluminium. Det kaldes galvanisk tæring. Dette kan også opstå i biler med gitterramme og aluminiums plader.

Sv: Køler(frost)væske og nordmotor 26.05.2016 20:06 #22485

Yeps, du skal bruge den blå frostvæske. Husk det skal fortyndes. Når du nu er i gang , så er det måske en god ide at få renset kalkaflejringerne i kølesystemet med vand iblandet Natrium Bikarbonat. Det bliver anbefalet i reparationshåndbogen.

Ole
Giulietta 170 Multiair
159 Q4
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior
Tid til at oprette siden: 0.16 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark