Månedens Klassiker - 1920 til 1929
Søndag, 01 Juni 2003 00:00
 

ALFA ROMEO R.M.

Alfa Romeo RM blev præsenteret Automobiludstillingen i Paris i 1923, en bil med en 4-cylindret motor to liter. Motoren var en "afkortet" udgave af den 6-cylindrede motor fra model RL, og RM­motoren ydede 40 hk, hvilket rakte til en top­hastighed 95 km/t. Den egentlige produktion begyndte i 1924, og model RM var en bil i mellem størrelse, men med mange chassis­komponenter fra den større model RL.

 
     
Giuseppe Merosi med sin søn Fulco (og en mekaniker bagsædet), under Coppa delle Alpi i august 1923 ved Stelvio-passet. Den parkerede bil er en Lancia Kappa.
Det nøgne RM-chassis.
En RM Unificata fra 1926 med et Coupe de Ville-karrosseri af Castagna.

l 1924 blev model RM Sport præsenteret, en model RM med en motor med 52 cm3 større slagvolumen, højere kompression og en maksimal ydelse 44 hk v/3.200 o/m. Egenvægten var reduceret med ca. 100 kg, og tophastigheden var nu 100 km/t.

Som det var kutyme dengang, leverede Alfa Romeo kun det rullende chassis, og det var op til den lykkelig chassis-ejer at finde en karetmager/karrosseribygger til at fremstille og montere et passende karrosseri. Karrosseribyggerne Castagna og Zagato var populære valg, og en Alfa Romeo RM Sport fra 1924 med Castagna-karrosseri kan ses Alfa Romeo Museo Storico i Arese. Et rullende RM-chassis kostede 29.000 lire, medens en køreklar Fiat 501 med 23 hk og fire siddepladser kostede 23.000 lire.

I 1925 besluttede Alfa Romeo at ensrette produktionen af model RM. Akselafstanden blev øget med 33 cm, og motorens maksi­male ydelse steg til 48 hk v/3.500 o/m. Den længere akselafstand gjorde det muligt at vælge karrosserier med op til syv siddepladser, og karrosseribyggerne Cesare Sala, Castagna og Zagato var populære valg.

   
Denne Alfa Romeo RM Sport fra 1924 med Castagna-karrosseri kan ses Alfa Romeo Museo Storico i Arese.

SPECIFIKATIONER, R.M.

Opbygning
Chassisramme af stål med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med en sideliggende knastaksel, topventiler og to ventiler pr. cylinder. Krumtaphus af aluminium, cylindre og topstykke af støbejern. Boring 75 mm. Slaglængde 110 mm. Slagvolumen 1.944 cm3. Kompression 5,3:1. En enkelt-karburator. Maksimal ydelse 40 hk v/3.000 o/m. Litereffekt 20,6 hk/l.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør flerplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,5:1; 2. 2,3:1; 3. 1,6:1; 4. 1:1; R. 4,5:1. Udveksling i differentiale: 4,6:1.

Hjulophæng
For og bag: Stiv aksel med halvelliptiske, langsliggende bladfjedre og friktions-stød­dæmpere.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Mekanisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjul
Trådfælge med dæk i størrelse 800x130.

Mål og vægt
Længde 401 cm. Akselafstand 290 cm. Sporvidde for og bag 133 cm. Egenvægt 1.550 kg. Benzintank 65 liter.

Præstationer
Tophastighed 95 km/t.

Produktionsår
1923-1926

Produktionsantal
RM Normale, 131 stk.
RM Sport, 129 stk.
RM Unificata (ensrettet), 240 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoFabriksfoto.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark