Månedens Klassiker
Torsdag, 01 December 2011 00:00
 

ALFA ROMEO 147

Alfa Romeo 147 blev præsenteret automobiludstillingen i Torino i foråret 2000 som en afløser for model 145/146 fra 1994/1995. Der var igen tale om en kompakt personbil med tværliggende frontmotor og forhjulstræk (de første benzinudgaver af 145/146 havde dog langsliggende boksermotor).

Udover at afløse model 145/146 skulle Alfa Romeo 147 forsøge at blive en lige stor succes, som storesøsteren 156 havde været nogle år forinden, og det er vist ingen hemmelighed, at Volkswagen Golf var den største konkurrent.

   
Alfa Romeo 147 ved præsentationen i år 2000 med tre og fem døre.
Designet var nyt, og som model 156 var forreste nummerplade monteret under venstre forlygte. Alfa Romeo 147 var designet af Walter de Silva og Wolfgang Egger og blev fremstillet fabrikken i Pomigliano d’Arco ved Napoli, hvor også Alfasud i sin tid blev fremstillet, og ved præsentationen kunne den fås med fire forskellige motorer, tre benzin og en diesel.

Benzinmotorerne var 1.6 TS 16V med 105 hk/140 Nm, 1.6 TS 16V med 120 hk/146 Nm og 2.0 TS 16V med 150 hk/181 Nm. Dieselmotoren var 1.9 JTD med 110 hk/275 Nm.

Alfa Romeo 147 blev kåret som Årets Bil i Europa 2001 med 238 point, hvor de nærmeste konkurrenter var Ford Mondeo og Toyota Prius med henholdsvis 237 og 229 point, der var tæt løb.

Ved præsentationen havde Alfa Romeo 147 tre døre, men måneder efter at salget begyndte i efteråret 2000, kunne den også fås med fem døre, og håndtaget til de bageste døre var placeret ved siden af sideruden ligesom 156. Selv om Alfa Romeo 147 er 26 cm kortere end 156, er akselafstanden kun 5 cm kortere, og bagsædepladsen er acceptabel.
 
   
Interiør fra 2000.
En ulv i ulveklæder, Alfa Romeo 147 GTA fra 2002 med 250 hk - her flankeret af 156 GTA og 156 GTA SportWagon.
Hjulophængene er i store træk identiske med 156, og der er tænkt den passive sikkerhed med seks airbags, kraftige stålbjælker i de forreste døre samt tre nakkestøtter og tre rulleseler ved bagsædet. Udover radio og cd-afspiller kunne Alfa Romeo 147 fås med indbygget håndfri telefon, navigationsanlæg og stemmestyret nødopkald, man kunne sætte sig i forbindelse med Alfa Romeo’s eget callcenter og rekvirere medicinsk eller mekanisk assistance.

Ligesom Alfa Romeo 156 kunne Alfa Romeo 147 i varianten 2.0 TS 16V fås med 5-trins Selespeed-gearkasse, og dieselvarianten havde commonrail-dieselmotor.

Alfa Romeo 147 GTA blev introduceret i 2002 måneder efter introduktionen af Alfa Romeo 156 GTA, med samme motor som 156 GTA, en 6-cylindret V-motor 3,2 liter med 24 ventiler og 250 hk.

Et sandt mesterværk af en motor, der sætter Alfa Romeo 147 GTA i stand til at accelerere fra nul til 100 km/t blot 6,3 sek. og nå en tophastighed 246 km/t. Alfa Romeo 147 GTA kunne kun fås med tre døre og kan kendes ændrede kofangere, luftindtagene siden af scudetto’et, tydelige skørter og særlige aluminiumsfælge. Gearkassen er 6-trins manuel, og bremserne er kraftige og har ventilerede skiver 330 mm for og massive skiver 276 mm bag. Fra 2003 kunne Alfa Romeo 147 GTA fås med 6-trins Selespeed- gearkasse.
 
   
Facelift i 2004 med ny front og forlygter.
Interiør fra 2004. Bemærk adskillelsen i instrumenthuset er fjernet.
I slutningen af 2002 blev Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V præsenteret med to overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Motoren yder nu 140 hk og har et maksimalt drejningsmoment 305 Nm. Gearkassen er 6-trins manuel, og præstationerne er acceleration fra nul til 100 km/t 9,1 sek., en tophastighed 206 km/t og et gennemsnitligt brændstofforbrug 16,9 km/l.

automobiludstillingen i Paris i efteråret 2004 blev Alfa Romeo 147 præsenteret med et facelift. De mest tydelige ændringer er nye forlygter og en bredere trekant. Derudover er baglygterne mindre spidse ind mod bilens midte, flere varianter har fået en kromliste nederst bagklappen, og der er nye materialer i kabinen.

I 2004 var Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V blevet endnu kraftigere og har nu 150 hk og acceleration fra nul til 100 km/t kan overstås blot 8,8 sek., og i 2007 kunne den fås med elektronisk spærredifferentiale, Q2, af samme type som den Bertonedesignede coupé-søster, Alfa Romeo GT.
   
Udstyrsvarianten Alfa Romeo 147 Ducati Corse forfulgt af en ... Ducati ...
automobiludstillingen i Bologna i december 2007 blev resultatet af et samarbejde mellem Alfa Romeo og motorcykelproducenten Ducati præsenteret i form af Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V Q2 Ducati Corse. Effekten er 170 hk, drejningsmomentet 330 Nm, acceleration fra nul til 100 km/t klares 8 sek., og tophastigheden er 215 km/t. Man kunne vælge mellem farverne Rosso Giulietta (rød), Nero Micalizzato (sort) og Bianco Ghiaccio (hvid), og en Ducati Corse kan kendes grå 18-tommer aluminiumsfælge med en tynd rød stribe, særlige stafferinger langs bilens sider, Ducati-mærke under hvert sideblinklys og ved 147-emblemet bag samt sort læder med røde syninger rat og sæder.

Produktionen af Alfa Romeo 147 med tre døre blev indstillet i slutningen af 2008, og den sidste med fem døre blev fremstillet i maj 2010. Jeg kender ikke det endelige produktionstal, men ved udgangen af 2009 var der fremstillet 647.480 eksemplarer, hvilket er tæt den hidtil mest sælgende Alfa Romeo, model 156, der i perioden 1997-2007 blev fremstillet i 673.435 eksemplarer.

Alfa Romeo 147 blev afløst af Alfa Romeo Giulietta, der blev præsenteret automobiludstillingen i Genève i marts 2010.
SPECIFIKATIONER, 147 1.6 TS 16V

Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri. Tværliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Forhjulstræk.


Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, tandremstrukne knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 82 mm. Slaglængde 75,65 mm. Slagvolumen 1.598 cm3. Kompression 10,3:1. Tændings- og brændstofindsprøjtningssystem af typen Bosch Motronic ME 7. Maksimal effekt 105 hk v/5.600 o/m. Maksimalt drejningsmoment 140 Nm v/4.200 o/m. Litereffekt 65,7 hk/l.


Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,91:1; 2. 2,24:1; 3. 1,52:1; 4. 1,16:1; 5. 0,97; R. 3,91:1. Udveksling i differentiale: 3,714:1.


Hjulophæng
For: Dobbelte tværsvingarme med skruefjedre, krængningsstabilisator og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: McPherson-ophæng med to tværgående arme og en langsgående arm, skruefjedre, krængningsstabilisator og hydrauliske teleskopstøddæmpere.


Styretøj
Tandstangsstyring med servoassistance.


Bremser
Hydraulisk system med servoassistance, ABS, EBD (elektronisk bremsekraftfordeling), skivebremser med massive bremseskiver for og bag samt lastafhængig bremsekraftregulator til bagbremserne. Mekanisk håndbremse baghjulene.


Hjul
Stålfælge 6x15” med 185/65R15H dæk.


Mål og vægt
Længde 417 cm. Bredde 173 cm. Højde 144 cm. Akselafstand 254,5 cm. Sporvidde for/bag 152/150 cm. Egenvægt 1.190 kg. Frihøjde 12 cm. Benzintank 60 liter. Bagagerum 280-1.030 liter.


Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 11,3 sek. Tophastighed 185 km/t. Gennemsnitligt brændstofforbrug 12,3 km/l.


Nypriser 29.10.2001
1.6 TS 16V 3-dørs (105 hk) 239.994 kr.
1.6 TS 16V 3-dørs (120 hk) 250.996 kr.
2.0 TS 16V 3-dørs (150 hk) 295.000 kr.
2.0 TS 16V Selespeed 3-dørs 319.999 kr.
1.6 TS 16V 5-dørs (105 hk) 248.996 kr.
1.6 TS 16V 5-dørs (120 hk) 260.000 kr.
2.0 TS 16V 5-dørs (150 hk) 304.000 kr.
Tekst: Erik Schifter-Holm Foto: Alfa Romeo
 
 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark