Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Kørelys mangler - dvs. elektriske gremlins...Hjælp

Kørelys mangler - dvs. elektriske gremlins...Hjælp 08.11.2015 17:05 #20251

Min ellers trofaste 164 V6'er fra 1990 har pludselig mistet kørelyset.
Nærlys og langt lys fungerer fint.

Yderligere symptomer: ved blink til højre og venstre bliver den af og til hængende med konstant lys, og viskerrobotten har et par gange ikke villet slukke.
Ved lidt stigende omdrejningstal fra tomgang bliver lyset synligt en anelse kraftigere. Den lader fint med generatoren (ca. 15 volt på displayet).

Nogen der kan hjælpe?
Er det evt. stelforbindelsen den er gal med?

Bh Peter Lundorf

Sv: Kørelys mangler - dvs. elektriske gremlins...Hjælp 08.11.2015 18:55 #20255

Hej Peter

Hvad mener du med kørelys? Det må være nærlys på en 164?

Blinklys problemerne kunne tyde på problemer med relæet, det er normalt, at forbindelserne inde i relæet bliver slidt. Du kan evt. prøve at trykke lidt på det og se, om det blinklyset ændrer opførsel. Mht. viskerne kan det måske være stilkkontakten, der er ustabil.

Hvis det er displayet i instrumenthuset, som viser 15V, vil jeg nok få selve generatoren testet, da det vil give en mere præcis måling.
Alfa Romeo 164 Q4 - 1994
Alfa Romeo 4C - 2015
Lancia Thema 8.32 - 1989

Sv: Kørelys mangler - dvs. elektriske gremlins...Hjælp 09.11.2015 13:07 #20264

Hej og tak for svaret

Jeg mener selvfølgelig, at den ikke har nærlys og kun positionslys.

Har prøvet at kigge på relæer og sikringer, men alt ser umiddelbart ok ud.

Er der mon nogen, som ligger inde med en ratstilk? Tænker den måske ikke virker ordentligt.

Bh Peter

Sv: Kørelys mangler - dvs. elektriske gremlins...Hjælp 09.11.2015 21:46 #20277

Jeg kigger på livet løs på nettet for at finde mere info om problemet.

Det lader til, at den ikke er født med automatisk kørelys - men det har den nu.
Dvs. der sandsynligvis sidder et eftermonteret relæ et sted, som ikke virker længere.

Jeg vender tilbage, når jeg er blevet klogere.....

Inditl da må I meget gerne komme med input eller forslag

Bh Peter
Sidste redigering: 09.11.2015 21:47 af Peter Jessen Lundorf.

Sv: Kørelys mangler - dvs. elektriske gremlins...Hjælp 10.11.2015 11:44 #20282

Det kunne måske tænkes, at der var flere fejlårsager på en gang…?

Dog i hvert fald da blinklyset på min tidl. Alfa 33 ie, 1992 samt på den Fiat Tipo fra 1991, min mor havde, ”blev hængende” med konstant lys, skyldtes det enten en kortslutning i et af blinklysene (dvs. dårlig stelforbindelse) – eller at en pære var gået.

En årsag kan også være at der er slidt hul i isoleringen i et eller flere af kablerne eller en dårlig og / eller fugtig samling.

”Stel-forbandelse” er en ret sandsynlig årsag til el-problemer i enhver bil med det antal år på bagen. For en sådan ”midaldrende dame”, er der jo en vis risiko for, at der kan være trængt fugt ind i kabelsamlinger, - eller der ligger nogle kabler et sted, hvor isoleringen er slidt af med årene.

Men umiddelbart kunne det samlede antal fejl, du nævner også tyde på en kortslutning et sted bag rattet, – måske i nærheden stilk-kontakterne. Når du justerer rattet kunne et eller flere af kablerne måske være kommet i klemme, fordi de måske er blevet stive med årene.

Min Alfa 164 TS, 1994, havde vist ingen El-problemer, bortset fra at baglyset en gang var væk. Årsagen blev relativt hurtigt lokaliseret til en samling et sted under bagsædet.

S.v.j.h. sidder diverse relæer på Alfa 164 til lys og blink også ved batteriet i bagagerummet, og det kunne jo også være et blinkrelæ, - eller måske nærmere en forbindelse til do...
Sidste redigering: 10.11.2015 11:46 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Kørelys mangler - dvs. elektriske gremlins...Hjælp 10.11.2015 18:29 #20284

Hvis et eftermonteret "kørelys" er monteret, er der sandsynligvis et Bosch anlæg (det tænder nærlys og baglygter med lidt lavere spænding end når lyset tændes normalt). Et sådan fik jeg monteret på min Spider 1970. Relæet til det er blåt (lettere transparent). Autoelværkstedet som monterede det, placerede relæet øverst på venstre inderskærm.
Autoelværksteder er ofte bedre en mekaniske værksteder til at finde og rette fejl på elsystemet.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.14 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark