Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Bedre lyd med akustisk dæmpning (147)

Bedre lyd med akustisk dæmpning (147) 23.01.2017 23:24 #24883

Jeg vil opgradere lyden i min 147'er (standard - ikke Bose) og har talt med Carsound i Hillerød, som virker meget kompetente.

I første omgang havde Carsound via mail anbefalet mig nye Rainbow højtalere til ca. 3000 kr. Jeg var efterfølgende forbi butikken, hvor de hørte mine standard højtalere, som de synes lød fornuftigt og sagde at rainbow højtalere i store træk bare villle kunne spille højere og kun marginalt bedre.

De anbefalede mig derfor at få lavet til akustisk dæmpning med butylgummi/alufolie istedet til ca. 5-6000 kr. (materialer 1.800 + 5-6 timers montering), som de mente ville give et bedre og mere hørbart resultat.
De har sikkert ret, men jeg har meget svært ved at vurdere hvor meget jeg skal forvente i.f.t. omkostningen.

Jeg kan se flere herinde har været igang med dæmpning - men jeg bliver ikke klog på forholdet mellem investering og udbytte.

Er der nogen der har erfaringer eller bedre idéer ? Hvordan med standard Blaupunkt radioen - er den OK ?

Sv: Bedre lyd med akustisk dæmpning (147) 24.01.2017 11:53 #24885

Kan kun anbefale som minimum lyddæmpning af dørene.
Fik det selv lavet (sammen med opgradering til navi og nye højttalere hele vejen rundt) i min 159 SW.

Hvis du kigger på diverse sider, så er det faktisk ikke en umulig opgave at klare selv, hvis man har faciliteterne til det.
Planen er at jeg selv skal gøre det på mine kommende biler.
Nuværende: Alfa Romeo 156 2,5 V6 samt køretøj af Sydkoreansk afstamning
Tidligere: Fiat 127, Alfa Romeo 75 2,0 TS, Alfa Romeo 159 SW Ti 2,0JTDm, Alfa Romeo GTV6 2,5 med lidt ekstra samt en riskoger og en tjekke.

Sv: Bedre lyd med akustisk dæmpning (147) 24.01.2017 12:39 #24886

Nu er en bil jo ikke just en koncertsal, så der vil være mange af ting hvor 'det kommer an på'.

Akustisk dæmpning er nok en gode idé, men primært som gør-det-selv-projekt - timelønnen er simpelthen for dyr hvis man skal betale andre for det. Der findes helt sikkert en bunke gode videoer om hvordan man gør på nettet.

Inden du bruger en bunke penge på udstyr skal du nok gøre op med dig selv hvad du vil have ud af det - og hvad du putter ind i det ... hvis du mest hører almindelig radio og MP3 i standard (almindelig lav) kvalitet, så kan det være ret lige meget med anlægget, jo.

En nem måde at lave en fin upgrade på er - som beskrevet i den anden aktive tråd om dele til 147 - at købe en donorbil i Dyskland med Bose, læder, A/C, hjul, udstødning, undervogn m.v. og så flytte hele dynen over ...
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916
Sidste redigering: 24.01.2017 12:57 af Mikkel Lund.

Sv: Bedre lyd med akustisk dæmpning (147) 30.01.2017 20:18 #24921

Hej Michael

Tak for tippet - tror jeg prøver selv, når ude temperaturen er kommet lidt op.

mvh
Henrik

Sv: Bedre lyd med akustisk dæmpning (147) 30.01.2017 20:21 #24922

Hej Mikkel

Jeg har allerede talt med vores fælles mekaniker Rene om Bose donor modellen - han siger dårlig idé - der skal trækkes nyt ledningsnet.
Men du har ret - jeg må hellere gøre det selv - så kan jeg i 2. runde overveje om jeg er tilfreds med dæmpningen eller jeg skal gå videre med højtalere etc.

mvh
Henrik

Sv: Bedre lyd med akustisk dæmpning (147) 31.01.2017 12:30 #24925

Hmm, er det ikke bare ledninger til wooferen? Eller er BOSE-anlægget CANBUS styret?

Donormodellen har en håndfuld andre fordele, så stadig værd at overveje ...
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.16 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark