Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Boxer-ombygning fra ie til karburator

Boxer-ombygning fra ie til karburator 09.08.2010 14:35 #3789

Jeg går egentlig og overvejer lidt at bygge motoren om til karburator-motor. Men er 40mm for meget til en 1,5'er - eller kan det sagtens gå? Har nogen evt. mulighed for at guide mig på vej i ombygningen? Jeg tænkte at bibeholde den elektroniske benzinpumpe, medmindre det er nemmere at lade være - jeg er klar over at den i såfald skal have en benzintryksregulator.

Sv:Boxer-ombygning fra ie til karburator 09.08.2010 15:07 #3790

du skal ikke forsøge at regulere trykket fra en indsprøjtningspumpe så langt ned... Den er beregnet til at levere benzin ved 3-4 bar og dine karburatorer kan ikke tage mere end 0.1-0.2 bar. Køb en elektrisk lavtrykspumpe istedet.. De koster ikke ret meget fx hos Biltema.
40mm er sikkert kørbart - 36mm passer nok bedre til almindelig kørsel, men det kommer an på hvad formålet er med ombygningen? Vil du have høj top-effekt? Eller moment i det lave eller mellemområdet?

Sv:Boxer-ombygning fra ie til karburator 09.08.2010 15:22 #3792

Planen er at den skal bruges til hverdagskørsel, så moment i mellemområdet må være den optimale løsning.
Hvad kan sådan en ombygning komme til at løbe op i, og hvad skal jeg have fat i af stumper, udover lavtrykspumpe og karburatorer?

Sv:Boxer-ombygning fra ie til karburator 09.08.2010 20:03 #3797

Du skal også have fat på indsugningsmanifolde, luftfilterkasse og nogle andre småting.

Sv:Boxer-ombygning fra ie til karburator 10.08.2010 21:48 #3810

Hvad er det for en bil, som skal bygges om?

Du står i medlemslisten med en 33 1.5 ti, og den er født med karburator.

En 1.5 kan godt bruge 40 mm. Jeg havde det i sin tid, og sammen med nogle andre ændringer bevirkede det, at effektkurven krydsede den oprindelige ved 2.300 o/m. Det vil sige, at under var der mindre effekt end oprindeligt.

Men hvis du køber 40 mm karburatorer, skal den under alle omstændigheder på rullefelt og dyses ind, mens du måske blot kan montere original 36 mm og håbe på, at standard-dysning kører ok umiddelbart.

mvh
Peter D
Alfasud 1.2 ti 1977, Alfasud 1.5 ti 1982, Alfasud 1.5 ti QV 1982, 75 Turbo Evoluzione 1987, Alfa 145 1.6 T.Spark 1998

Sv:Boxer-ombygning fra ie til karburator 10.08.2010 21:56 #3811

Det er en indsprøjtningsmotor der er lagt i af tidligere ejer, men da jeg som skrevet har en del problemer med tomgangen, overvejer jeg derfor en ombygning.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.34 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark