Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Køleproblemer?

Køleproblemer? 18.07.2015 11:35 #19113

Hep!

Hvad siger folket til dette: Når bilen kører derudaf på landevej/motorvej, så er der ingen problemer, men når man stopper ved lyskryds og lignende, så stiger temperaturen rimelig hurtigt.

Der er for nyligt (i forbindelse med tandremsskift) skiftet vandpumpe, så det er ikke den, og det er lige meget om jeg kører med eller uden klimaanlæg. Kølerblæseren virker som den skal.

Jeg tænker selvfølgelig termostat, men synes ikke helt det matcher op med symptomerne?

Vi tænker også på dårlig udluftning?

Måske der har været brugt kølertætner, så vi regner med at prøve med noget kølerrens, og så tager den der fra?

Måske en ny køler?

Og så er der selvfølgelig toppakningen, som jeg i al fald ikke håber på?

Og for at komme med lidt yderligere info, så kørte jeg på arbejde i går, (20km landevej, 30km motorvej og så 10km bykørsel) hvor det viser sig, at når jeg kommer ind omkring lyskrydsene i Kbh, så stiger temperaturen, og rammer forholdsvist hurtigt 100-110, men slukker og tænder jeg bilen igen med det samme, så viser den igen de 89-90 grader og stiger så igen ved næste lyskryds hvor jeg kan gøre det samme.

Da jeg ankommer på jobbet, stopper jeg bilen, lader den stå i tomgang, og åbner frontklappen. Blæser kører som den skal, temperaturen stiger igen på instrumentet, men der er intet der tyder på noget der koger selv om der står 110 grader. Slukker bilen, tænder igen, og den viser nu 90...
John Sahl
1998 166 3.0 V6 24V Q2

Sv: Køleproblemer? 18.07.2015 15:03 #19121

Prøv først at måle temperaturen på køleren, køleslanger osv med en infrarød temperaturmåler. Hvis temperaturene er nogenlunde den samme forskellige steder i kølesystemet, er det formentlig en elektrisk fejl ved bilens temperaturmåler.

Sv: Køleproblemer? 18.07.2015 22:35 #19125

Kan du se om vandet cirkulere i ekspantions beholderen , der kan jo godt være en fejl på vandpumpen selvom den næsten lige er skiftet , det er da set før:)

Sv: Køleproblemer? 03.09.2015 11:39 #19524

Vandet cirkulerer, og har fine temperaturer alle de steder jeg kan måle. MultiECUScan viser også helt normale temperaturer over alt.

Jeg har skiftet termostat, temperaturføler og instrumenthus, intet har hjulpet. Jeg har nu skiftet tilbage til mit originale instrumenthus, og lever indtil videre med fejlen, da det er tydeligt at de reelle temperaturer ikke er et problem, men det føles godt nok underligt at se på termometeret uanset.

På et eller andet tidspunkt får jeg vel tid til at få kigget ordentligt på de små elektriske finurligheder, men indtil da, så nyder jeg bare at køre 6-cylindret Alfa
John Sahl
1998 166 3.0 V6 24V Q2

Sv: Køleproblemer? 03.09.2015 14:16 #19525

Det lyder omtrent som min jts. Den fik monteret en ny, men defekt temperaturføler (i temostathuset med 4 ben, jf. 2 til instrument og 2 til motorstyring) ifb. med komplet tandremsskifte. Her kom mekanikeren så også til at knække stikket til sensoren, og det ikke er lykkedes mig at finde et andet endnu, så pas på. Plastikstik bliver skøre af varme med tiden. Tjek også køleren grundigt.

Sv: Køleproblemer? 03.09.2015 18:02 #19527

Jeg har haft en med samme problem det var tempaturføler ..... Er du helt sikker på at den er udluftet så der ikke er luft i køler system .en Fiat / alfa tester på så kan man bedre se grader og hvad der sker end instrumenter er jo bare en ca op lysning
Sidste redigering: 03.09.2015 18:05 af Carsten Dalgaard.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.16 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark