Har en 146 1.6TS fra 1998.
Holdes rusten væk, som især bider sig fast i selve vognbunden (de forbistrede udluftningshuller) og i forvognen (hylden til køleren og det andet pladeværk derude) og forreste hjulkasse ind mod motorrummet, så er resten sådan ret meget op til den almindelige slid.
Bøsninger i bærearmene kan være slidt.
Vær opmærksom på bremserørenes tilstand.
Lyt til hjullejerne.
Er der olie på motoren?
Hvordan ser det ud med remskifte og har den evt. "diesellyd"? (variatoren, som så skiftes ved næste remskift).
Jeg har haft en utæt pakning i ventildækslet, så der kom lidt olie i tændrørsbrøndene. Det giver elendig motorgang, men fikses på 20 minutter.
Tæret gummislange i indsugningen (mellem MAF og spjældhus - Dén var jeg godtnok længe om at finde...) som også giver elendig motorgang. At skifte til en armeret silikoneslange tog også 20 minutter...
Ved lidt utidig racerkørsel, kvaste jeg for nyligt udrykkerlejet i koblingen. Udrykkerleje og kobling skiftes sammen og er en af de lidt dyrere operationer (har ikke plads til, at gøre det selv), men hvis den nye kobling så også holder 250K kilometer, så er det ok.
Et udrykkerleje kan dog sagtens være en smule "rumlende" i 100K+ kilometer...
Syncro til 3' gearet er det rene lort, men jeg sætter sansynligvis en renoveret 2.0 kasse på.
Kører ganske glimrende og er tilmed praktisk i daglig brug, med den store bagklap.
Der er den bedre, end min kammerats 156'er, der med sin snævre bagagerumsåbning kræver en gynækologisk eksamen, før barnevognskassen kommer ind...
Betjeningsgreb i kabinen er selvfølgelig slidt, men de fungerer, der er lys i alle knapper og der er ingen mislyde.
Førersædet er siddet lidt fladt, men det er Bents skyld
Så min Alfapotte og jeg fortsætter det gode bekendtskab længe endnu!