Månedens Klassiker - 1990 til 1999
Tirsdag, 01 Juni 2010 00:00
 

ALFA ROMEO 155 2.5 V6 TURISMO INTERNAZIONALE

Efter at have vundet det italienske standardvognsmesterskab i 1992 i Alfa Romeo 155 GTA, tog Alfa Romeo et skridt fremad og præsenterede Alfa Romeo 155 V6 TI, der var blevet udviklet til 1993-sæsonen af DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, det tyske standardvognsmesterskab).

   
  Alfa Romeo 155 V6 TI uden bemaling som den så ud ved præsentationen i 1993.

Det tyske reglement var mindre restriktivt end det italienske, og 155 V6 TI havde en langsplaceret V6-motor på 2,5 liter med en maksimal effekt på 420 hk (i starten), permanent firehjulstræk med en kraftfordeling på 33% for og 67% bag, modificeret chassis og hjulophæng, karrosseriplader af kulfiber, 6-trins gearkasse (i starten normalt H-gear, men senere med sekventielt gearskifte) og en fører, der af hensyn til vægtfordelingen var placeret 15 cm længere tilbage end normalt. GTA-155’eren fra 1992 havde derimod teknik som en 155 Q4, det vil sige tværvendt 4-cylindret rækkemotor med turbo.

I Tyskland var DTM lige så populært som Formel 1, og 155 V6 TI havde mange dueller med Mercedes-Benz 190, som man vandt over i 12 ud af 20 løb. To sejre gik til Alessandro Nannini, og 10 sejre gik til Nicola Larini, der vandt mesterskabet i 1993.

Dysten fortsatte i 1994, hvor Klaus Ludwig vandt mesterskabet i den nye Mercedes-Benz C-klasse, selv om en Alfa Romeo havde vundet 11 ud af 20 løb. Nicola Larini, Alessandro Nannini og danske Kris Nissen, der alle kørte i 155 V6 TI, blev henholdsvis nummer 3, 4 og 7.

 

     
Nicola Larini i Alfa Romeo 155 V6 TI i 1993, hvor han vandt DTM-mesterskabet. Alessandro Nannini i Alfa Romeo 155 V6 TI på Norisring ved Nürnberg i juni 1993, hvor holdkammeraten Nicola Larini vandt løbet.

I 1995-sæsonen, der var den sidste DTM-sæson og den første ITC-sæson (International Touring Car Series), var præget af elektronik og computerstyring i bilerne, og det blev en skuffende sæson for Alfa Romeo, der kun vandt fem ud af 24 løb. Det var især i sæsonens start, at det gik galt, og i starten måtte man endda gå tilbage til en videreudviklet 1994-udgave, da den avancerede 1995-udgave voldte for store problemer.

Begge mesterskaber (DTM og ITC) blev vundet af Bernd Schneider i Mercedes-Benz C-klasse. Nicola Larini blev nr. 4 i DTM og 6 i ITC.

I 1996-sæsonen var man helt overgået til ITC (nu forkortelse for International Touring Car Championship), og der var mindre elektronik i bilerne, hvilket gjorde 155 V6 TI konkurrencedygtig mod Mercedes-Benz C-klasse og Opel Calibra, og 155 V6 TI vandt ti ud af 26 løb, heraf seks sejre i træk. Mesterskabet blev dog vundet af Manuel Reuter i Opel Calibra med Bernd Schneider i Mercedes-Benz C-klasse og Alessandro Nannini i 155 V6 TI på de følgende pladser.

I september 1996 meddelte Alfa Romeo og Opel, at man på grund af de meget store udgifter ikke ville deltage i 1997-sæsonen af ITCC, selv om begge bilmærker havde forpligtet sig til at deltage i 1997, og da Mercedes-Benz dermed var den eneste tilbageværende deltager, blev 1997-sæsonen aflyst.

 

     
Nicola Larini i Alfa Romeo 155 V6 TI i 1994 med nr. 1 efter at have vundet mesterskabet i 1993. Nicola Larinis Alfa Romeo 155 V6 TI fra 1996.

SPECIFIKATIONER, 155 V6 TI

 

Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri med aftagelig front og stålrørsforstærkninger. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Firehjulstræk.

 

Motor
6-cylindret, 60-graders V-motor (i 1996 også 90-graders) med fire overliggende, tandhjulstrukne knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykker af aluminium. Boring 93 mm. Slaglængde 61,3 mm. Slagvolumen 2.498 cm3. Kompression 12,5:1. Tændings- og brændstofindsprøjtningssystem af typen Weber Marelli. Maksimal effekt 420 hk v/11.500 o/m (senere op til 500 hk). Maksimalt drejningsmoment 30 kgm v/8.000 o/m. Litereffekt 168,1 hk/l.

 

Transmission
Manuel 6-trins gearkasse med centralt placeret gearstang. Senere sekventielt med stang i gulvet eller paddles bag rattet.

 

Hjulophæng
For: Uafhængigt McPherson-ophæng med justerbar krængningsstabilisator. Senere dobbelte tværsvingarme.
Bag: Uafhængigt McPherson-ophæng med justerbar krængningsstabilisator. Senere dobbelte tværsvingarme med push-rods.

 

Styretøj
Tandstangstyring med servoassistance.

 

Bremser
Hydraulisk system med ventilerede skivebremser for og bag. ABS fra Kelsey Heynes. Senere fra Bosch.

 

Hjul
Letmetalfælge med dæk i størrelse 254/650-18 for og 254/650-19 bag.

 

Mål og vægt
Længde 458 cm. Bredde 175 cm. Højde 141 cm. Akselafstand 254 cm. Sporvidde for/bag 146/146 cm. Egenvægt 1.100 kg. Benzintank 110 liter.

 

   
Kris Nissen i Alfa Romeo 155 V6 TI på Zolder i april 1994. Han blev nr. 7 i første løb og udgik med motorskade i andet løb.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Alfa Romeo.

 
 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark