Månedens Klassiker - 1930 til 1939
Torsdag, 01 April 2010 00:00
 

ALFA ROMEO 6C 2500 TURISMO

 

Udviklingen af Vittorio Janos 6C-motor med overliggende knastaksel var sket løbende siden model 6C 1500 fra 1925, og ved at øge boringen fra 70 til 72 mm, hvormed slagvolumen blev øget fra 2.309 cm3 til 2.443 cm3, blev motorens levetid forlænget. Motoren havde senest været benyttet i model 6C 2300 fra 1934, og en ny model med navnet 6C 2500 Turismo dagens lys i 1939.

 

   
6C 2500 Turismo fra 1949 med 6-/7-personers karrosseri af Stabilimenti Farina.
6C 2500 Turismo fra 1939 med 5-personers karrosseri af Alfa Romeo.

6C 2500 Turismo med 5-personers karrosseri blev præsenteret Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung i Berlin i 1939, der blev afholdt fra 17. februar til 5. marts og dermed inden 2. verdenskrigs udbrud i september 1939. Udstillingen, der blev åbnet af Adolf Hitler, fyldte ni store haller og havde titusindvis af besøgende fra hele verden.

 

Ud over biler, lastbiler og motorcykler blev der også vist eksempel Reichsautobahn. Myten om, at motorveje blev opfundet af eller under Hitler, er dog usand, for den første offentlige motorvej i Tyskland, der er den nuværende A555 mellem Köln og Bonn, blev bygget fra 1929 til 1932 og indviet i august 1932, og Hitler kom først til magten i januar 1933. Verdens første motorvej er den nuværende A8 mellem Varese og Milano, der blev indviet i september 1924 med kun én vognbane i hver kørselsretning.

 

Motoren i 6C 2500 Turismo ydede 87 hk, og modellen blev fremstillet med to forskellige karrosserier, der begge var designet af Alfa Romeo, med samme akselafstand 325 cm. Det var et 5-personers karrosseri med to sideruder (i hver side) og med reservehjul i det meget store bagagerum, samt et 6/7-personers karrosseri med tre sideruder og med reservehjul placeret ved hver forskærm. Fælgene var af presset stålplade med huller for at afkøle bremserne.

 

   
6C 2500 Turismo fra 1941 med 2-dørs karrosseri af Touring.
6C 2500 Turismo fra 1939 med 6-/7-personers karrosseri af Alfa Romeo.

Udover biler med Alfa Romeo’s eget karrosseri blev der også fremstillet biler med karrosseri af Pinin Farina, Stabilimenti Farina og Touring.

I 1943 var produktionen meget beskeden grund af varemangel, og den ophørte i 1944 grund af krigen. Efter krigen blev produktionen af biler med 6-/7-personers karrosseri genoptaget, og fra 1947 var gearkassen fuldsynkroniseret, og gearskiftets placering var flyttet fra gulvet til ratstammen.

   
Røntgentegning af 6C 2500 Turismo.

SPECIFIKATIONER, 6C 2500 Turismo

 

Opbygning
Chassisramme af stål med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

 

Motor
6-cylindret rækkemotor med to tandhjulstrukne, overliggende knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 72 mm. Slaglængde 100 mm. Slagvolumen 2.443 cm3. Kompression 7:1. En karburator af typen Weber 36 DCR. Maksimal ydelse 87 hk v/4.600 o/m. Litereffekt 35,6 hk/l.

 

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,8:1; 2. 2,23:1;3. 1,50:1; 4. 1:1; R. 3,69:1. Udveksling i differentiale: 5,615:1.

 

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

 

Hjulophæng
For: Tværsvingarme og langsgående arme, skruefjedre, hydrauliske støddæmpere.
Bag: Pendulaksler med langsgående torsionsfjedre samt både hydrauliske støddæmpere og friktionsstøddæmpere.

 

Styretøj
Snekke/rulle.

 

Hjul
Stålfælge med dæk i størrelse 6 x 18”.

 

Mål og vægt
Længde 510 cm. Bredde 178 cm. Højde 158 cm. Akselafstand 325 cm. Sporvidde for/bag 145/147 cm. Egenvægt 1.620 kg.

 

Benzintank
80 liter.

 

Præstationer
Tophastighed 143 km/t.

 

Produktion
5-personers 1939-1944 279 stk.
6-/7-personers 1939-1951 243 stk.
Total 522 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Alfa Romeo.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark