Månedens Klassiker - 1980 til 1989
Torsdag, 01 Juni 2006 00:00
 

ALFA ROMEO 164 TURBO

I Italien betales der bilafgift efter motorens slagvolumen, nemlig 19% afgift for biler med benzinmotor med slagvolumen under 2.000 cm3 og 38% afgift for personbiler med større benzinmotor. Bilafgifterne skaber en naturlig efterspørgsel biler med benzinmotor med slagvolumen under 2.000 cm3, og det er årsagen til, at selv Ferrari, Lamborghini og Maserati har fremstillet biler med “små” motorer.

Alfa Romeo 164 blev præsenteret automobiludstillingen i Frankfurt i 1987, og året efter blev model 164 Turbo præsenteret. Motoren havde et slagvolumen 1.995 cm3 og var lånt fra Fiat Croma og Lancia Thema, men de to modsat-roterende balanceaksler var fjernet, den maksimale ydelse var steget fra 165 til 171 hk. Udefra kan en Alfa 164 Turbo kendes et bredere luftindtag under kofangeren (se billeder herunder).

   
Alfa 164 Turbo inderst. Kendere vil bemærke, at turbo-modellen har bredere kølelufthul i kofangeren end de normale Twin Spark og 3.0 V6-udgaver.

I februar 1991 blev Alfa 164 V6 Turbo præsenteret. Motoren var lånt fra Alfa 164 3.0 V6 men med mindre boring og slaglængde, slagvolumen var reduceret til 1.996 cm3. Der var igen Garrett-turbolader og ladeluftkøler. Den maksimale ydelse var nu 201 hk v/6.000 o/m for eksemplarer med katalysator, og det rækker til en tophastighed 237 km/t.

Da den faceliftede Alfa 164 kom i 1992, skiftede turbovarianten navn til 164 2.0 V6 TB (turbo benzina), og motoren fra Alfa 164 2.0 V6 TB blev senere anvendt i GTV fra 1995 og i Alfa 166 fra 1998.
     
Den 4-cylindrede Fiat/Lancia-motor i Alfa 164 Turbo, 1988 ... ... og herover den “rigtige” V6’er fra 1991.

SPECIFIKATIONER, 164 2.0 Turbo

Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri. Tværliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Forhjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, tandremstrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 84 mm. Slaglængde 90 mm. Slagvolumen 1.995 cm3. Kompression 8:1. Elektronisk Boschmultipoint- benzinindsprøjtning, Garrett-turbolader samt ladeluftkøler. Maksimal ydelse 171 hk v/5.250 o/m. Maksimalt drejningsmoment 284 Nm v/2.500 o/m. Litereffekt 85,7 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,75:1; 2. 2,17:1; 3. 1,52:1; 4. 1,15:1; 5. 0,91:1; R. 3,54:1. Udveksling i differentiale: 3,095:1.

Styretøj
Tandstangsstyring med servoassistance.

Hjulophæng
For: McPherson-ophæng med triangel, skruefjedre og krængningsstabilisator.
Bag: McPherson-ophæng med dobbelte, nedre tværsvingarme og reaktionsarm, skruefjedre og krængningsstabilisator.

Bremser
Hydraulisk system med servoassistance og ABS. Ventilerede bremseskiver foran og massive bremseskiver bag. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjul
Aluminiumsfælge med dæk i størrelse 195/60VR15.

Mål og vægt
Længde 455,5 cm. Bredde 176 cm. Højde 140 cm. Akselafstand 266 cm. Sporvidde for/bag 151,5/148,8 cm. Egenvægt 1.260 kg. Frihøjde 14 cm. Benzintank 70 liter. Bagagerum 505 liter.

Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 7,2 sek. Tophastighed 223 km/t. Gennemsnitligt brændstofforbrug (ECE 3-deling) 12,3 km/l.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksbilleder.

 

 

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark