Månedens Klassiker - 1950 til 1959
Søndag, 01 August 2004 00:00
 

ALFA ROMEO GIULIETTA SPIDER

Alfa Romeo Giulietta Spider blev præsenteret som prototype i Milano i foråret 1955, men en egentlig produktionsmodel blev først præsenteret på Automobiludstillingen i Paris samme efterår. Bertone havde foreslået et design af Franco Scaglione til en kommende Giulietta Spider, men designet var for futuristisk og blev kasseret til fordel for det design, som vi kender i dag, nemlig Pininfarinas design.

   
Denne Giulietta Spider-prototype med design af Pininfarina kan ses på Alfa Romeo's Museo Storico i Arese.
Spider serie III med større baglygter.
Bertones forslag til Giulietta Spider, designet af Franco Scaglione. Fotograferet ved klubbens pilgrimstur (i 2004) til Italien (vor bus holder i baggrunden).

Modellen blev straks meget populær blandt tilhængere af åbne biler, især på det amerikanske marked, hvilket blot bekræftede den amerikanske Alfa Romeo-importør, Max Hoffmans, forventninger. Giulietta Spider er i en vis udstrækning Max Hoffmans fortjeneste, idet han ivrigt havde opfordret til produktion af en sådan model, og tilmed havde forudbestilt 600 eksemplarer. Ifølge fabrikkens egne data har Giulietta Spider næsten de samme præstationer som sin lukkede søster, Giulietta Sprint, men i virkeligheden er Giulietta Spider noget langsommere, især med kalechen nede.

Giulietta Spider Veloce blev præsenteret i 1956 med en motor med højere kompression og to Weber-karburatorer. Motoren ydede nu 80 hk v/6.300 o/m, hvilket rakte til en tophastighed på 170 km/t.

I 1959 kom Giulietta Spider og Giulietta Spider Veloce i en serie II, begge med motorer med lidt højre kompression og en effektforøgelse på henholdsvis 14 og 16 hk. Akselafstanden blev samtidig øget med 5 cm til 225 cm, og den interne modelbetegnelse blev ændret fra tipo 750 til tipo 101.

I 1961 kom Giulietta Spider og Giulietta Spider Veloce i en serie III, der kan kendes på de større baglygter og en række mindre interiør-ændringer.

I 1962 blev en Giulia 1600 Spider præsenteret på Monza-banen, og en Giulia 1600 Spider Veloce blev præsenteret i 1964. Motorerne var på 1.570 cm3 og ydede henholdsvis 91 og 113 hk, og tophastigheden var nu henholdsvis 171 og 180 km/t. Begge modeller kan kendes på de større baglygter og luftindtag i motorhjelmen, og de fik skivebremser foran fra 1964.

     
Giulietta Spider med hardtop. Interiøret i en Giulietta Spider fra 1956.
   
Giulia 1600 Spider med luftindtag på motorhjelmen.

SPECIFIKATIONER, Giulietta Spider

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 74 mm. Slaglængde 75 mm. Slagvolumen 1.290 cm3. Kompression 8:1. En karburator af typen Solex 35 APAI-G. Maksimal ydelse 65 hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 11 kgm v/4.000 o/m. Litereffekt 50,4 hk/l.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet (ved rattet ganske eksemplarer i 1955). Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,25:1; 2. 1,98:1; 3. 1,35:1; 4. 1:1; R. 3,25:1. Udveksling i differentiale: 4,556:1.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjul
Stålfælge i størrelse 4,5x15" med dæk i størrelse 155x15.

Mål og vægt
Længde 386 cm. Bredde 158 cm. Højde 133,5 cm. Frihøjde 18 cm. Akselafstand 220 cm. Sporvidde for/bag 129/127 cm. Egenvægt 860 kg. Benzintank 58 liter.

Præstationer
Tophastighed 155 km/t. Gennemsnitligt brændstofforbrug 12,2 km/liter.

Nypriser i Danmark pr. 12. november 1957
Alfa Romeo Giulietta Berlina, kr. 39.990
Alfa Romeo Giulietta Spider ,kr. 49.650
Alfa Romeo Giulietta Sprint, kr. 51.950
Mercedes-Benz 220 S, kr. 46.361
Opel Kapitän, kr. 26.746
Porsche 356 A Coupé, kr. 45.940
Ford Anglia, kr. 15.550
Volkswagen 111 (type 1), kr. 13.396

Produktion
1955-1962 Giulietta Spider, 14.300 stk.
1956-1962 Giulietta Spider Veloce, 2.796 stk.
1962-1965 Giulia 1600 Spider, 9.250 stk.
1964-1965 Giulia 1600 Spider Veloce, 1.091 stk.
Total, 27.437 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark