Månedens Klassiker - 1950 til 1959
Tirsdag, 01 Februar 2011 00:00
 

ALFA ROMEO 159 "ALFETTA"
 

Alfa Romeo 159 var en videreudvikling af Alfa Romeo 158 fra 1938, der med kælenavnet “Alfetta” (den lille Alfa) blev konstrueret af Alfa Romeo-ingeniører med hjælp fra Scuderia Ferrari i Modena.

   
  Alfa Romeo 159 udstillet på Museo Storico i Arese ved 100-års jubilæet i juni 2010. Bilen til højre bærer Juan Manuel Fangios farver med gul snude og blå kant.
  159 på Museo Storico.

Det lykkedes Alfa Romeo at “gemme” modellen under krigen, og bilerne var klar til kamp, da motorsport igen fandt sted fra 1946, mens Alfa Romeo’s konkurrenter var i en ganske anderledes situation. Den mest bemærkelsesværdige ændring i 1946 var et nyt brændstofsystem med to 2-trins lobe-kompressorer, hvormed motoren ydede 225 hk.

I 1947 var ydelsen øget til 275 hk v/7.500 o/m, og i 1950 var ydelsen 350 hk v/8.500 o/m.

Alfa Romeo deltog ikke i væddeløb i 1949, men ved det første Formel 1-VM i 1950 vandt Giuseppe Farina titlen med sejre i tre af sæsonens syv løb. Juan Manuel Fangio vandt ligeledes tre løb, og Luigi Fagoli opnåede en tredieplads. Alle tre kørte Alfa Romeo 158.
 

   
  Juan Manuel Fangio i sin Alfa Romeo 159 ved det franske Grand Prix i 1951.
  8-cyl. rækkemotor med to overliggende, tandhjulstrukne knastaksler og to kompressorer. Bemærk 18 liter olietank på kørerens venstre side.
Alfa Romeo 159 så dagens lys i 1951, og den adskilte sig fra 158 ved at have en lidt anderledes kølergrill og bagende. Den største tekniske forskel var De Dion-baghjulsophænget og en maksimal ydelse på nu 425 hk. Bilens tophastighed var over 300 km/t, og ved Pescaras Grand Prix blev der med et mindre avanceret udstyr målt en hastighed på 320 km/t.

Formel 1-VM i 1951 blev endnu en succes for Alfa Romeo. Sæsonens første løb blev kørt i Bremgarten ved Bern i Schweiz, og det blev vundet af Juan Manuel Fangio, der kom i mål 55 sekunder foran Piero Taruffi i Ferrari 375, og de fire deltagende Alfa Romeo 159 kom i mål som nummer 1, 3, 4 og 5. I løbet af 1951 vandt Juan Manuel Fangio tre af sæsonens otte løb og blev verdensmester, mens Giuseppe Farina vandt ét løb og blev nummer 4 i mesterskabet.

I slutningen af 1951 besluttede Alfa Romeo at trække sig fra Formel 1 på grund af ændret reglementet for 1952, og Alberto Ascari vandt mesterskabet i 1952 for Ferrari med seks sejre i årets otte løb.

SPECIFIKATIONER, 159
 

Opbygning
Chassisramme med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

 

Motor:
8-cylindret rækkemotor med to overliggende, tandhjulstrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 58 mm. Slaglængde 70 mm. Slagvolumen 1.479 cm3. Kompression 6,5:1. En lodret 3-dobbelt karburator og to lobe-kompressorer. Maksimal ydelse 425 hk v/9.300 o/m. Litereffekt 287,4 hk/l.

 

Transmission:
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør flerplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 2,39:1; 2. 1,66:1; 3. 1,284:1; 4. 1:1; R. 2,3:1.

 

Hjulophæng:
For: Uafhængigt ophæng med bærearme, tværliggende bladfjeder, hydrauliske teleskopstøddæmpere og friktionsstøddæmpere.
Bag: De Dion-ophæng med reaktionsarme, tværliggende bladfjeder, hydrauliske teleskopstøddæmpere og friktionsstøddæmpere.

 

Bremser:
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

 

Styretøj
Snekke/rulle.

 

Hjul:
Trådhjul med aluminiumsfælg og dæk i størrelse 5,5x17” for og 7x18”bag.

 

Mål og Vægt:
Længde 428 cm. Bredde 147 cm. Højde 116 cm. Akselafstand 250 cm. Sporvidde for og bag 125 cm. Egenvægt 710 kg. Brændstoftanke 225 liter.

 

Præstationer:
305 km/t

 

Produktion:
1951 - 4 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Erik Schifter-Holm oa.

 
 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark