Månedens Klassiker - 1950 til 1959
Søndag, 01 Februar 2009 00:00
 

ALFA ROMEO BAT 5

Alfa Romeo BAT 5 blev præsenteret automobiludstillingen i Torino i 1953, og den var det første resultat af en opgave, som Carrozzeria Bertone havde fået af Alfa Romeo. Opgaven lød at designe tre koncept-biler, der alle skulle have den lavest mulige luftmodstand.Bilerne fik navnene BAT 5, BAT 7 og BAT 9, hvor BAT var en forkortelse for “Berlinetta Aerodinamica Tecnica”, og de blev præsenteret automobiludstillingen i Torino i henholdsvis 1953, 1954 og 1955. De tre biler ejes i dag af en privat samler og skal være udstillet Blackhawk Museum i Danville, California, USA.

   
  Selv i dag er BAT 5’s design meget usædvanligt.
Den lidt mindre radikale BAT 9 ses i baggrunden.
 

BAT 5 er designet af Franco Scaglione, der begyndte at arbejde for Carrozzeria Bertone i 1951, og som var blevet inspireret til BAT 5 af den af ham designede Abarth 1400 Coupé, der var blevet vist automobiludstillingen i Torino i 1952. Abarth 1400 Coupé var bygget en Fiat 1400, men BAT 5 er bygget en Alfa Romeo 1900 Sprint, og med en motorydelse 100 hk kunne BAT 5 en tophastighed 200 km/t, hvor en “normal” Alfa Romeo 1900 Sprint, der havde samme motorydelse og en 50 kg lavere egenvægt, kun kunne en tophastighed 180 km/t.

Designet af BAT 5 var opsigtsvækkende grund af den særprægede front, den buede forrude, sideruder med en vinkel ca. 45 grader i forhold vandret, et næsten helt flat tag, to store buede bagruder og to høje halefinner, der bøjer ind mod bilens midte. Forkortelsen BAT var tvetydig i engelsk-talende lande, for bilen gav associationer til en flagermus, der engelsk hedder “a bat”.

Carrozzeria Bertone fik stor ros og anerkendelse for sit design af BAT 5, der med en luftmodstandskoefficient kun 0,23 var bemærkelsesværdig aerodynamisk.

Til sammenligning er her luftmodstandskoefficienten en række kendte biler:

0,38 Volkswagen type 1 (1938)
0,51 Citroën 2CV (1948)
0,60 Mini (1959)
0,26 Alfa Romeo Disco Volante (1952)
0,39 Alfasud ti (1973)
0,36 Alfa Romeo 75 (1985)
0,29 Alfa Romeo 155 (1992)
(det var vist falsk reklame!)
0,31 Alfa Romeo 156 (1997)

BAT 5 med skjulte forlygter.
BAT 5 med synlige forlygter.
Her ses de høje halefinner, der buer ind mod bilens midte.
Forhjulene på BAT 5 er dækket af skærme.

SPECIFIKATIONER, BAT 5
 

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 82,55 mm. Slaglængde 88 mm. Slagvolumen 1.884 cm3. Kompression 7,7:1. Én dobbeltkarburator. Maksimal ydelse 100 hk v/5.500 o/m. Litereffekt 53,1 hk/l.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.

Styretøj
Snekke/rulle.

Mål og vægt
Egenvægt 1.100 kg.

Præstationer
Tophastighed 200 km/t.

Produktion
1953: 1 stk.
 

   
  Her er hele "familien" samlet. Til venstre; BAT 5, til højre; BAT 7 og i baggrunden; BAT 9. 

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Internettet

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark