Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: 166 2.5 V6 24V motor holdbarhed

166 2.5 V6 24V motor holdbarhed 09.02.2014 23:43 #12763

TS motoren kan ofte være ret udskældt mht. holdbarhed, men hvordan forholder det sig med 2.5 V6 24V - og de større 3.0 & 3.2...!??

Erfaringer herom modtages gerne:)

Sv: 166 2.5 V6 24V motor holdbarhed 10.02.2014 00:55 #12764

De holder skam fint, hvis de får den kærlighed og service de skal ha.
De fleste går til pga. tandrem eller overophedning, typisk køler, vandpumpe, kølerslanger, termostat der hænger.

Det største problem er når det er en der IKKE har pengene til og holde dem i orden,
som ejer dem.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: 166 2.5 V6 24V motor holdbarhed 10.02.2014 04:11 #12766

Busso-motorerne er bund solide og kan kun slås ihjel hvis du virkeliggør dig umage.
Lad den få varmen og lad den så ellers arbejde - skønnere soundtrack findes ikke ...
Bruger ikke olie og er i det hele taget omgængelig + et ægte mekanisk Q2 differentiale er billigt og en fantastisk opgradering, der ikke fås til TS gearkassen. Klar anbefaling herfra.
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: 166 2.5 V6 24V motor holdbarhed 10.02.2014 09:51 #12771

Bundsolid motor, ingen tvivl om det.

Det største problem er mangelfuld pasning / plejning. Eller hvis den har levet et hårdt liv. Jeg taler af bitter erfaring.

Udover de i den her tråd nævnte ting, så sidder der også et vandrør under køleren, som tærer væk.
Mvh
Henrik

Alfa Romeo GT 3.2 V6 24V
Fiat Panda 1.2 Dynamic

Sv: 166 2.5 V6 24V motor holdbarhed 10.02.2014 16:43 #12782

Takker for foreløbige svar.

Det er ganske enkelt savnet efter min gamle 2.5 V6 24, der stadig gnaver. Den lyd skal der noget Ferrari/Maserati V8 til at overgå, og da jeg ikke er sikker på om det bliver i år, eller næste år der kommer plader på min 3200 GT, så overvejer jeg kraftigt Busso løsningen her og nu. Problemet er bare at siden jeg havde min med ca. 150.000 kørte km., så ligger de nu med min. 200-350.000, og Alfa motorer omkring de 300.000 er jeg nok lidt forbeholden for. Busso V6´eren synes dog generelt at være sikker, og kun ved manglende tandremsskift/øvrig service/misbrug knækker de ned før tid. Brugte Busso motorer synes ligefrem billigere end TS motorer, men servicedelene dog ca. dobbel up, ligesom resten af en Busso V6´s driftsbudget. Nu går jeg kun efter livskvaliteten ved lyden, og ikke driftsøkonomien - men dog rart at vide at de tilsyneladende kan gå de mange kilometer ved korrekt service/brug. Lige nu henstår der så 2 spørgsmål:

Hvad er tandrems udskiftningsintervallet på en 24V..!? (Km/år)

Hvor mange kilometer vil man almindeligvis kunne forvente af en 24V - under forudsætning af korrekt service..!?

Og så lige et bonus spørgsmål: Synes at have læst at man kan skifte knaster fra en 3.0 over på en 2.5 - begge 24V - og derved opnå x antal flere HK. Hvis der alligevel skal skiftes tandrem, er det ikke meget mere arbejde at skifte knaster..

Sv: 166 2.5 V6 24V motor holdbarhed 10.02.2014 16:51 #12783

V6 køre med 60000km eller 3 år for og være på den sikre side.
Da det er de samme knastlåse der bruges til 2,5 og 3,0 er jeg ret sikkert på at de knastaksler er ret ens.
Vil du har mere power, smid en 3,0 i.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.
Tid til at oprette siden: 0.15 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark