Det er ikke det store kendskab, jeg har om køb af lige denne type Alfa GTV,
men Alfaworkshop har lavet en ganske udmærket buyer’s guide :
www.alfaworkshop.co.uk/alfa_romeo_gtv.shtml
Indtrækket på den GTV 3,2 på Bilbasen, du har sendt link til, ser umiddelbart flot ud. For mig kunne lakken dog en smule ”træt ud”. Det kan dog skyldes fx selve farven, alm. støv, manglende polering, belysningen i rummet mv.
Den bageste bremseskive, mener jeg også, ser en smule mistænkelig ud, men det kan dog skyldes, at bilen har været parkeret ude i regn og sne, og bare trænger til at ”rulle en tur” for at få fjernet rusten på skiven, men begge dele bør jo undersøges nærmere.
Vi kan konstatere, at bilen i hvert fald skal til syn i år, og at KM-tallet er rigtigt fint, men brug altid de tidligere synsrapporter til at kontrollere, om det KM-tal, der er oplyst, er realistisk i forhold til synshallernes noteringer (få oplyst tidl. reg.nr af sælgeren):
selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx
Det er jo generelt for alle biler, at hvis der er mange (mekaniske) punkter, der har været påtalt ved de tidligere syn, tyder det på, at bilen har været dårligt vedligeholdt. I øvrigt giver de gamle synsrapporter jo tit også indikationer af, hvad der tidligere er repareret på bilen.
Check servicebogen, og bed om at se regningerne for de tidligere reparationer og service. Man bør være ekstra forsigtig, hvis der ikke længere findes dokumentation for, hvad der har været lavet af vedligeholdelse mv, – med mindre sælger er en, man har stor tillid til. Det samme gælder, hvis servicebogen ikke er ført ajour med stempler fra reelle Alfa-værksteder, eller ihverftald værksteder, der har et indgående kendskab til Alfa Romeo.
En Alfa Romeo er nu en gang en special-bil, som på mange punkter kræver særligt kendskab, håndelag og grundighed for mekanikeren. Jeg har selv gennem tiderne selv haft flere brugte Alfaer, der tydeligvis havde været ”mishandlet” af de fx VW- og ikke-mærke-værksteder, der havde haft bilen inde. Det har for mig gennem årene givet en række efterreparationer, irritationer, direkte nedbrud mv.
Husk desuden altid inden køb af brugt bil at kontrollere, at der ikke er tinglyst udlæg eller pant i bilen:
www.tinglysning.dk/t/#/top/forespoerg/bilbogen
Det er nok kun at skrive stelnummeret, som fx kan hentes fra synsrapporterne, men kontroller, (at det er den rigtige bil, +) at det af Bilbogsattesten fremgår: ” Der findes ingen hæftelser på køretøjet”.